CZWARTEK -  23. 04. : Recykling- co to takiego?

  1. Zabawy ruchowe z gazetą:
  • „Śmieci wrzucamy do kosza” - zabawa z elementem celowania. Rodzic ustawia w pokoju kosz na śmieci. Dziecko wrzuca kulki z gazet do kosza. Stopniowo zwiększamy dystans od kosza na śmieci.
  • „Papierowe kule” – zabawa ruchowa z zachowaniem równowagi. Dziecko, korzystając z kulek z gazet używanych w poprzedniej zabawie, układa ścieżkę, po której można dojść do lasu. Następnie dziecko i rodzic przechodzą po ścieżce stopa za stopą.
  • „Leśne spacery” – rodzic kładzie złożony arkusz gazety na głowie dziecka i na swojej. Starają się spacerować na tyle ostrożnie, żeby gazety nie spadły na podłogę.
  1. Recykling: co to właściwie jest?

Do zabawy wykorzystujemy zrobione przez nas i zapełnione śmietniki z wtorku. Rodzic przygotowuje po jednym, dwóch przedmiotach, jakie mogą powstać z konkretnych odpadów po przetworzeniu (szkło: słoik, butelka; plastik: butelki, pojemniki plastikowe; papier- książka, gazeta; odpady bio- kwiat w doniczce- nawóz). Z pomocą dzieci budujemy „maszynę do recyklingu” - może to być np. krzesło osłonięte kocem. Do maszyny wkładamy po kolei pojedynczo kontenery. Na początek np. śmietnik ze szkłem- wspólnie wrzucamy do maszyny zielony śmietnik, dziecko udaje dziwny odgłos, jaki wydaje maszyna w czasie przetwarzania śmieci; gdy dziecko nie patrzy, rodzic podrzuca do maszyny przedmioty wykonane ze szkła- maszyna działa! 😊 Podobnie postępujemy z pozostałymi kontenerami. Zwracamy uwagę dziecka, że maszyna do recyklingu nie działa w przypadku śmieci resztkowych- dlatego staramy się produkować ich jak najmniej! Recykling działa tylko w przypadku śmieci posegregowanych!

  • Prace plastyczne z odpadów.
  • Wykonujemy pracę plastyczną ze śmieci, które mamy w domu: inspiracje znajdziecie Państwo w Internecie, zachęcamy też do własnej inwencji twórczej.

Przykładowe prace/ inspiracje:

https://pracaplastyczna.pl/index.php/zwierzeta/658-krokodyl-z-amazonki

https://www.youtube.com/watch?v=hGeipuH6aig

https://pracaplastyczna.pl/index.php/zwierzeta/485-kotek-z-rolki

 

  • Wykonujemy instrumenty z posegregowanych śmieci. Tworzymy rodzinną orkiestrę i urządzamy koncert- „Muzykowanie dla Ziemi”. Możecie wykorzystać jako podkłady polecane przez nas piosenki lub stworzyć własną kompozycję.😊

Inspiracje do wykonania instrumentów znajdziecie Państwo tutaj:

http://figlujemy.blogspot.com/2015/10/10-instrumentow-domowej-roboty.html

 

  1. Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Szanuj zieleń.

Dwa długie paski zielonej krepiny, sylwety kwiatów i drobnych zwierząt. Możemy wykorzystać obrazki wycięte z czasopism, kolorowanek, reklam lub obrazki wcześniej narysowane wraz z dzieckiem. Dorosły układa w pokoju dwa długie paski zielonej krepiny (trawniki), pozostawiając między nimi wąską dróżkę. Umieszcza na krepinie sylwety kwiatów i drobnych zwierząt. Dziecko przechodzi wąską dróżką, stopa za stopą, uważając, aby nie nadepnąć na trawnik. Rodzic zwraca dziecku uwagę, aby pięta stopy wyprzedzającej dotykała palców stopy wyprzedzanej.

ZADANIA DODATKOWE DLA ZERÓWKI:

·         Karta pracy, cz. 4, nr 70  5-latki

·         Karta pracy, cz. 4, nr 84 6-latki

 

Dziecko mówi, co się dzieje na obrazku,

 

 

słucha nazw podzielonych na małe cząstki (głoski) i mówi całe słowa,

odczytuje z mamą, tatą tekst wyrazowo-obrazkowy,

rysuje szlaczek po śladzie.

                       czyta tekst

  • Odkrywanie litery h: małej, więcej, drukowanej i pisanej:

 

  • dziecko wyodrębnienia pierwszą głoskę w wyrazie „herbata”
  • Co na obrazku pili Ada, Olek i tata? (karta pracy, cz.4.nr 84) dziecko ogląda i opisuje co się dzieje na obrazku.
  • analiza i synteza słuchowa wyrazu herbata

                     Dziecko dzieli wyraz herbata na sylaby oraz na głoski. Wyróżnia pierwsza 

                     głoskę (krótko h) liczą, ile jest sylab i głosek w wyrazie herbata.

Wprowadzenie litery „h” – prezentujemy dziecku, jak wygląda mała, wielka, drukowana i pisana litera „h”, dziecko kreśli kształty liter w powietrzu, na dywanie, na plecach dorosłego, może też kreślić litery na rozsypanej mące lub kaszy, układa litery z grochu, guzików, lepi z plasteliny itp., następnie pisze litery po śladzie, a potem – samodzielnie. Dziecko wyszukuje słowa z literą „h”, następnie odszukuje literę w wybranych przez siebie tekstach (np. gazety, książki) na początku słowa, w środku i na końcu, może je zakreślać np. czerwonym flamastrem, a potem dodatkowo policzyć (w razie trudności – z pomocą dorosłego)

  • dziecko rysuje odpowiednią liczbę okienek, odczytuje sylaby i wyrazy,
  • rozwiązuje krzyżówkę (karta pracy cz.4,nr 85 – 87)
  • Pozostałe karty pracy:

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-b-kp-cz4.pdf -

 Karty pracy 5 latki str 72-73

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-bplus-kp-4.pdf -

 Karty pracy 6 latki str 88-89

 

 

Karty pracy, cz. 4, nr 72–73

Karty pracy, cz. 4, nr 88–89

 

 

Dziecko zaznacza na karcie zwierzęta z wiersza kolorowymi kółeczkami odszukanymi wśród na­klejek (jeżeli ma zeszyt ćwiczeń).

 

·         Wiersz do nauki na pamięć (dla chętnych dzieci):

Chcą żyć, jak i ty żyjesz,

 wszystkie na świecie zwierzęta – i mrówki,

 i żaby, i żmije,

i pszczoła wiecznie zajęta.

I paź królowej – motyl,

niech fruwa tęczowozłoty

niech ślimak środkiem dróżki

pełznie, wystawia różki...

Przypatrz się z bliska dżdżownicy,

biedronce, jak kropki liczy,

jaskółce, jak gniazdo kleci,

jak pająk rozsuwa sieci.

 

 Pytamy dziecko: Dlaczego dla zwierząt kwitnie łąka i rośnie dla nich las? Co oznaczają słowa: Jak i ty – żyją tylko raz? Dziecko wypowiada się swobodnie.

Wyjaśniamy dziecku, że – podobnie jak ludzie – także rośliny i zwierzęta mają tylko jedno życie. Dlatego należy szanować przyrodę i każde żywe stworzenie.