16.12.2021r "Marzenia małe i duże"

1. Zabawy ruchowe na dzień dobry

Jingle Bells - świąteczny taniec dla dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=64Cfm-fcso0

  1. Sześć parasoli – masażyk.

Dobieramy się w pary. W parze jedna osoba kładzie się na brzuchu, druga  je masuje.

Dorosły czyta tekst wiersza, dziecko ilustrują jego treść na plecach osoby z pary
Po przeczytaniu wiersza następuje zmiana ról.


Kiedy na dworze pada,                      Od szyi do bioder delikatne przesuwanie palców.
to w szatni stoi kolorowych
parasoli gromada.
Ten pierwszy w esy-floresy               Rysowanie pętelek tzw. esów – floresów.
– to parasol Teresy.
Drugi – czerwony w kółka                  Rysowanie małych kółek.
– to parasol Jurka.
Trzeci – beżowy w kropki                  Rysowanie kropek jednym placem.
– to parasol Dorotki.
Czwarty – żółty w kwiatki                  Rysowanie kwiatków.
– to parasol Beatki.
Piąty – w ciapki zielony                      Rysowanie jednym palcem nieregularnych kształtów.
– to parasol Ilony.
Szósty – niebieski w kratkę                 Rysowanie kratki.
– wybrał sobie Małgorzatkę.
Z Małgorzatką chodzi wszędzie          Dotykanie dwoma złączonymi palcami
i czeka, aż deszcz będzie.                    przesuwanie palców od szyi do bioder.

 

  1. „Kolejka parasoli” – Dorosły prosi dziecko by przypomniał, jakie parasole wystąpiły w wierszu. Co oznaczają „esy – floresy”? Jaki to jest kolor – beżowy? Następnie dorosły prosi dziecko do stolika i prosi wycięcie sylwet sześciu parasoli. Następnie ponownie czyta wiersz Sześć parasoli, akcentując nazwy wzorów i kolorów parasoli.
    Zadaniem dziecka jest narysować wzory na sylwetach parasoli i ułożyć je w takiej kolejności, o jakiej mówi wiersz. Wspólnie z rodzicem dziecko przelicza parasole, używając liczebników głównych, następnie porządkowych.
  2. „Dyzio marzyciel” – słuchanie wierszyka i swobodne wypowiadanie się dziecka na temat marzeń Dyzia i swoich. Rodzic prosi dziecko, aby położyło się na dywanie na plecach i wysłuchało wiersza

 

„Dyzio marzyciel” Julian Tuwim

Położył się Dyzio na łące,

Przygląda niebu błękitnemu

I marzy…

Jaka szkoda, że te obłoczki płynące

Nie są z waniliowego kremu…

 A te różowe, że to nie lody malinowe.

A te złociste pierzaste, że to nie stosy ciastek…

I szkoda, że całe niebo

Nie jest z tortu czekoladowego…

Jaki piękny byłby wtedy świat.

Leżałbym sobie, jak leżę,

Na tej murawie świeżej,

Wyciągnąłbym tylko rękę

 I jadł… i jadł… i jadł…

 

Dziecko wygodnie siada i dzieli się spostrzeżeniami na temat wiersza. Odpowiada na pytania: Co robił Dyzio na łące? O czym marzył? Co innego mogą przypominać chmury? Rodzic prosi dziecko, aby powiedziało jakie ma marzenia. A następnie wręcza mu niebieską kartkę i watę

 i prosi dziecko, aby ułożyło swoje marzenie z waty, tak jak chmury na niebie.

 

5.„Moim marzeniem jest...” – zabawa językowa. Dziecko dzieli się swoimi marzeniami, rozpoczynając zdanie od zwrotu Moim marzeniem jest...

6. "Pięć postaci świątecznych" - zabawy paluszkowe  z piosenką

https://www.youtube.com/watch?v=JYhHA8_44KA