WTOREK „ Listy i liściki”.

  1. „Kolorowe życzenia” – rozmowa z dziećmi. N. zadaje dzieciom pytania: Co to są życzenia?; Z jakiej okazji składa się innym życzenia?; W jaki sposób można składać życzenia? (osobiście, wysyłając: sms, list, kartkę, e-mail); Jak myślicie, życzenia, w jakiej postaci sprawiłyby najwięcej radości waszym bliskim? Dzieci odpowiadają na pytania na podstawie własnych doświadczeń. N. nawiązuje do zbliżających się świąt Bożego Narodzenia i zwyczaju wysyłania życzeń do bliskich, którzy mieszkają daleko. Proponuje dzieciom wysłanie życzeń do dowolnej, bliskiej osoby. Dzieci ustalają, co będzie im potrzebne do wysłania takich życzeń – kartka, koperta, znaczek, adres osoby, do której będą wysyłały życzenia. Następnie dzieci oglądają różnego rodzaju kartki i wybierają te, które będą odpowiednie na święta Bożego Narodzenia – uzasadniają swój wybór. Dzieci wybierają też koperty, które będą pasowały do kartek. Kartek powinno być mniej niż dzieci tak, by dzieci doszły do wniosku, że nie starczy dla wszystkich kartek, dlatego muszą wykonać je samodzielnie.
  2. Poznanie litery K
  • Zapoznanie z literami K, K( szukamy w pokoju rzeczy na literkę k, następnie szukamy przedmiotów które mają w środku literę K( np. Choinka,

wtorek-30-11-2021-137800.jpg

, zabawka, itp.), oraz przedmiotów które mają na końcu literkę k( np. kotek)

           - przyglądamy się literze k i pytamy dzieci z czym się kojarzy ta literka, co im

             przypomina?

            - dzieci wodzą palcem po wzorze, zgodnie ze strzałkami, następnie próbują w

              powietrzu pisać literkę małą i dużą, następnie na plecach rodziców

             - przygotowujemy klocki czerwone i niebieskie albo cegiełki wycięte z niebieskiego

                czerwonego i białego papieru.

               Dzielimy na sylaby wyraz ko-tek( układając białe kartoniki)

               teraz robimy to samo, ale dzielimy na głoski , układamy białe kartoniki, jedna głoska,

               jeden kartonik k-o-t-e-k

               Teraz wymawiamy z dzieckiem literkę k długo kyyyyyyyyyy oraz krótko k,k,k,k

               Pytamy dziecko jak zazwyczaj wymawiamy głoskę k długo czy krótko. Dziecko

               Odpowiada że krótko, pytamy czy K jest samogłoską czy spółgłoską. Dziecko

                dochodzi do wniosku że spółgłoską, więc oznaczamy ją kolorem niebieskim

                następnie układamy model wyrazu kotek

                 jedna głoska, jeden kartonik -----( dzieci same układają model, my sprawdzamy

                 poprawność)- samogłoski czerwone, spółgłoski niebieskie. Następnie dziecko

                 dotykając palcem każdej cegiełki osobno głoskuje wyraz k-o-t-e-k

                - następnie wykonujemy portret literki k z waty( dzieci wiedzą jak), na dużej

                  kartce wyklejają kształt literki, mogą dorysować mazakiem rączki i nóżki lierce,

                 oraz oczy i buzię. Prace przynosimy po zakończeniu kwarantanny do przedszkola

                 - wykonujemy zad w kartach pracy s. 27-28

  1. historyjka obrazkowa „ droga listu”

            Dzieci układają obrazki we właściwej kolejności, naklejają na kartkę i opowiadają

            Historyjkę. Zwracamy uwagę na wypowiedzi dzieci pełnymi zdaniami. Dzieci w

            okienkach rysują odpowiednią ilość kropek( pierwszy obrazek jedna kropka, drugi

            dwie, itp.)

             wspólnie z dziećmi wyjaśniamy pojęcia nadawca, adresat, listonosz, skrzynka

             pocztowa

wtorek-30-11-2021-137801.jpgwtorek-30-11-2021-137802.jpgwtorek-30-11-2021-137803.jpgwtorek-30-11-2021-137804.jpg

 

Dzieci na koniec kolorują obrazki.