MAŁY CZŁOWIEK, DUŻA SPRAWA – MAŁY CZŁOWIEK MA SWE PRAWA!

17, 18 i 19 listopada

dzieci 4 – letnie

 

  1. Piosenka na powitanie:

https://www.youtube.com/watch?v=FSpO0R3qlqs

 

  1. Zabawa na powitanie:

Zabawa na powitanie. Dziecko i mama lub tata podają sobie ręce, wypowiadając słowa: Witam cię (podnoszą ramiona i obejmują się) w ten jesienny czas (pochylają się w przód i kłaniają). Rodzic i dziecko mogą sobie opowiedzieć o swoim samopoczuciu.

 

3.     Wspólne „zwierzątkowe” zabawy ruchowe:

·        „Stary niedźwiedź mocno śpi”:

Niedźwiedź - rodzic siedzi na środku pokoju, dziecko chodzi wokół  rodzica śpiewając piosenkę, gdy padną słowa trzecia godzina niedźwiedź łapie, rodzic musi złapać uciekające dziecko. Złapane dziecko zostaje niedźwiedziem i zabawa zaczyna się od początku.

https://www.youtube.com/watch?v=trY1_BpfM2I – piosenka do zabawy

  • Zajączki”:

Dziecko swobodnie podskakuje. Na hasło rodzica: „odpoczynek!”, wykonuje przysiad, ręce unosi  w górę, dłonie trzyma przy uszach.

  •  Żabki i bocian”:

Dziecko i rodzic porusza się wg instrukcji zawartej w piosence: https://www.youtube.com/watch?v=6ME8rNHARx4 

Dziecko odgrywa rolę żabki, a rodzic bociana.

  • „Koniki”:

 https://www.youtube.com/watch?v=r8qvgiG0GXA

 

4.     Gimnastyka rączek i paluszków:

Gimnastyczne figle muzyczne” - gimnastyka rączek:

https://www.youtube.com/watch?v=cdLltUIgcr4

 Gimnastyka paluszkowa:

https://www.youtube.com/watch?v=CJQFV_i3BFI

 

  1. Gimnastyka buzi i języka - ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy:

https://www.youtube.com/watch?v=4D56tKfhbcg

 

  1. „20 listopada – ważne święto dla dzieci” – rozmowa z dzieckiem przy kalendarzu, zaznaczenie na czerwono daty „Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka”, wytłumaczenie dlaczego jest ono tak ważne.

 

  1. „Konwencja Praw Dziecka” – oglądanie bajki edukacyjnej:

https://www.youtube.com/watch?v=NE3Qn6ABjlg

 

  1. Wysłuchanie wiersza „Prawa dziecka” M. Brykczyńskiego - czytamy dziecku, a następnie omawiamy z nim treść:

Niech się wreszcie każdy dowie

I rozpowie w świecie całym,

Że dziecko to także człowiek,

Tyle, że jeszcze mały.

Dlatego ludzie uczeni,

Którym za to należą się brawa,

Chcąc wielu dzieci los zmienić,

Spisali dla nich mądre prawa.

Więc je na co dzień i od święta,

Spróbujcie dobrze zapamiętać.

Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,

A szczególnie do robienia czegoś niedobrego.

Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi

I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.

Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić wyzywać,

I każdego mogę na ratunek wzywać.

Jeśli mama albo tata, już nie mieszka z nami,

Nikt nie może mi zabraniać spotkać ich czasami.

Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,

Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.

Mogę żądać aby każdy uznał moje prawa

A gdy różnią się od innych, to jest moja sprawa.

Tak się tu w wierszu poukładały,

Prawa dla dzieci na całym świecie,

Byście w potrzebie z nich korzystały

Najlepiej jak umiecie.

 

  1. Zabawa naśladowcza: „Mały człowiek”:

Ilustrujemy ruchem treść wiersza – rodzic czyta wiersz:

Mały człowiek, duża sprawa. (dzieci przykucają, wstają  i zataczają rękami  koło)

Mały człowiek ma swe prawa. (dzieci rękami wskazują siebie)

Strzegąc praw tych należycie, (dzieci krzyżują ręce i przykładają do siebie)

układamy dziecku życie. (dzieci klaszczą).

  1. Ćwiczenia grafomotoryczne - wzory grafomotoryczne z liniami: prostymi, ukośnymi i falistymi:

Będzie potrzebny ołówek.

https://drive.google.com/file/d/0ByY6lBdbD1OXM0MxVEd4ckQ2RTA/view

 

  1. Piosenki o prawach dziecka – słuchanie, śpiewanie, wyklaskiwanie rytmu:

https://www.youtube.com/watch?v=Mudintn3BM4

Mam prawo żyć
Mam prawo być sobą
Czuć się bezpiecznie, wolną być osobą.
Mam prawo kochać i kochanym być
Nie można mnie krzywdzić, poniżać i bić.

Ref. : Dziecka, dziecka prawa, prawa poważna sprawa x2
Dziecka, dziecka prawa, prawa to nie zabawa x2

Mogę się śmiać
Może się dziać pięknie
Pragnę być zdrowy, rosnąć w swoim tempie.
Mam prawo wybrać sam przyjaciół swych
Nie można mnie zmuszać do uczynków złych.

Mam prawo śnić
Mam prawo być inny
Mogę być słabszy lecz nie czuć się winny.
Mam prawo śpiewać głośno kiedy chcę
Mam prawo płakać cicho, gdy mi źle.

https://www.youtube.com/watch?v=zwS_J432Skc

Ref. Dzieci swoje prawa mają, teraz wszyscy je poznają. /2x

Mam prawo ze swoją rodziną być,

w swoim kraju godnie, bezpiecznie żyć

i mieć swoje miejsce, by w nim schronić się,

a gdy zachoruję, by ktoś leczył mnie.

Ref. Dzieci swoje prawa mają, teraz wszyscy je poznają. /2x

Mogę swoje zdanie i sekrety mieć,

bawić, uczyć się, gdy tylko mam chęć.

Ja mam swoje prawa, proszę, szanuj mnie,

kochaj i przytulaj, kiedy jest mi źle.

Ref. Dzieci swoje prawa mają, teraz wszyscy je już znają. /2x

 

  1. Praca plastyczna nt. praw dzieci – rysowanie i malowanie techniką łączoną (mazaki, kredki, farby)  wybieramy z dzieckiem temat i wspólnie tworzymy pracę, którą potem wieszamy w widocznym miejscu:

-Mam prawo do wychowania w rodzinie, w atmosferze miłości, bezpieczeństwa i zrozumienia.

-Mam prawo do nauki.

-Mam prawo do rozwoju kulturalnego, wypoczynku, rozrywek.

-Mam prawo do ochrony zdrowia i opieki lekarskiej.

-Mam prawo do równego traktowania, nie ma dzieci lepszych i gorszych.

-Mam prawo do wyrażania własnych emocji.

 

  1. „Co to za prawo?” – rozwiązywanie zagadek – zabawa dramowa:

Rodzic ilustruje ruchem ciała i mimiką lub odgrywając scenkę kolejne prawa dzieci, a dziecko zgaduje co to za prawo:

Dzieci mają prawo do:

– miłości i szacunku

 -życia w rodzinie

– prywatności

– radości

– niewiedzy

– niepowodzenia i łez

– zabawy i wypoczynku

– nauki

– wyrażania własnych myśli i uczuć

– przeciwstawienia się złu

– leczenia

– do życia bez przemocy

Po zabawie uświadamiamy dzieciom, że zawsze mogą liczyć na pomoc ze strony dorosłych i nigdy nie są same ze swoimi problemami!

 

  1. Podsumowanie tematu – utrwalenie wiedzy:

Rodzic zadaje dziecku pytania i pozwala się wypowiedzieć , dopiero potem może coś podpowiedzieć lub dopowiedzieć, uzupełnić wypowiedź.

– Czy potrzebne są prawa dla dzieci ?

– Jakie prawa mają dzieci ?

– Jakie prawo jest według Ciebie najważniejsze ?