Drogie Dzieci  zbierane przez Was nakrętki dzisiaj wykorzystamy do zabaw matematycznych:

  • Witamy swoje paluszki -przeliczanie palców obu rąk poprzez dotyk o policzek, z jednoczesnym nazywaniem ich: mały, serdeczny, środkowy, wskazujący, kciuk: 1, 2, 3... A potem wspak: 10, 9, 8...
  • bardzo proszę ułóż nakrętki od najmniejszej do największej. Spróbuj je policzyć do tylu, do ilu umiesz, jeżeli sprawia Ci trudność, poproś o pomoc mamusię lub tatę.
  • wybierz 10 nakrętek- tyle ile masz paluszków przy obu rączkach. Weź dwie miseczki i spróbuj podzielić nakrętki tak, żeby w obu miseczkach było tyle samo.
  • Posegreguj nakrętki kolorami. Połóż je w gromadkach, o takim samym kolorze. Policz ile jest nakrętek w każdym kolorze. Których jest najwięcej a których najmniej.

 

  • Nakrętki w słoiku-szacowanie, zgadywanie

     Materiały potrzebne do nauki: Pusty, przezroczysty słoik, nakrętki

     Przebieg: Jest to bardzo pouczająca gra, zwłaszcza gdy jest ona połączona z  

      nagrodami. Rodzicu weź pusty, przezroczysty słoik o dowolnej pojemności i  

      kształcie. Włóż do niego dowolną liczbę nakrętki (od 1 do 9). Poproś dziecko,   

      by spojrzało na nakrętki i spróbowało odgadnąć, ile jest ich w słoiku. Następnie  

      wysyp nakrętki ze słoika i pomóż mu policzyć. Jeśli zgadło, otrzymuje

      symboliczną nagrodę. Zadziwiające jest, jak szybko dzieci dochodzą do wprawy

      w zgadywaniu. Liczbę nakrętek, nasion fasoli, koralików można stopniowo

      zwiększać.

 

Zabawa ruchowa

 

Palce małe                                          /dz. unosi przed siebie dłonie z rozstawionymi   

                                                          palcami

Ręce duże                                          /kilkakrotnie wysuwa dłonie do przodu

Łokcie w dole                                          /przyciąga łokcie do ciała

Dłonie w górze                                           / kilkakrotnie zaciskają i otwierają dłonie

Ramię w prawo                                          / poruszają prawym ramieniem

Ramię w lewo                                          / poruszają lewym ramieniem

Tak się w lesie ….Chwieje drzewo     / lekko przechylają się na boki nie

                   

                                                                 odrywając łokci od ciała

Co się zmieniło?” -zabawa logiczna

CEL: rozwijanie logicznego myślenia , dostrzeganie zmienności poprzez dodanie lub odłożenie poszczególnych elementów

JAK? Każde dziecko manipuluje „nakrętkami” i wykonuje działania zgodnie z zabawą np.

1) do solenizanta  przyszły 2 koleżanki (  rozkłada 2 nakrętki), potem 4 kolegów. Ile jest razem?

2) następnie przyszły 3 dziewczynki . Ile było gości?

Po dołożeniu nakrętek sprawdzamy ilość gości , zastanawiamy się czy  jest jeszcze miejsce dla pozostałych gości

3) Następnie  goście rozchodzą się do domów – odkładamy nakrętki i przeliczmy ile gości jeszcze zostało?