Drogie Dzieci zbierane przez Was nakrętki dzisiaj wykorzystamy do zabaw matematycznych:
- Witamy swoje paluszki -przeliczanie palców obu rąk poprzez dotyk o policzek, z jednoczesnym nazywaniem ich: mały, serdeczny, środkowy, wskazujący, kciuk: 1, 2, 3... A potem wspak: 10, 9, 8...
- bardzo proszę ułóż nakrętki od najmniejszej do największej. Spróbuj je policzyć do tylu, do ilu umiesz, jeżeli sprawia Ci trudność, poproś o pomoc mamusię lub tatę.
- wybierz 10 nakrętek- tyle ile masz paluszków przy obu rączkach. Weź dwie miseczki i spróbuj podzielić nakrętki tak, żeby w obu miseczkach było tyle samo.
- Posegreguj nakrętki kolorami. Połóż je w gromadkach, o takim samym kolorze. Policz ile jest nakrętek w każdym kolorze. Których jest najwięcej a których najmniej.
- Nakrętki w słoiku-szacowanie, zgadywanie
Materiały potrzebne do nauki: Pusty, przezroczysty słoik, nakrętki
Przebieg: Jest to bardzo pouczająca gra, zwłaszcza gdy jest ona połączona z
nagrodami. Rodzicu weź pusty, przezroczysty słoik o dowolnej pojemności i
kształcie. Włóż do niego dowolną liczbę nakrętki (od 1 do 9). Poproś dziecko,
by spojrzało na nakrętki i spróbowało odgadnąć, ile jest ich w słoiku. Następnie
wysyp nakrętki ze słoika i pomóż mu policzyć. Jeśli zgadło, otrzymuje
symboliczną nagrodę. Zadziwiające jest, jak szybko dzieci dochodzą do wprawy
w zgadywaniu. Liczbę nakrętek, nasion fasoli, koralików można stopniowo
zwiększać.
Zabawa ruchowa
Palce małe /dz. unosi przed siebie dłonie z rozstawionymi
palcami
Ręce duże /kilkakrotnie wysuwa dłonie do przodu
Łokcie w dole /przyciąga łokcie do ciała
Dłonie w górze / kilkakrotnie zaciskają i otwierają dłonie
Ramię w prawo / poruszają prawym ramieniem
Ramię w lewo / poruszają lewym ramieniem
Tak się w lesie ….Chwieje drzewo / lekko przechylają się na boki nie
odrywając łokci od ciała
Co się zmieniło?” -zabawa logiczna
CEL: rozwijanie logicznego myślenia , dostrzeganie zmienności poprzez dodanie lub odłożenie poszczególnych elementów
JAK? Każde dziecko manipuluje „nakrętkami” i wykonuje działania zgodnie z zabawą np.
1) do solenizanta przyszły 2 koleżanki ( rozkłada 2 nakrętki), potem 4 kolegów. Ile jest razem?
2) następnie przyszły 3 dziewczynki . Ile było gości?
Po dołożeniu nakrętek sprawdzamy ilość gości , zastanawiamy się czy jest jeszcze miejsce dla pozostałych gości
3) Następnie goście rozchodzą się do domów – odkładamy nakrętki i przeliczmy ile gości jeszcze zostało?