ŚRODA 01.12.2021
„ŚWIĄTECZNE KARTKI”
Piosenka „Ding dong, ding dong spadł już śnieg”
https://www.youtube.com/watch?v=gA1g7JVCq7o
Kartka świąteczna – jak zrobić
https://www.youtube.com/watch?v=AaF5cstQjDs
„Zgadnij, co mam na myśli” ‒ wybierz jeden przedmiot z otoczenia, nastepne opisz jego wygląd i funkcje tak, żeby dziecko mogło odgadnąć, o co chodzi, np. „Jest niewielki, zielony, stoi na półce, można do niego nalać wodę” (wazonik). Stopień trudności (wybór przedmiotu i jego opis) możesz zmieniać w zależności od możliwości dziecka.
Zabawa rozwija dziecięcą wyobraźnię i umiejętność logicznego myślenia.
„Na budowie” ‒ przygotuj ulubione klocki dziecka. Połóż je na podłodze w jednej części pokoju. Poproś dziecko, aby zbudowało z nich budowlę w drugiej części pokoju. Zadaniem dziecka jest przeniesienie klocków w z jednego miejsca na drugie, ale bez wykorzystania dłoni – może je przesuwać nogą, łokciem, przenosić palcami stóp itp. Gdy wszystkie klocki będą przeniesione, poproś o stworzenie z nich budowli.
Pierwsza część zabawy rozwija kreatywność dziecka oraz jego koordynację ruchową, druga (układanie klocków) ‒ kształtuje sprawność manualną.
„Co zniknęło” ‒ Poproś, aby dziecko przyjrzało się wybranemu miejscu w domu, np. przedmiotom ustawionym na półce, i zapamiętało je. Poproś, aby się odwróciło, a w tym czasie zmień ułożenie elementów, dodaj lub schowaj wybrany przedmiot. Zachęć dziecko do odgadnięcia, co się zmieniło. Zabawa rozwija spostrzegawczość i pamięć, dzięki czemu przygotowuje dziecko do nauki rozpoznawania liter i cyfr. Stosowanie określeń nad, pod, obok, za, przed, z lewej strony, z prawej strony (w wypadku starszych dzieci) rozwija orientację w przestrzeni i kształtuje umiejętności matematyczne.
Wesołych Świąt! – słuchanie wiersza D. Gellnerowej
Wesołych Świąt!
Wesołych Świąt!
Podróżują kartki.
A dokąd? A skąd?
Ze Szczecina do Lublina,
z Krakowa do Miedzeszyna...
Od miasta do miasta,
od morza do gór
wiozą listonosze
kart świątecznych wór.
Kartki stamtąd, kartki stąd...
Wesołych Świąt!
Wesołych Świąt!
Omówienie treści wiersza, rodzic zadaje pytania dziecku. Kto lub co jest głównym bohaterem wiersza?; Gdzie podróżowały kartki?; Po co wysyłamy kartki z życzeniami lub pozdrowieniami?; Dlaczego czas świąteczny to czas wysyłania kartek?; Kto rozwoził w wierszu kartki świąteczne?
Droga listu
https://www.youtube.com/watch?v=PgvZp7lD4AA
Rozwiązywanie zagadek dotyczących tematu poczty.
W wielkiej torbie listy noszę.
Wszyscy zwą mnie… (listonoszem)
Na poczcie ich sterta.
Jedna biała to… (koperta)
Gdy list napiszesz i do koperty włożysz,
naklej na niej koniecznie… (znaczek pocztowy)