UBRANIA NA JESIENNE CHŁODY
22 i 23 listopada
dzieci 4 – letnie
- Wspólna gimnastyka poranna połączona z nauką i utrwalaniem dni tygodnia:
Gimnastyka - dobra sprawa marsz w miejscu
co dzień wszystkim radość sprawia.
Gdy niedziela się zaczyna, tydzień trening rozpoczyna.
W poniedziałek dwa podskoki. 2 podskoki
Wtorek lubi kroki w boki. 2 kroki w lewo i 2 w prawo
Środa kręci się w kółeczko. obrót wokół siebie
No a w czwartek jaskółeczka. "jaskółka"
W piątek szybko dwa przysiady. 2 przysiady
A sobota robi ślady. marsz w miejscu
I tak przez tydzień cały wymachy ramion
dni tygodnia wciąż szalały.
- „Gimnastyka buzi i języka” – bajka logopedyczna: „Urodziny”:
https://www.youtube.com/watch?v=E_nS3tNhT18
- „Magiczne pudełko” – zabawa dydaktyczna z użyciem rekwizytów:
Rodzic chowa do pudełka 5 różnej wielkości i długości szalików. Dziecko z zamkniętymi oczami wkłada rękę do pudełka, dokładnie bada co w nim jest i próbuje zgadnąć, po czym wyjmujemy wszystkie szaliki i porównujemy je – dziecko określa ich wielkość, długość, wzory, kolory. Zwracamy uwagę na poprawne użycie określeń związanych z długością: „długi”, „krótki”, „dłuższy od”, „krótszy od”, „najdłuższy”, „najkrótszy”. Proponujemy też dziecku zabawę w pomiar długości np. za pomocą dłoni lub stóp.
- „Co to za ubranie?” – rozwiązywanie zagadek.
Rodzic rozkłada przed dzieckiem różne ubrania oraz buty i zadaje zagadki, dziecko je odgaduje i odnajduje dane ubranie lub buty.
Nogawki krótkie, nosisz je latem.
Cienkie i lekkie, przewiewne zatem.
Są kolorowe, często we wzorek.
Niezastąpione na letnią porę.
(krótkie spodenki)
Gdy śnieg się bieli i mróz jest srogi,
To znak, że czas je włożyć na nogi.
Ciepłe, wysokie, często na futrze.
Śniegom i lodom w nich nosa utrzesz!
(buty zimowe – kozaki, śniegowce)
Świetna na zimę, gdy mrozi i wieje.
Bo puch ma w środku, on cię ogrzeje.
Zwykle z kapturem futrem obszytym.
Jest dłuższa, grubsza i lekka przy tym.
(kurtka puchowa)
Butki na lato, lekkie, lubiane,
Bardzo przewiewne, bo dziurkowane.
Z paseczków skóry szyte najczęściej.
Każdy ma z boku małe zapięcie.
(sandały)
Długie nogawki, suwak, kieszenie.
Wygodne i praktyczne szalenie.
Sportowe, wizytowe, dżinsowe.
Czasem z dziurami, mimo, że nowe!
(spodnie)
Kiedy zima już nadchodzi, z szafy go wyjmujesz.
Dzięki niemu nie przemarzniesz i nie zachorujesz.
Może w paski być zielone, może być bielutki,
Gdy na szyję go założysz, musi być cieplutki.
(szalik)
Jest niezbędny do pływania i po plaży w nim się gania.
Jedno albo dwuczęściowy.
Szybko schnie. Jest kolorowy!
(strój kąpielowy)
Dziecko następnie dzieli wybrane części garderoby na dwie kupki – na jedną kładzie te, które nadają się na lato, a na drugiej – te, które nadają się na zimę. Zwracamy uwagę aby poprawnie je nazywało oraz uzasadniało za każdym razem swój wybór w sposób logiczny i zrozumiały.
- „Przez szaliki” – zabawa ruchowa skoczna i równoważna:
Rozkładamy sobie i dziecku szalik na dywanie i przeskakujemy go na różne sposoby: obunóż, na jednej nodze, susem, żabką, do przodu, do tyłu, bokiem itp.itd. Następnie przechodzimy tip-topkami (stopa za stopą) po szaliku w jedną i drugą stronę, ramiona rozkładamy na boki dla zachowania równowagi.
- „Szaliki z frędzlami” – ćwiczenie umiejętności wycinania:
Przygotowujemy kilka pasków różnej długości, które dziecko nacina nożyczkami po bokach tworząc w ten sposób frędzelki. Zwracamy uwagę na prawidłowe trzymanie nożyczek!
- „Pary” – karta pracy – dobieranie czapek i szalików w pary, kolorowanie obrazka:
Rysujemy na białej kartce papieru: 4 czapki i 4 szaliki w różne wzory tak, aby można je było dobrać w pary – np. gwiazdki, serca, kółeczka, trójkąciki. Dziecko odszukuje pary i łączy je strzałkami, następnie koloruje wg swojego uznania.
- „Ubranka dla dzieci” – zabawa językowa – nauka nowych słów, poprawnej wymowy oraz umiejętności analizy sylabowej:
https://www.youtube.com/watch?v=iCLVAvhh8hg
Prosimy dziecko aby oprócz powtarzania słów, dzieliła je na sylaby pomagając sobie rytmicznym klaskaniem.
- „Czapka” – praca plastyczna:
Rysujemy dziecku na sztywnej kartce kontur czapki, dziecko go wycina, następnie ozdabia czapkę malując ją farbami, gdy wyschnie – ozdabia ją kolorową plasteliną.
- „Mały projektant mody” – zabawa rozwijająca pomysłowość i kreatywność:
Prosimy dziecko aby powyciągało z szaf swoje ulubione ubranka, buty, akcesoria i stworzyło z nich kilka kreacji. Pozwólmy dziecku ponieść się fantazji, zachęcajmy do nietypowych rozwiązań, niech pobawi się modą. Potem możecie wspólnie się poprzebierać a nawet zrobić domowy pokaz mody! J Po skończonej zabawie koniecznie posprzątajmy ucząc dziecko poprawnego segregowania i składania ubrań.