16.12.2021r "Marzenia małe i duże"
1. Zabawy ruchowe na dzień dobry
Jingle Bells - świąteczny taniec dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=64Cfm-fcso0
- Sześć parasoli – masażyk.
Dobieramy się w pary. W parze jedna osoba kładzie się na brzuchu, druga je masuje.
Dorosły czyta tekst wiersza, dziecko ilustrują jego treść na plecach osoby z pary
Po przeczytaniu wiersza następuje zmiana ról.
Kiedy na dworze pada, Od szyi do bioder delikatne przesuwanie palców.
to w szatni stoi kolorowych
parasoli gromada.
Ten pierwszy w esy-floresy Rysowanie pętelek tzw. esów – floresów.
– to parasol Teresy.
Drugi – czerwony w kółka Rysowanie małych kółek.
– to parasol Jurka.
Trzeci – beżowy w kropki Rysowanie kropek jednym placem.
– to parasol Dorotki.
Czwarty – żółty w kwiatki Rysowanie kwiatków.
– to parasol Beatki.
Piąty – w ciapki zielony Rysowanie jednym palcem nieregularnych kształtów.
– to parasol Ilony.
Szósty – niebieski w kratkę Rysowanie kratki.
– wybrał sobie Małgorzatkę.
Z Małgorzatką chodzi wszędzie Dotykanie dwoma złączonymi palcami
i czeka, aż deszcz będzie. przesuwanie palców od szyi do bioder.
- „Kolejka parasoli” – Dorosły prosi dziecko by przypomniał, jakie parasole wystąpiły w wierszu. Co oznaczają „esy – floresy”? Jaki to jest kolor – beżowy? Następnie dorosły prosi dziecko do stolika i prosi wycięcie sylwet sześciu parasoli. Następnie ponownie czyta wiersz Sześć parasoli, akcentując nazwy wzorów i kolorów parasoli.
Zadaniem dziecka jest narysować wzory na sylwetach parasoli i ułożyć je w takiej kolejności, o jakiej mówi wiersz. Wspólnie z rodzicem dziecko przelicza parasole, używając liczebników głównych, następnie porządkowych. - „Dyzio marzyciel” – słuchanie wierszyka i swobodne wypowiadanie się dziecka na temat marzeń Dyzia i swoich. Rodzic prosi dziecko, aby położyło się na dywanie na plecach i wysłuchało wiersza
„Dyzio marzyciel” Julian Tuwim
Położył się Dyzio na łące,
Przygląda niebu błękitnemu
I marzy…
Jaka szkoda, że te obłoczki płynące
Nie są z waniliowego kremu…
A te różowe, że to nie lody malinowe.
A te złociste pierzaste, że to nie stosy ciastek…
I szkoda, że całe niebo
Nie jest z tortu czekoladowego…
Jaki piękny byłby wtedy świat.
Leżałbym sobie, jak leżę,
Na tej murawie świeżej,
Wyciągnąłbym tylko rękę
I jadł… i jadł… i jadł…
Dziecko wygodnie siada i dzieli się spostrzeżeniami na temat wiersza. Odpowiada na pytania: Co robił Dyzio na łące? O czym marzył? Co innego mogą przypominać chmury? Rodzic prosi dziecko, aby powiedziało jakie ma marzenia. A następnie wręcza mu niebieską kartkę i watę
i prosi dziecko, aby ułożyło swoje marzenie z waty, tak jak chmury na niebie.
5.„Moim marzeniem jest...” – zabawa językowa. Dziecko dzieli się swoimi marzeniami, rozpoczynając zdanie od zwrotu Moim marzeniem jest...
6. "Pięć postaci świątecznych" - zabawy paluszkowe z piosenką
https://www.youtube.com/watch?v=JYhHA8_44KA