PONIEDZIAŁEK - 20. 04: Czysto wokół nas
- Wspólnie z mama, tatą czy rodzeństwem oglądanie albumów i książek przyrodniczych.
Dziecko rozpoznaje i nazywa środowiska przyrodnicze tj; łąka, las, morze.
Opowiada o znanych mu zwierzętach i roślinach żyjących w tych środowiskach.
Wspólnie z Rodzicami zastanawia się „Co zagraża przyrodzie?”
- Praca z globusem lub mapą świata – Oceany i kontynenty na Ziemi.
- Odnajdywanie dużych akwenów na Ziemi. Starszaki z pomocą osoby
- dorosłej próbują odczytać nazwy mórz i oceanów.
- „Co to jest przyroda?” – wiersz D. Gellner
To drzewa i kwiaty,
i liście, i woda.
Motyl nad łąką,
biała stokrotka.
Przyroda jest wokół,
wszędzie ja spotkasz.
Ptak rozśpiewany,
gadające świerszcze.
Powiedzcie, proszę,
co jeszcze, co jeszcze.
Szanuj przyrodę,
kochaj przyrodę.
Kwiatom w doniczkach
nie żałuj wody.
Dbaj o trawniki!
Niech koło domu
będzie wesoło,
będzie zielono!
Pytania do wiersza:
- Gdzie można spotkać się z przyrodą?
- Co to znaczy, że ktoś kocha przyrodę i jest przyjacielem przyrody?
- Jak dbamy o przyrodę?
- Jakie działania człowieka niszczą przyrodę?
- Jak na co dzień możemy pomagać przyrodzie?
- Jak zmieniła się przyroda w czasie epidemii? (jeśli wychodzicie Państwo na krótkie spacery, warto zwrócić uwagę dzieci na to, jak wygląda Wasze otoczenie. Jeśli nie wychodzicie z dziećmi, możecie opowiedzieć im, co widzieliście w drodze do sklepu/ pracy. Może zastanowicie się, jak wygląda las i park bez ludzi?)
- Zabawy ruchowe:
- „Ptaki i ich gniazda”
Rodzice oznaczają na dywanie/ podłodze gniazda- po jednym dla każdego uczestnika zabawy (można użyć szarf, kół hula-hop, szalików). Rodzic gra na instrumencie, biegając razem z dzieckiem wokół dywanu lub po mieszkaniu. Na sygnał (np. mocniejsze uderzenie) ptaki muszą szybko wrócić do swoich gniazd. Można zabawę utrudnić, dodając dodatkowe zadania w gnieździe (np. jaskółka robi „Jaskółkę”, skowronek gwiżdże jakąś melodię itp.)
- „Omiń ślimaka”
Dziecko maszeruje. Na sygnał dźwiękowy (klaśnięcie, uderzenie w bębenek) wykonuje przeskok obunóż w przód
- Ćwiczenie uspokajające i odprężające – Na spacerze w lesie.
Dziecko maszeruje po obwodzie koła, starając się cicho stawiać stopy. Wdycha powietrze nosem, z jednoczesnym unoszeniem ramion, a wydycha ustami, z jednoczesnym opuszczaniem ramion.
- Zagadki słuchowe: odgłosy natury. Rozpoznawanie i próba naśladowania
https://www.youtube.com/watch?v=JwbMnvfN2y8
- Ekobazgrołki- karty pracy dla przedszkolaków
ZADANIA DODATKOWE DLA ZERÓWKI:
- Jaki kwiat i jakie zwierzę występuje w wierszu? Stokrotka i motyl – omówienie ich wyglądu, cech charakterystycznych, przypomnienie etapów rozwoju motyla.
- „Szanuj zieleń, boś nie jeleń!”- wyjaśnianie przysłowia i praca plastyczna techniką łączoną – kredki i farby.
- „P jak przyroda” – utrwalanie litery „p” – wyszukiwanie i zakreślanie jej w wierszu, wymyślanie jak największej liczby słów na tą literę, kreślenie jej w liniaturze – pisanej wielkiej i małej wg wzoru bądź samodzielnie.