CIEPŁO I MIŁO

24 i 25 listopada

dzieci 4 – letnie

 

  1. Poranna gimnastyka – ćwiczymy wspólnie z dzieckiem J

 

https://www.youtube.com/watch?v=RsKRBBhgrYQ

 

  1. „Szewc” – zabawa paluszkowa wg Małgorzaty Barańskiej:

 

Szewc naprawia lewy but -  dziecko siedząc na dywanie po turecku kładzie lewą dłoń na dywanie grzbietem do góry

Gwoździe równo młotkiem wbija – prawą pięścią delikatnie stukamy w lewą dłoń

Puka w gwoździe: puk, puk, puk i żadnego nie omija – odwracamy lewą dłoń wnętrzem do góry i dalej opukujemy ją prawą piąstką

Następnie powtarzamy wierszyk zmieniając „lewy but” na „prawy but” i adekwatnie dziecko ręce – teraz lewą piąstką opukuje sobie prawą dłoń.

 

  1. „Buty” – oglądanie bajki edukacyjnej z serii „Rodzina Treflików”:

 

https://www.youtube.com/watch?v=QxDy6IARybQ

 

Po obejrzeniu rozmawiamy z dzieckiem nt. treści  - zwracamy uwagę na logikę wypowiedzi dziecka oraz wypowiadanie się pełnym zdaniem. Następnie pytamy dziecka do czego służą buty i czy istnieją  takie magiczne? Uczymy dziecko odróżniania świata realnego od fikcyjnego, bajkowego.

  1. „Kolorowe buty” – wycinanie:

Jeśli mamy w domu kolorowe gazety, to pozwalamy dziecku odszukać w nich różne buty i powycinać. Jeśli nie mamy gazet, sami na kartce rysujemy dziecku kilka par butów i prosimy o wycięcie ich. Zwracamy uwagę na prawidłowe posługiwanie się nożyczkami oraz na prawidłową pozycję dziecka przy stole podczas wycinania.

 

  1. „Ustawiamy buty” – zabawa matematyczna połączona z zabawą ruchową:

Rozkładamy na podłodze 7 różnych par butów, mieszając je ze sobą i rozkładając je w różnych miejscach. Umawiamy się z dzieckiem, że jeżeli gra wesoła muzyka, to dziecko może biegać pomiędzy butami, przeskakiwać je, jeżeli muzyka cichnie, ma się zatrzymać i odnaleźć jedną parę butów i ustawić ją pod drzwiami pokoju, zabawę kontynuujemy tak długo aż wszystkie pary butów zostaną odnalezione i ustawione pod drzwiami. Następnie dziecko ma policzyć ile par butów ustawiło, może porównywać wielkość butów, ustawić je w ciągu logicznym – od najmniejszego do największego lub odwrotnie, dzieli buty na prawe i lewe. Przez całą zabawę utrwalamy z dzieckiem rozumienie pojęcia: „para”. Na koniec zabawy ćwiczymy z dzieckiem poprawne ubieranie butów – prawego na prawą nogę a lewego na lewą.

 

  1. „Znajdź kolor” – zabawa bieżna na spostrzegawczość:

Pozwalamy dziecku biegać po pokoju, na nasze klaśnięcie, dziecko ma się zatrzymać i na nas popatrzeć, my mówimy nazwę jakiegoś koloru, a dziecko ma odnaleźć jak najszybciej jakiś przedmiot w tym kolorze.

 

  1. „Co przyciąga magnes?” – zabawa badawcza:

Prezentujemy dziecku magnes, kładziemy przed nim różne przedmioty i prosimy aby samo posprawdzało, które z tych przedmiotów będzie przyciągał magnes. Gdy dziecko skończy eksperymentować, omawiamy z nim wnioski – staramy się aby samo je wyciągnęło.

 

  1. „Jak powstają ubrania, czyli kim jest krawcowa?” – oglądanie bajki edukacyjnej:

https://www.youtube.com/watch?v=xVHqlM5TZYg

 

Po obejrzeniu rozmawiamy z dzieckiem nt. treści.

  1. „Przyszyjmy guzik” – zabawa manualna rozwijająca koordynację wzrokowo – ruchową oraz precyzję ruchów:

Potrzebny nam duży guzik, kawałek materiału, nitka i igła. Razem z dzieckiem próbujemy przyszyć guzik do materiału. Zwracamy uwagę przede wszystkim na bezpieczeństwo, ucząc dziecko ostrożności w kontakcie z ostrymi przedmiotami.

  1. „Tańcowała igła z nitką” – teatrzyk dla dzieci:

https://www.youtube.com/watch?v=HOxTEz8goZY

  1. „Jak się ubrać na zimowe chłody?” – zabawa w komponowanie strojów adekwatnych do pogody:

Zachęcamy dziecko aby samo się zastanowiło, jakie ubrania i buty potrzebne są na jesienne chłody, niech poszuka takich w szafie i skomponuje kilka strojów nadających się na aktualną porę roku. Rozmawiamy z dzieckiem dlaczego adekwatny strój do pogody jest tak ważny dla naszego zdrowia.