PONIEDZIAŁEK 27.04.2020r.  „Książka moim przyjacielem”- zabawy czytelnicze.

  1. „Taniec przyklejaniec” – zabawa na powitanie. Dzieci z rodzicami witają się różnymi częściami ciała przy dowolnej piosence.

Gimnastyka Smyka

https://www.youtube.com/watch?v=351fw50UOn8&list=PLbRzTYeyj4CYFzv7lBE2KnqG8rutRhDzZ

  1. „Ślady prowadzące do…” – zabawa tropiąca.

Dziecko siedzi na dywanie, natomiast rodzic wskazuje na ślady prowadzące za drzwi pokoju lub szafki. Dziecko podąża za śladami i odnajduje plecak. Rodzic zadaje zagadkę dotyczącą przedmiotów w plecaku.

„Choć nie ma zamka ani kluczyka .

Często otwierasz ją i zamykasz.

W swym wnętrzu wiele tajemnic mieści, wierszyków , bajek i opowieści”. (książka)

 

Po odgadnięciu zagadki, dziecko otwiera plecak i wyjmuje z niego książki z bajkami dla dzieci. Wspólne oglądanie książek.

Rodzic zadaje pytania: - Czym różnią się od siebie te książeczki?

-Czy są tej samej wielkości?

-Czy są tej samej grubości?

 -Czy mają takie same kolory?

-Co można znaleźć w książkach?

-Gdzie możemy kupić książkę?

-Gdzie możemy wypożyczyć książkę?

-W jaki sposób dbamy o nasze książki żeby ich nie zniszczyć?

 

3.Jak powstaje książka? wiersz, film

 

-„Jak powstaje książka?” Magdalena Tokarczyk

Dzisiaj się dowiemy jak książki powstają i jaką drogę do nas przemierzają.

Gdy pisarz ma już pomysł na książkę, to jest już dobry początek.

Wszystko dokładnie zapisuje, a w jego rękopisie znajdziemy wiele notatek.

Potem wystarczy dokładnie pomysły na komputerze przepisać.

Ale na tym nie koniec, musicie jeszcze dalej mnie posłuchać…

Całymi godzinami, dniami, a czasem miesiącami dzieło swe pisarz dopracowuje, a gdy jest już gotowe wydawcy go prezentuje.

W wydawnictwie dużo pracy zatem mają, bo książkę pisarza dokładnie przeglądają, sprawdzają…

Recenzent poprawki nanosi sprawnie, a ilustratorzy obrazki do książki rysują ładnie.

Gdy książka jest już gotowa, pora na drukowanie.

W wielkiej drukarni maszyny rozpoczynają drukowanie i tak tysiące książek powstanie,

Które do księgarni pozostanie wydawcy już rozesłanie.

W księgarni książkę możemy zakupić, a w bibliotece możemy ją wypożyczyć.

Lecz gdy ją już przeczytamy, to w kąt nie rzucamy, ale na półkę ładnie odkładamy.

-"Jak powstaje książka"

https://www.youtube.com/watch?v=5dHmwZRQ0FI

https://www.youtube.com/watch?v=icdV3QZb10Q

https://www.youtube.com/watch?v=7VtNN0pTQFI

https://www.youtube.com/watch?v=jgcWVmLqKTk

4.Droga mamusiu , drogi tatusiu ....wspólne czytanie dzieciom ulubionej bajki

 

5.Książka bez obrazków-i tak też można (czyta Maciej Stuhr)

https://www.youtube.com/watch?v=y9sqfepiFgM

 

ZADANIA DODATKOWE DLA ZERÓWKI:

 

  • „Teraz ja poczytam Wam!” – próby czytania przez dziecko bajki wybranej przez rodzica, jeżeli dziecko ma jeszcze kłopoty z czytaniem, rodzic mu pomaga – czytają wspólnie
  • etapy powstawania książki – samodzielne opowiadanie przez dziecko – zwracamy uwagę na logikę wypowiedzi, umiejętność myślenia przyczynowo – skutkowego oraz wypowiadanie się pełnym zdaniem
  • planujemy wraz z dzieckiem wykonanie wspólnej książki – jak będzie wyglądać, jaka będzie jej treść

Zadania dla 5,6 – latków

. Zabawy i zadania sprzyjające kształtowaniu umiejętności liczenia oraz dodawania i odejmowania:
- Liczenie: pytamy: "Jak myślisz ile jest książek  w plecaku?, policz je". Jeżeli dziecko sobie nie radzi z liczeniem, mówimy: „Popatrz jak ja liczę. Pomóż mi. Policzymy razem." Ważne jest, aby dziecko akcentowało ostatni liczebnik tak, aby było wiadomo ile jest przeliczanych elementów (do tego ćwiczenia można wykorzystać wszystkie przedmioty i obiekty)

Możemy do plecaka włożyć zabawki, lalki, samochody, za każdym razem inną ilość, a następnie wyjmować. Zadaniem dziecka jest policzenie ilości książek, zabawek w plecaku.

Zabawa matematyczno – ruchowa – „Liczenie znikających obiektów” - na sygnał dzieci liczą np. klaśnięcia, tupnięcia, podskoki, uderzenia w grzechotkę wykonane przez rodzica. Rodzic pyta: Ile jest? Dziecko odpowiada i wykonuje taką liczbę przysiadów, podskoków, pajacyków, itp. (dzieci mogą też same wymyślać zadania do wykonania).

Układanie z rozsypanki literowej lub sylabowej poznanych wyrazów.

B- jak bajka” – utrwalenie litery „b” – wyklejenie jej z kulek zrobionych z chusteczki higienicznej, na kartce z gotowym wzorem.