PONIEDZIAŁEK - 20. 04:  Czysto wokół nas

  1. Wspólnie z mama, tatą czy rodzeństwem oglądanie albumów i książek przyrodniczych.

Dziecko rozpoznaje i nazywa środowiska przyrodnicze tj; łąka, las, morze.

Opowiada o znanych mu zwierzętach i roślinach żyjących w tych środowiskach.

Wspólnie z Rodzicami zastanawia się „Co zagraża przyrodzie?”

  • Praca z globusem lub mapą świata – Oceany i kontynenty na Ziemi.
  • Odnajdywanie dużych akwenów na Ziemi. Starszaki z pomocą osoby
  • dorosłej próbują odczytać nazwy mórz i oceanów.

 

  1. „Co to jest przyroda?” – wiersz D. Gellner

To drzewa i kwiaty,
i liście, i woda.
Motyl nad łąką,
biała stokrotka.

Przyroda jest wokół,
wszędzie ja spotkasz.

Ptak rozśpiewany,
gadające świerszcze.
Powiedzcie, proszę,
co jeszcze, co jeszcze.

Szanuj przyrodę,
kochaj przyrodę.
Kwiatom w doniczkach
nie żałuj wody.

Dbaj o trawniki!
Niech koło domu
będzie wesoło,
będzie zielono!

Pytania do wiersza:

  1. Gdzie można spotkać się z przyrodą?
  2. Co to znaczy, że ktoś kocha przyrodę i jest przyjacielem przyrody?
  3. Jak dbamy o przyrodę?
  4. Jakie działania człowieka niszczą przyrodę?
  5. Jak na co dzień możemy pomagać przyrodzie?
  6. Jak zmieniła się przyroda w czasie epidemii? (jeśli wychodzicie Państwo na krótkie spacery, warto zwrócić uwagę dzieci na to, jak wygląda Wasze otoczenie. Jeśli nie wychodzicie z dziećmi, możecie opowiedzieć im, co widzieliście w drodze do sklepu/ pracy. Może zastanowicie się, jak wygląda las i park bez ludzi?)
  • Zabawy ruchowe:
  • „Ptaki i ich gniazda”

Rodzice oznaczają na dywanie/ podłodze gniazda- po jednym dla każdego uczestnika zabawy (można użyć szarf, kół hula-hop, szalików). Rodzic gra na instrumencie, biegając razem z dzieckiem wokół dywanu lub po mieszkaniu. Na sygnał (np. mocniejsze uderzenie) ptaki muszą szybko wrócić do swoich gniazd. Można zabawę utrudnić, dodając dodatkowe zadania w gnieździe (np. jaskółka robi „Jaskółkę”, skowronek gwiżdże jakąś melodię itp.)

  • „Omiń ślimaka”

Dziecko maszeruje. Na sygnał dźwiękowy (klaśnięcie, uderzenie w bębenek) wykonuje przeskok obunóż w przód

  • Ćwiczenie uspokajające i odprężające – Na spacerze w lesie.

 Dziecko maszeruje po obwodzie koła, starając się cicho stawiać stopy. Wdycha powietrze nosem, z jednoczesnym unoszeniem ramion, a wydycha ustami, z jednoczesnym opuszczaniem ramion.

 

  1. Zagadki słuchowe: odgłosy natury. Rozpoznawanie i próba naśladowania

https://www.youtube.com/watch?v=JwbMnvfN2y8

 

  1. Ekobazgrołki- karty pracy dla przedszkolaków

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2019/04/PRZEDSZKOLANKOWY-BAZGROLNIK-PRZEDSZKOLAKA-CZ%C4%98%C5%9A%C4%86-4-EKO-BAZGRO%C5%81KI.pdf

 

ZADANIA DODATKOWE DLA ZERÓWKI:

  • Jaki kwiat i jakie zwierzę występuje w wierszu? Stokrotka i motyl – omówienie ich wyglądu, cech charakterystycznych, przypomnienie etapów rozwoju motyla.
  • „Szanuj zieleń, boś nie jeleń!”- wyjaśnianie przysłowia i praca plastyczna techniką łączoną – kredki i farby.
  • „P jak przyroda” – utrwalanie litery „p” – wyszukiwanie i zakreślanie jej w wierszu, wymyślanie jak największej liczby słów na tą literę, kreślenie jej w liniaturze – pisanej wielkiej i małej wg wzoru bądź samodzielnie.