ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE NA MARZEC

 

SZANOWNI RODZICE

 

W miesiącu marcu dzieci się dowiedzą, co służy do obserwacji nieba, czym zajmuje się astronom oraz czym można polecieć w kosmos. Poznają nazwy planet w Układzie Słonecznym. Będziemy się bawić w małych odkrywców i badać tajemnice świata. Będziemy rozmawiać na temat zdobywania wiedzy. Poznają wybrane wynalazki i sposoby korzystania z nich. Dowiedzą się, ze niektóre wynalazki powstały przez przypadek. Dzieci dowiedzą się również, dlaczego jest coraz cieplej oraz poznają oznaki nadchodzącej wiosny. Wykonają Marzanne z materiałów ekologicznych. Będą rozpoznawały pierwsze wiosenne kwiaty i ich nazwy. Zwrócimy uwagę na ptaki, które wiosna wracają z ciepłych krajów.

       W ostatnim tygodniu marca dzieci same zdobędą  wiedzę i umiejętności, bowiem będziemy pracować nieco inaczej niż zwykle – metodą projektu. Co to jest wytrwałość w dążeniu do celu, w szczególności nawiązując do pracy rolnika. Dzieci będą szukały odpowiedzi m.in. na pytania:

Kto to jest rolnik? Czym zajmuje się rolnik? Jak wygląda dzień rolnika? Jakie zwierzęta mieszkają na wsi? Jak wygląda uprawa warzyw i owoców? Jak wygląda praca rolnika obecnie, a jak wyglądała dawniej?

 W tym miesiącu dzieci zapoznają się z głoską: p,w,c,j. Szukały przedmiotów, których nazwy zaczynają się tą głoską. Wyróżniały sylaby we wskazanych wyrazach, dzieliły je na głoski, a chętne dzieci szukały w nich liter. Rozwijały umiejętność logicznego myślenia. Brały udział w zabawach tanecznych do piosenki „Była babuleńka” i uczyły się nowego układu choreograficznego. Wykonamy prace plastyczno-techniczne pt. „Kurka złotopiórka”, „Prosiaczek” i „Traktor”. Wspólnie wysłuchamy piosenki „Mali wynalazcy”, dzieci wezmą udział w zabawach ruchowych i muzycznych. Stworzymy prace plastyczno-techniczne pt. „Parasol” i „Rakieta”.

Dzieci poznają piosenkę „Przyszła wiosna do niedźwiedzia”, utrwalą znajomość pojęć cicho – głośno. Wykonamy prace plastyczno-techniczne pt. „Ptasie gniazda”, „Narcyz” i „Wiosenna pogoda”.

     W zabawach matematycznych zapoznamy się z liczbą 7 i 8. Przedszkolaki będą dokładały i odkładały przedmioty tak, aby było ich 7, liczyły w zakresie 7, porównywały liczebności zbiorów. Ustawiały przedmioty po kolei, używając podczas liczenia liczebników porządkowych. Stworzyły matematyczną grę-ścigankę „Wyprawa w kosmos”.  Układały przedmioty od najmniejszego do największego. Dokładały i odkładały przedmioty tak, aby było ich 8, liczyły w zakresie 8, porównywały liczebności zbiorów. Ustawiały przedmioty po kolei, używając podczas liczenia liczebników porządkowych. Liczyły także ukryte przedmioty.

 

Propozycje zabaw i form spędzania czasu w gronie rodzinnym:

  • Rozmowy o tym, co wydarzyło się w przedszkolu, o ciekawych odkryciach i wynalazkach.
  • Zabawy w dzielenie wyrazów na sylaby, głoski, składanie sylab i głosek w wyraz (analiza i synteza) i wyklaskiwanie rytmu.
  • Przeliczanie przedmiotów według określonych cech, koloru, wielkości itp.
  • Dodawanie i odejmowanie, np. w trakcie różnych czynności i prac domowych z wykorzystaniem talerzy, sztućców itp.
  • Zachęcanie do wspólnego dbania o planetę Ziemię.
  • Kontynuowanie zabaw z rytmami, układanie rytmów, przekładanie ich na ruch itp.
  • Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek i recytowanie rymowanek
  • Aktywny wypoczynek – spacery i zabawy na świeżym powietrzu.