PONIEDZIAŁEK 27.04.2020r. „Książka moim przyjacielem”- zabawy czytelnicze.
- „Taniec przyklejaniec” – zabawa na powitanie. Dzieci z rodzicami witają się różnymi częściami ciała przy dowolnej piosence.
Gimnastyka Smyka
https://www.youtube.com/watch?v=351fw50UOn8&list=PLbRzTYeyj4CYFzv7lBE2KnqG8rutRhDzZ
- „Ślady prowadzące do…” – zabawa tropiąca.
Dziecko siedzi na dywanie, natomiast rodzic wskazuje na ślady prowadzące za drzwi pokoju lub szafki. Dziecko podąża za śladami i odnajduje plecak. Rodzic zadaje zagadkę dotyczącą przedmiotów w plecaku.
„Choć nie ma zamka ani kluczyka .
Często otwierasz ją i zamykasz.
W swym wnętrzu wiele tajemnic mieści, wierszyków , bajek i opowieści”. (książka)
Po odgadnięciu zagadki, dziecko otwiera plecak i wyjmuje z niego książki z bajkami dla dzieci. Wspólne oglądanie książek.
Rodzic zadaje pytania: - Czym różnią się od siebie te książeczki?
-Czy są tej samej wielkości?
-Czy są tej samej grubości?
-Czy mają takie same kolory?
-Co można znaleźć w książkach?
-Gdzie możemy kupić książkę?
-Gdzie możemy wypożyczyć książkę?
-W jaki sposób dbamy o nasze książki żeby ich nie zniszczyć?
3.Jak powstaje książka? wiersz, film
-„Jak powstaje książka?” Magdalena Tokarczyk
Dzisiaj się dowiemy jak książki powstają i jaką drogę do nas przemierzają.
Gdy pisarz ma już pomysł na książkę, to jest już dobry początek.
Wszystko dokładnie zapisuje, a w jego rękopisie znajdziemy wiele notatek.
Potem wystarczy dokładnie pomysły na komputerze przepisać.
Ale na tym nie koniec, musicie jeszcze dalej mnie posłuchać…
Całymi godzinami, dniami, a czasem miesiącami dzieło swe pisarz dopracowuje, a gdy jest już gotowe wydawcy go prezentuje.
W wydawnictwie dużo pracy zatem mają, bo książkę pisarza dokładnie przeglądają, sprawdzają…
Recenzent poprawki nanosi sprawnie, a ilustratorzy obrazki do książki rysują ładnie.
Gdy książka jest już gotowa, pora na drukowanie.
W wielkiej drukarni maszyny rozpoczynają drukowanie i tak tysiące książek powstanie,
Które do księgarni pozostanie wydawcy już rozesłanie.
W księgarni książkę możemy zakupić, a w bibliotece możemy ją wypożyczyć.
Lecz gdy ją już przeczytamy, to w kąt nie rzucamy, ale na półkę ładnie odkładamy.
-"Jak powstaje książka"
https://www.youtube.com/watch?v=5dHmwZRQ0FI
https://www.youtube.com/watch?v=icdV3QZb10Q
https://www.youtube.com/watch?v=7VtNN0pTQFI
https://www.youtube.com/watch?v=jgcWVmLqKTk
4.Droga mamusiu , drogi tatusiu ....wspólne czytanie dzieciom ulubionej bajki
5.Książka bez obrazków-i tak też można (czyta Maciej Stuhr)
https://www.youtube.com/watch?v=y9sqfepiFgM
ZADANIA DODATKOWE DLA ZERÓWKI:
- „Teraz ja poczytam Wam!” – próby czytania przez dziecko bajki wybranej przez rodzica, jeżeli dziecko ma jeszcze kłopoty z czytaniem, rodzic mu pomaga – czytają wspólnie
- etapy powstawania książki – samodzielne opowiadanie przez dziecko – zwracamy uwagę na logikę wypowiedzi, umiejętność myślenia przyczynowo – skutkowego oraz wypowiadanie się pełnym zdaniem
- planujemy wraz z dzieckiem wykonanie wspólnej książki – jak będzie wyglądać, jaka będzie jej treść
Zadania dla 5,6 – latków
. Zabawy i zadania sprzyjające kształtowaniu umiejętności liczenia oraz dodawania i odejmowania:
- Liczenie: pytamy: "Jak myślisz ile jest książek w plecaku?, policz je". Jeżeli dziecko sobie nie radzi z liczeniem, mówimy: „Popatrz jak ja liczę. Pomóż mi. Policzymy razem." Ważne jest, aby dziecko akcentowało ostatni liczebnik tak, aby było wiadomo ile jest przeliczanych elementów (do tego ćwiczenia można wykorzystać wszystkie przedmioty i obiekty)
Możemy do plecaka włożyć zabawki, lalki, samochody, za każdym razem inną ilość, a następnie wyjmować. Zadaniem dziecka jest policzenie ilości książek, zabawek w plecaku.
Zabawa matematyczno – ruchowa – „Liczenie znikających obiektów” - na sygnał dzieci liczą np. klaśnięcia, tupnięcia, podskoki, uderzenia w grzechotkę wykonane przez rodzica. Rodzic pyta: Ile jest? Dziecko odpowiada i wykonuje taką liczbę przysiadów, podskoków, pajacyków, itp. (dzieci mogą też same wymyślać zadania do wykonania).
Układanie z rozsypanki literowej lub sylabowej poznanych wyrazów.
„B- jak bajka” – utrwalenie litery „b” – wyklejenie jej z kulek zrobionych z chusteczki higienicznej, na kartce z gotowym wzorem.