WTOREK - 21. 04:  Segregujemy śmieci

  1. Bajka ekologiczna:

https://www.youtube.com/watch?v=3B5JRCqt8HU

Bajka dotycząca konieczności segregacji śmieci:

https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k

Rozmowy o treści przedstawionych filmików- wymiana refleksji i wrażeń po obejrzeniu utworów.

Dodatkowo w odnośnikach w tabelce podajemy linki do innych bajek czy filmów edukacyjnych o tematyce ekologicznej.

  1. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych: kocyk, piłka
  • „Muszelki” – dziecko zamyka się jak muszelka – w siadzie prostym ugina nogi, ręce splata na kolanach, chowa głowę. Na sygnał Rodzica muszelka się otwiera (ręce w bok, nogi w górze proste). Dziecko wytrzymuje w takiej pozycji, aż Rodzic policzy do 5. Powtarzamy ćwiczenie kilka razy.
  • „Szum morza” – na sygnał Rodzica dziecko chodzi po pokoju – zatrzymuje się, naśladuje falujące morze. Ręce trzyma w górze, porusza jak fale, turla się i skacze po podłodze, wydaje dźwięki morza.

 

  • „Segregujemy śmieci!” – zabawa dydaktyczna.

Przed rozpoczęciem zabawy rodzic przygotowuje śmieci- mogą być to artykuły wycięte z gazetek reklamowych marketów lub własnoręcznie narysowane i wycięte (ważne, żeby odpowiadały 5 kategoriom: szkło, papier, plastik/metal, bio odpady i resztkowe). Rodzic zaprasza dziecko do segregowania śmieci. Wspólnie rysują i wycinają z papieru 5 pojemników na śmieci i kolorują odpowiednim kolorem; nazywają rodzaj odpadów właściwych dla każdego kontenera. Teraz przychodzi czas na segregację: wspólnie ustalamy, do jakiego kosza trafią konkretne odpady. W przypadku starszych dzieci warto wśród śmieci umieścić trudniejsze do sklasyfikowania i elektrośmieci- w razie wątpliwości rodzic sprawdza, co i gdzie wrzucamy na stronie:

https://www.gdansk.pl/segregacja/wrzucam_nie_wrzucam.pdf

Dodatkowa zabawa matematyczna: liczymy ilość odpadów w każdym koszu, porównujemy liczbę, dopełniamy do konkretnej ilości (ile brakuje do 5, 10?), dodajemy i odejmujemy odpady w pojedynczych pojemnikach. Możemy dopasować cyfrę do ilości śmieci (także w najmłodszej grupie, dzieci często rozpoznają cyfry zanim się spostrzeżemy), narysować na śmietniku tyle kropek, ile jest w nim śmieci.

UWAGA! GOTOWE ŚMIETNIKI ZOSTAWIAMY, BO PRZYDADZĄ SIĘ NAM W CZWARTEK!

 

ZADANIA DODATKOWE DLA ZERÓWKI:

  • „Właściwe nawyki ekologiczne” – zagadki – prezentujemy słownie bądź w formie dramy różne zachowania, dziecko ocenia, czy są one właściwe i służą przyrodzie czy nie i ją niszczą, staramy się wpoić dziecku i wyrabiać w nim dobre nawyki.
  • „Ekoludek” – zabawa techniczno – plastyczna z wykorzystaniem materiałów ekologicznych.