21 i 22 września (wtorek i środa): „WARZYWA i OWOCE”
(dzieci 4 i 5 – letnie)
- Zestaw ćwiczeń gimnastycznych kształtujących prawidłową postawę ciała, z użyciem różnych akcesoriów – ćwiczmy razem z dzieckiem! J
https://www.youtube.com/watch?v=2BQCcIjudZ8
- Wspólne oglądanie bajki edukacyjnej Ekipa Chrumasa pt.: "Słodkie złego początki”:
https://www.youtube.com/watch?v=8LAQjAr4-rA
Po obejrzeniu porozmawiajmy z dzieckiem o złym wpływie spożywania dużej ilości słodyczy, niezdrowych tłustych potraw oraz słodkich gazowanych napojów. Zastanówcie się wspólnie jakie mogą być skutki złego odżywiania.
- „Nasze samopoczucie” – zabawa ruchowa z elementami dramy:
Rodzicu poproś dziecko, aby najpierw pokazało, jak zachowuje się, gdy czuje się dobrze i zdrowo. Następnie dzieci mają pokazać, jak czują się, gdy są chorzy, coś je boli, nie czują się dobrze.
- „Co to za warzywo / owoc?” – dzieci odgadują zagadki czytane przez dorosłego:
Kto z was owoc smaczny i soczysty zna, w którego nazwie na początku znajduje się słówko „ja”? (jabłko)
Skórka fioletowa,
a miąższ pod nią złoty,
smakuje wybornie,
wszyscy wiedzą o tym.
(śliwka)
Każdy z was odgadnie
łatwo tę zagadkę,
ma bielutki korzeń
i zieloną natkę.
(pietruszka)
Dobra gotowana i dobra surowa,
choć nie pomarańcza,
jest pomarańczowa.
Kiedy za zielony
pochwycisz warkoczyk
i pociągniesz mocno,
wnet z ziemi wyskoczy.
(marchewka)
Jakie warzywo,
chociaż niewielkie,
wyciśnie z oczu
słoną kropelkę?
(cebula)
Skórka pomarańczowa
do obrania gotowa.
(pomarańcza)
Skórka jak aksamit,
miąższ soczysty wielce.
Gdy ugryziesz trochę,
zaraz zechcesz więcej.
(brzoskwinia)
- Czytanie dziecku wiersza, połączone z rozmową nt. treści:
„Witaminki” (A. Datko – Łoza)
Usiądź misiu przy stoliczku
Zobacz, co jest w tym koszyczku
Ananasek ma czuprynkę
A cytrynka kwaśną minkę
Mandarynka się uśmiecha
Będziesz misiu miał uciechę
Dzisiaj jemy witaminki
Chociaż kuszą nas landrynki
Kalafiorek, kalarepkę
I fasolkę i marchewkę
I buraczki spróbujemy
Co jest zdrowe przecież wiemy.
Usiadł misiu przy stoliczku
Nie grymasi dzisiaj wcale
Zjada grzecznie wszystkie dania
Które dziś zrobiła Hania
Wie, co dobre jest i zdrowe
Żeby rosnąć, nie chorować.
Soczki, zupki i surówki
Wiodą dzisiaj prym na stole
Wszystko zjemy, co jest zdrowe
Gotowane i surowe
Potem troszkę się zdrzemniemy
Bo, gdy śpimy, to rośniemy!
Rozmowa na temat treści wiersza:
- Co znajdowało się w koszyczku misia?
- Jakie owoce znajdowały się w koszyku?
- Jakie warzywa znajdowały się w koszyku?
- Czy miś zjadł owoce i warzywa?
- Co jest również ważne, aby zachować zdrowie?
- Słuchanie piosenki: „Olimpiada w JARZYNOWIE”:
https://www.youtube.com/watch?v=H0d-zG2Z2-g
”Olimpiada w JARZYNOWIE”:
1. Pchnięcie kulą dla selerów
Sprinty dla pietruszek
Przy kałuży dzielny burak
Ćwiczy skok na brzuszek
Pory cieszą się siatkówką
Bo są dość wysokie
Kalarepa zlana potem
Rzuca młotem
Na stadionie w Jarzynowie świat stanął na głowie
Owoce i warzywa mają zawody sportowe
Ref.: Olimpiada w Jarzynowie
Warzywa i owoce bawią się na zdrowie /x4
2.Gruszki skaczą dalej dalej
Banan rzuca dyskiem
A truskawki grają w piłkę
Nożną oczywiście
Pan ananas z łuku strzela
Zawsze w tarczę trafia
A jagódka oszczep niesie
Będzie niezła jazda
Na stadionie w Jarzynowie świat stanął na głowie
Owoce i warzywa mają zawody sportowe
Ref.: Olimpiada w Jarzynowie
Warzywa i owoce bawią się na zdrowie /x4
3.Olimpiada w Jarzynowie
Świat zakręcił się na głowie
Owoce i warzywa
Mają zawody sportowe
I bawią się jak dzieci
I skaczą i biegają
Rozdają witaminy
Dla wszystkich uśmiech mają
Ref.: Olimpiada w Jarzynowie
Warzywa i owoce bawią się na zdrowie /x4
PYTANIA do piosenki:
- O jakich warzywach była mowa w piosence?
- Jakie owoce brały udział w zawodach sportowych?
- Jak myślisz, czy sport oraz spożywanie warzyw i owoców ma dobry wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie? Jeśli tak, to spróbuj powiedzieć dlaczego?
Warzywa i owoce maja wiele witamin, które pomagają prawidłowo i zdrowo rozwijać się naszemu organizmowi. Uprawianie różnego rodzaju sportów wzmacnia nasz organizm, buduje prawidłową sylwetkę, postawę ciała oraz poprawia nasze samopoczucie!
- Wielozmysłowe poznawanie warzyw i owoców – zabawa polisensoryczna:
Musimy przygotować dwa talerze – jeden z owocami i drugi z warzywami (dowolnymi, jakie tylko będziecie mieć w domu). Dziecko dotyka , wącha je, sprawdza czy są miękkie czy twarde, jaki mają kolor, opisuje ich cechy. Po powierzchownym oglądnięciu jak najbardziej prosimy o spróbowanie !!! i określenie przez dziecko smaku – gorzki, kwaśny, słodki itp. Można również zabawić się w zgadywanki: „Co to za owoc?” – dziecko z zawiązanymi oczami próbuje owoc przygotowany przez dorosłego i odgaduje jego nazwę. Potem można zrobić na odwrót – to rodzic ma związane oczy a dziecko go karmi J
- Praca plastyczna „Mój talerzyk z owocami i warzywami”:
Zadaniem dzieci jest przedstawienie dowolną techniką plastyczną swoich ulubionych warzyw i owoców na papierowym talerzyku. Mogą je namalować farbami, kredkami, wykleić plasteliną, kolorowym papierem czy bibułą, uformować z plasteliny.