CZWARTEK 30.04.2020r.: „Książka kucharska- matematyka w kuchni”.

 

  1. Powitanka

Gdy się rączki spotykają,
To od razu się witają (podanie dłoni)
Gdy się kciuki spotykają,
To od razu się witają (kciuk dotyka kciuk)
Gdy się palce spotykają,
To od razu się witają (palce jednej dłoni dotykają palce drugiej dłoni)

  1. Powitanka przy muzyce:

„Wszyscy są…” – zachęcamy do tańca 😊

https://www.youtube.com/watch?v=h9wMpq8kqkA

  1. Rodzaje książek

Razem z dziećmi oglądamy różne rodzaje książek, próbujemy nazywać różnice między nimi. Poniżej podajemy linki do plansz przedstawiających różne książki, możecie je wykorzystać lub oprzeć się na zasobach z własnej domowej biblioteki. Wybierzcie 3, 4 książki do porównania, chętne dzieci oczywiście mogą obejrzeć ich więcej. Do następnego zadania potrzebna będzie książka kucharska, więc oglądanie kończymy właśnie na niej i przechodzimy do kuchni.

-ATLASY, MAPY, PRZEWODNIKI

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/01/KSI%C4%84%C5%BBKI-plansza-1.pdf

-telefoniczna

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/01/KSI%C4%84%C5%BBKI-plansza-2.pdf

-KSIĄŻKI HISTORYCZNE

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/01/KSI%C4%84%C5%BBKI-plansza-3.pdf

-KSIĄŻKI NAUKOWE

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/01/KSI%C4%84%C5%BBKI-plansza-4.pdf

-PODRĘCZNIKI

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/01/KSI%C4%84%C5%BBKI-plansza-5.pdf

-BAJKI, BAŚNIE

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/01/KSI%C4%84%C5%BBKI-plansza-6.pdf

-KSIĄŻKI O DUCHACH, STWORACH, UPIORACH

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/01/KSI%C4%84%C5%BBKI-plansza-7.pdf

-KSIĄŻKI O KOSMOSIE, PLANETACH

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/01/KSI%C4%84%C5%BBKI-plansza-8.pdf

-KSIĄŻKI DETEKTYWISTYCZNE

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/01/KSI%C4%84%C5%BBKI-plansza-9.pdf

-E - BOOK

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/01/KSI%C4%84%C5%BBKI-plansza-10.pdf

-AUDIOBOOK

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/01/KSI%C4%84%C5%BBKI-plansza-11.pdf

 

  1. Zabawa matematyczna z wybranym przepisem

Zwracamy uwagę dzieci na zawarte w książce kucharskiej przepisy- to one mówią nam, ile i jakie produkty potrzebne będą do przyrządzenia dania. Przygotowujemy przyrządy potrzebne do odmierzania- miarka kuchenna, waga, szklanka, łyżka (według uznania rodzica).

Teraz nadszedł czas na wspólne gotowanie- proszę razem z dzieckiem wybrać potrawę do przyrządzenia. Uzbrajamy się w cierpliwość, ważne jest, żeby dziecko miało możliwość manipulowania składnikami: przelewania, przesypywania, odmierzenia, ważenia. Zachęcamy do sprawdzenia, ile łyżek mąki zmieści się w szklance, przelewania wody ze szklanki do miski, do odmierzania składników małą łyżeczką, dużą łyżką, miarką kuchenną.

Poniżej podrzucamy kilka pomysłów na proste i smaczne dania:

PIZZA: https://wklasie.uniwersytetdzieci.pl/scenariusz/czy-matematyka-moze-przydac-sie-w-kuchni

KSIĄŻKA KUCHARSKA DLA DZIECI https://drive.google.com/drive/folders/1DgfV1O53hm1DfpeWSFNuUayzEkxxFzL-

COŚ SŁODKIEGO: http://gotujzdzieckiem.pl/sernik-z-krowkami/

Zdjęcia zrobionych przez siebie przysmaków wyślijcie koniecznie na naszą tablicę na Facebooku! 😊

  1. Zagadki słuchowe „odgłosy kuchni”.

Rodzic pokazuje dziecku kuchenne akcesoria i z udziałem dzieci tłumaczy, do czego służą. Następnie chowa przedmioty np. za kotarę,pod ściereczkę. Dziecko nasłuchuje wydawanych przez wybrane przedmioty odgłosów i stara się odgadywać, co wydaje dany dźwięk. Rozmowa na temat bezpiecznego i higienicznego stosowania kuchennych przedmiotów.

 

  1. Zabawa „Kuchenne zagadki.”


Mały czy duży, do gotowania służy - garnek.
Może być z plastiku, szkła lub porcelany, tutaj nakładamy, wszystko, co zjadamy - talerz.
Ma uzębienie, choć nie lubi jeść, pomaga jedzenie do buzi nieść - widelec.
Co to jest? Trzonek i ostrze – narzędzia najprostsze - nóż.
Mała do herbaty, duża do rosołu. Spotykasz się z nią, gdy siadasz do stołu – łyżka.
Ma duże ucho, lecz nie do słuchania. On służy do picia, ono do trzymania - kubek.
Ma ucho i dziobek, gwiżdże na nas czasami, gdy woda się w nim gotuje, przez dziobek paruje – czajnik.

Nie ściera ołówka, a zetrze warzywa - jak taki przedmiot się nazywa - tarka?

 

ZADANIA DODATKOWE DLA ZERÓWKI:

  • „Wspólny przepis” – staramy się z dzieckiem wymyślić jakąś potrawę i wspólnie stworzyć do niej przepis, jeżeli dziecko potrafi, niech samo pisze, wspólnie możecie stworzyć też ilustrację do przepisu
  • w wolnej chwili spróbujcie zrealizować ten przepis w kuchni, będzie to dla dziecka niezwykle inspirujące przeżycie – zachęcajcie dzieci do wspólnego gotowania jak najczęściej!

 

Zadania dodatkowe dla 5,6 - latków

 Zadania tekstowe
Rozwiązywanie prostych zadań tekstowych.
a) Jaś bardzo lubi owoce. Mama naszykowała na talerzyku 5 owoców. Jaś zjadł dwa owoce. Ile owoców zostało?
b) Ola ma 5 lat, a Kasia 6 - kto jest starszy ? O ile lat jest starsza Kasia?
c) Dzieci sprzątają klocki, Staś włożył do pudełka 3 klocki, Marysia 2 a Hubert tylko 1. Ile klocków jest w pudełku?

d)Kasia bardzo lubi cukierki. Dostała od taty 8 cukierków ale 3 cukierki zjadła. Ile cukierków zostało?

e)Na płocie siedziało 6 ptaszków. Odleciały 3 ptaszki. Ile ptaszków zostało?

f)Stasiu na urodziny od babci dostał 2 prezenty, od rodziców 3 prezenty a od wujka 1 prezent. Ile Stasiu dostał prezentów?

„Jaka to moneta?” – zabawa matematyczna, rozpoznawanie modeli monet, klasyfikowanie, doskonalenie pamięci słuchowej. Rodzic pokazuje dziecku monety 1, 2 i 5-złotowe. Dziecko omawia różnice pomiędzy monetami, zwracając uwagę na wielkość, kolor i cyfrę.  Dziecko otrzymuje mały talerz i wykonuje zadania:

 Ułóż na talerzu tylko monety 5-złotowe.

 Ułóż na talerzu tylko monety 2-złotowe. .

Ułóż na talerzu tylko monety 1-złotowe.

Ułóż na talerzu monety, tak aby ich wartość wynosiła razem 5 zł.

Ułóż na talerzu monety, tak aby ich wartość wynosiła razem 7 zł.

Ułóż na talerzu monety, tak aby ich wartość wynosiła razem 3 zł.

Ułóż na talerzu monety, tak aby ich wartość wynosiła razem 10 zł.