„PISANKI”

  1. DZIAŁANIA PORANNE
  2. „Poranna pobudka”- zestaw zabaw ruchowych elementami kształtowania prawidłowej postawy ciała
  3. a) W wielkanocnym koszyczku – zabawa orientacyjno – porządkowa.

Dziecko biega . N umówiony sygnał się zatrzymuje. Rodzic wywołuje nazwę jednego ze zwierzątek,  np. baranek/zajączek/kurka. Dziecko nieruchomieje w pozie charatkterystycznej dla danego zwierzątka.

  1. b) Zajączki na huśtawce – ćwiczenie dużych grup mięśniowych

Dziecko z rodzicem lub rodzeństwem staja naprzeciw siebie w parze, w lekkim rozkroku. Trzymając się za ręce, wykonują naprzemiennie głębokie przysiady.

  1. c) Obserwuj zająca – zabawa z elementami podskoku, skręty tułowia

Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym. Rodzic/rodzeństwo skacze wokół niego na dwóch nogach- zmienia kierunek po pełnym okrążeniu. Siedzący stara się cały czas obserwować skaczącego.

  1. d) Baranki – zabawa na czworakach

Dziecko swobodnie porusza się  na czworakach. Na umówiony sygnał zatrzymuje się, potrząsa głowa i jednocześnie mówi: beee! 

  1. e) Jajeczko – ćwiczenie kręgosłupa i wzmacniające mięśnie brzucha

Dziecko w siadzie prostym (nogi proste ułożone do przodu)chwyta dłonmi ugiete nogi pod kolanami lub obejmuje rękami ze splecionymi palcami dłoni nogi ugięte w kolanach. Lekko zaokrąglają plecy i przechodzą do leżenia. Kołyszą się w przód i  w tył, a następnie na boki.

  1. f) Marsz- ćwiczenie uspokajające

Dziecko maszeruje, na umówiony sygnał się zatrzymuje. Wykonuje głęboki wdech ze wspięciem się na palce, powolny wydech- opad na piety. Następnie kontynuuje marsz.

  1. „Kolorowe jajka” – wycinanie

Rodzic daje dziecku kolorowe kartki z konturami jajek. Na każdej kartce 6 jajek. Kartki w różnych kolorach. Dziecko wycina jajka, wrzuca do pudełka/koszyczka. Potrzebne będą do późniejszej zabawy.

  1. „Jajko” – rozwiazanie zagadki M. Szeląg

Na wsi je znajdziesz w każdym kurniku

a na Wielkanoc w świątecznym stroiku

Dobre na twardo, na miękko, smażone

pisanką się staje, gdy jest zdobione

  1. „Rysujemy jajko światłem” – ćwiczenie motoryki

Rodzic gasi światło. Do ściany przypina duży arkusz papieru, na którym narysowane jest jajko w kształcie litery „O” z zaznaczonym za pomocą strzałki kierunkiem kreślenia. Rodzic rysuje pisankę światłem latarki a następnie robi to dziecko.

II 

  1. „Działania z kolorowymi pisankami – zabawy matematyczne
  2. a) „Segregujemy pisanki” – zabawa klasyfikacyjna. Dziecko segreguje wycięte wcześniej pisanki ze względu na kolor. (dziecko starsze może segregować również ze względu na rozmiar w tym celu należy niektóre pisanki wycinane pomniejszyć)
  3. b) „Liczymy jajeczka” – doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania. Dziecko bierze 6 wyciętych pisanek. Rodzic podaje rożne działania, np.: Ile to jest dwie pisanki dodać dwie pisanki? Ile to jest pięć pisanek odjąć trzy pisanki? Dziecko dokłada lub odkłada pisanki i podaje wynik. (dla dzieci młodszych mogą być cztery pisanki, a działania łatwiejsze)
  4. c) „Co po tej pisance?” - zabawa w rytmy. Rodzic układa rożne rytmy z kolorowych jajek. Np. żółte-czerwone-niebieskie-żółte-czerwone…. Albo zielone-zielone-czerwone-zielone-zielone-czerwone-zielone...Dziecko kontynuuje rytmy dokładając kolejne pisanki.
  5. „Kurze jajo”- esperyment.
  6. a) Pomoce: 5 przezroczystych szklanych naczyń, 5 surowych jaj kurzych, ocet, zwykła woda, herbata, dowolny napój sztucznie barwiony, łyżka, pasta i szczoteczka do zębów

Dziecko nalewa pod nadzorem rodzica płyny do szklanych naczyń. Dwa naczynia wypełnia octem, po jednym woda i napojami. Umieszcza na naczyniach etykiety z nazwą płynu. Rodzic naciera pastą do zębów jedno jajko, umieszcza je w occie i oznacza symbolem pasty. Dziecko wkłada ostrożnie za pomocą łyżki pozostałe jajka do kolejnych naczyń. Odstawia naczynia na około 24 godziny.

  1. b) Pomoce : przygotowane dzień wcześniej naczynia z jajkami, latarka, łyżka, ręczniki papierowe

Obserwacja eksperymentów. Po każdym eksperymencie dziecko wyciąga wnioski wraz z rodzicem.

- Jajko czy kraszanka?

Wyjecie i sprawdzenie czy jajko umieszczone w czystej wodzie zmieniło wygląd. Powtórzenie czynności z jajkiem zamoczonym w herbacie i occie 

- Pastowane jajeczko

Próba wyczyszczenia jednego z zabarwionych jajek pastą do zębów. Wyjęcie z naczyń z octem jajek. Omówienie różnic między jajkiem natartym pastą i zwykłym. Podkreślenie, ze budulcem skorupki jajka i zębów jest wapń, Zachęcanie do mycia zębów i zdrowej diety.

- Zajrzyj do środka jajka.

Prześwietlenie latarką jajek w skorupce i w błonie (moczonego w occie- skorupka powinna się rozpuścić )

-Gumowe jajko.

Zbadanie za pomocą dotyku różnic w stopniu twardości jajka w skorupce i w błonce. Jajko bez skorupki można delikatnie upuścić nad stołem- będzie się odbijało jak gumowa piłka.

3 „Poznajemy budowę jajka” – zabawy badawcze

Rodzic umieszcza w przezroczystych miseczkach rożnego rodzaju jajka, np. kurze i przepiórcze. Dziecko opisuje wygląd jajek,wyszukuje podobieństwa i różnice. Zastanawia się, które jajko wygląda na ugotowane, a które na surowe (ugotowane jajko na twardo wprawione w ruch na płaskiej powierzchni powinno się obracać wokół własnej osi). Rodzic rozbija surowe jajko do miseczki (kurze i przepiórcze), z pomocą dziecka obiera jajko ugotowane na twardo i kroi je na połówki. Dziecko opisuje wygląd jajka w środku- nazywa poszczególne części (samodzielnie lub z pomocą rodzica): skorupka, białko,żółtko. Porównuje wygląd jajka surowego i ugotowanego.

  1. Zabawy z pisankami
  2. a) ćwiczenia grafomotoryczne

Pisanki – Dziecko otrzymuje kontur pisanki w formacie A4 z rozpoczętymi propozycjami wzorów literopodobnych. Dziecko kreśli wzory po śladzie lub dokańcza rozpoczęty wzór.

Kurczatko

Rodzic recytuje wiersz jednocześnie rysuje jego treść na kartce/tablicy. Przy ponownej recytacji dziecko rysuje  treść wierszyka  palcem w powietrzu, a następnie kredką na kartce.

Kurczątko (Wanda Szumówna)

Kurczątko z jajeczka

Główkę, brzuszek wychyliło

Na dwie nóżki wyskoczyło

Czarne oczka otworzyło

Dziobek mały rozchyliło(…)

  1. b) ćwiczenie doskonalące percepcję wzrokową

Pisankowe puzzle- Dziecko otrzymuje duże , kolorowe kartonowe jajko z zaznaczonymi kreskami do pocięcia. Dziecko tnie pisankę według linii, a potem układa ja jak puzzle. Możne potem zmodyfikować działanie i poprosić dziecko, aby ułożyło coś zupełnie innego z otrzymanych elementów.

  1. c) Która pisankę mam na myśli? - zabawa z elementami dramy

Rodzic rozkłada na podłodze sylwety pisanek, na których narysowane są rożne zwierzęta, które można pokazać za pomocą ruchu ciała czy odgłosu. Dziecko/ rodzic losuje jedną z pisanek i za pomocą gestów przekazuje jej treść, tak aby inni mogli je odgadnąć.

  1. Praca z opowiadaniem, jako wprowadzenie do pracy plastycznej

„Wielkanocny galimatias”

W piękny słoneczny dzień w domu rodziny Zajączków panowało wielkie zamieszanie. Tego dnia nikt z domowników się nie nudził. Nikt- z wyjątkiem małego Zajączka. Wszyscy przyjaciele domu także mieli wiele pracy. Baranek czyścił swój złoty dzwoneczek. Kury kokosiły się na swoich grzędach dłużej niż zwykle. Mała Kasia biegała po ogrodzie i pomagała swojemu tacie w świątecznych porządkach. Nawet słońce tego dnia świeciło mocnej niż zwykle- nie wiadomo dlaczego.

Tata Zając pchał przed sobą taczki, żeby przywieźć jajka z kurnika, które wysiadywała dla niego złota Kurka. Mama Zajacowa piekła baby i mazurki, mała Zającówna sprzątała swój pokoik. Tylko mały Zajączek chodził to tu, to tam i przyglądał się całemu zamieszaniu. O co tyle hałasu?-zastanawiał się mały zajączek- Nikt nie chce dzisiaj się ze mną bawić- martwił się maluch. Ani mama, ani tata, ani baranek, ani kurka nie mieli dla niego czasu. Każdy był zajęty.

-Co tu robić? Wszyscy są zajęci a ja się nudzę..

Wrócił do domu i zobaczył swoją siostrę, która już posprzątała pokoik. Siedziała w kuchni za stołem i na coś czekała.

-Co robisz? Czemu nie przyszłaś do mnie do ogrodu?

-Oj, dzisiaj nie mam czasu na zabawy. Czekam aż mama przyniesie jajka z kurnika i od razu zabieram się do pracy.

-Do pracy? Jakiej pracy? -zapytał zdenerwowany Zajączek

-Jak to jakiej? Będę malować pisanki. Przecież zbliżają się święta, ty głuptasie. Popatrz, przygotowałam już kolorowe farby i pędzelki. Tylko jajek od kurki mi brakuje.

Wtedy do kuchni weszła mama Zajacowa z wielka misa pełną jajek. Postawiła ją na stole i rzekła:

-Proszę bardzo, kurka się postarała dzisiaj bardziej niż zwykle!

Może i ty udekorujesz jajeczka? - zwróciła się do synka.

Zajączek popatrzył, poruszał swoimi długimi wąsikami i zabrał się do pracy. Pędzelkiem malował jajeczka w różne wzorki: jedne w kropeczki, inne w paski. Jedna pisanka była piękniejsza od drugiej. Mama przyglądała się dzieciom i powiedziała:

-Widzisz syneczku, nawet ty jesteś teraz bardzo zajęty i pomagasz nam w przygotowaniach do Wielkanocy.

Małe zajączki i Mama śmiały się tak głośno, ze za chwile zaciekawiony tata Zając zjawił się w kuchni i uśmiechnął na widok pięknych pisanek.

-Tak, w tym roku święta będą wyjątkowo radosne!

I kolorowe!-krzyknęły małe zajączki wymachując  swoimi pisankami..

Cała rodzinka,zadowolona i szczęśliwa usiadła przy wielkanocnym stole pełnym kolorowych niespodzianek.

  1. Dekorowanie psianek- praca plastyczna
  2. a) Pisanka- zabawa plastyczna. Pomoce: duży arkusz papieru, mazaki,

Rodzic kreśli na papierze maksymalny duży owal w kształcie jajka. Dzieli go na na cztery części dwoma ukośnymi liniami. Dziecko/dzieci siadają wraz z rodzicami wokół arkusza i każdy ozdabia swoja część pisanki.

  1. b) Jajka kolorowe – ozdabianie jajek różnymi technikami

-Nanoszenie pędzlem grubej warstwy kleju na jajku. Następnie umieszczenie go w miseczce z sypkim materiałem, np. kaszą jaglaną, gryczana, manna, czarnuszką , ryżem itp. i dokładnie okleja jajka. Odstawia na patyczku do szaszłyków do wyschnięcia. Po wyschnięciu może pomalować jaja farbą.

- Malowanie farbą a następnie posypywanie jej brokatem, lub po wyschnięciu ozdabianie jej cekinami, wstążkami, koralikami

  1. c) farbowanie jajek

 z wykorzystaniem M&M’sów

https://www.facebook.com/KOBEEATS/posts/272727401119876

z wykorzystaniem naturalnych barwików

https://www.facebook.com/ChramRarog/photos/a.1415118421958208/2154327628037280/

  1. d) dekorowanie jajek

https://www.nebule.pl/jak-zrobic-pisanki-z-dziecmi/

https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/03/dekorowanie-pisanek/