UBRANIA NA JESIENNE CHŁODY

22 i 23 listopada

dzieci 4 – letnie

 

  1. Wspólna gimnastyka poranna połączona z nauką i utrwalaniem dni tygodnia:

Gimnastyka - dobra sprawa                                               marsz w miejscu

co dzień wszystkim radość sprawia.

Gdy niedziela się zaczyna, tydzień trening rozpoczyna.

W poniedziałek dwa podskoki.                                            2 podskoki

Wtorek lubi kroki w boki.                                           2 kroki w lewo i 2 w prawo

Środa kręci się w kółeczko.                                                obrót wokół siebie

No a w czwartek jaskółeczka.                                             "jaskółka"

W piątek szybko dwa przysiady.                                         2 przysiady

A sobota robi ślady.                                                             marsz w miejscu

I tak przez tydzień cały                                                        wymachy ramion

dni tygodnia wciąż szalały.

 

  1. „Gimnastyka buzi i języka” – bajka logopedyczna: „Urodziny”:

https://www.youtube.com/watch?v=E_nS3tNhT18

 

  1. „Magiczne pudełko” – zabawa dydaktyczna z użyciem rekwizytów:

Rodzic chowa do pudełka 5 różnej wielkości i długości szalików. Dziecko z zamkniętymi oczami wkłada rękę do pudełka, dokładnie bada co w nim jest i próbuje zgadnąć, po czym wyjmujemy wszystkie szaliki i porównujemy je – dziecko określa ich wielkość, długość, wzory, kolory. Zwracamy uwagę na poprawne użycie określeń związanych z długością: „długi”, „krótki”, „dłuższy od”, „krótszy od”, „najdłuższy”, „najkrótszy”. Proponujemy też dziecku zabawę w pomiar długości np. za pomocą dłoni lub stóp.

 

  1. „Co to za ubranie?” – rozwiązywanie zagadek.

Rodzic rozkłada przed dzieckiem różne ubrania oraz buty i zadaje zagadki, dziecko je odgaduje i odnajduje dane ubranie lub buty.

Nogawki krótkie, nosisz je latem.

Cienkie i lekkie, przewiewne zatem.

Są kolorowe, często we wzorek.

Niezastąpione na letnią porę.

                          (krótkie spodenki)

Gdy śnieg się bieli i mróz jest srogi,

To znak, że czas je włożyć na nogi.

Ciepłe, wysokie, często na futrze.

Śniegom i lodom w nich nosa utrzesz!

                          (buty zimowe – kozaki, śniegowce)

Świetna na zimę, gdy mrozi i wieje.

Bo puch ma w środku, on cię ogrzeje.

Zwykle z kapturem futrem obszytym.

Jest dłuższa, grubsza i lekka przy tym.

                        (kurtka puchowa)

Butki na lato, lekkie, lubiane,

Bardzo przewiewne, bo dziurkowane.

Z paseczków skóry szyte najczęściej.

Każdy ma z boku małe zapięcie.

                          (sandały)

Długie nogawki, suwak, kieszenie.

Wygodne i praktyczne szalenie.

Sportowe, wizytowe, dżinsowe.

Czasem z dziurami, mimo, że nowe!

                          (spodnie)

Kiedy zima już nadchodzi, z szafy go wyjmujesz.

Dzięki niemu nie przemarzniesz i nie zachorujesz.

Może w paski być zielone, może być bielutki,

Gdy na szyję go założysz, musi być cieplutki.

                           (szalik)

Jest niezbędny do pływania i po plaży w nim się gania.

Jedno albo dwuczęściowy.

Szybko schnie. Jest kolorowy!

                           (strój kąpielowy)

 

Dziecko następnie dzieli wybrane części garderoby na dwie kupki – na jedną kładzie te, które nadają się na lato, a na drugiej – te, które nadają się na zimę. Zwracamy uwagę aby poprawnie je nazywało oraz uzasadniało za każdym razem swój wybór w sposób logiczny i zrozumiały.

 

  1. „Przez szaliki” – zabawa ruchowa skoczna i równoważna:

Rozkładamy sobie i dziecku szalik na dywanie i przeskakujemy go na różne sposoby: obunóż, na jednej nodze, susem, żabką, do przodu, do tyłu, bokiem itp.itd. Następnie przechodzimy tip-topkami (stopa za stopą) po szaliku w jedną i drugą stronę, ramiona rozkładamy na boki dla zachowania równowagi.

 

  1. „Szaliki z frędzlami” – ćwiczenie umiejętności wycinania:

Przygotowujemy kilka pasków różnej długości, które dziecko nacina nożyczkami po bokach tworząc w ten sposób frędzelki. Zwracamy uwagę na prawidłowe trzymanie nożyczek!

 

  1. „Pary” – karta pracy – dobieranie czapek i szalików w pary, kolorowanie obrazka:

Rysujemy na  białej kartce papieru:  4 czapki i 4 szaliki w różne wzory tak, aby można je było dobrać w pary – np. gwiazdki, serca, kółeczka, trójkąciki. Dziecko odszukuje pary i łączy je strzałkami, następnie koloruje wg swojego uznania.

 

  1. „Ubranka dla dzieci” – zabawa językowa – nauka nowych słów, poprawnej wymowy oraz umiejętności analizy sylabowej:

https://www.youtube.com/watch?v=iCLVAvhh8hg

Prosimy dziecko aby oprócz powtarzania słów, dzieliła je na sylaby pomagając sobie rytmicznym klaskaniem.

 

  1. „Czapka” – praca plastyczna:

Rysujemy dziecku na  sztywnej kartce kontur czapki, dziecko go wycina, następnie ozdabia czapkę malując ją farbami, gdy wyschnie – ozdabia ją kolorową plasteliną.

 

  1. „Mały projektant mody” – zabawa rozwijająca pomysłowość i kreatywność:

Prosimy dziecko aby powyciągało z szaf swoje ulubione ubranka, buty, akcesoria i stworzyło z nich kilka kreacji. Pozwólmy dziecku ponieść się fantazji, zachęcajmy do nietypowych rozwiązań, niech pobawi się modą. Potem możecie wspólnie się poprzebierać a nawet zrobić domowy pokaz mody! J Po skończonej zabawie koniecznie posprzątajmy ucząc dziecko poprawnego segregowania i składania ubrań.