1. Zabawy rozwijające sprawność fizyczną.
    „Pracowity dzień rolnika”- dziecko naśladuje wszystkie wymieniane czynności, jakie wykonuje rolnik na roli np. sianie zboża, sadzenie warzyw, pielenie grządek, zbieranie owoców, koszenie zboża.
    „Wyrabianie ciasta”- dziecko siedzi na krzesełku na bosaka, a przed nim na podłodze leży  szarfa/ręcznik. Dziecko wyobraża sobie , że szarfa/ręcznik to ciasto i za pomocą bosych stóp ugniatają ją , wałkują itp.

 

Inna propozycja- do wyboru. Ćwiczymy tak jak ta dziewczynka:

https://www.facebook.com/watch/?v=205483073999497

  1. Rolnik” – zagadka

Bardzo ważna jego rola,

Zbiera dobre plony z pola.

Czasem jeździ też ciągnikiem.

Człowiek taki jest…

 

Rozmowa na temat zagadki.

-Rolnik – nauka wiersza Z. Dmitrocy połączona z zabawą naśladowczą.

Rolnik rano rusza w pole (dziecko maszeruje)

Orać pługiem czarną rolę. (dziecko zatrzymuje się, kładzie ręce na ramionach mamy/taty/brata/siostry i maszerują w miejscu)

Sieje zboże i buraki, (dziecko stoi w kole, naśladuje sianie ziarenek)

 Z których potem są przysmaki. (dziecko masuje się po brzuchu)

  1. Rolnik sam w dolinie (fragment) – zabawa ruchowa, rodzic z dzieckiem trzymają się za ręce. Do wspólnej zabawy można zaprosić również tatę, siostra, brata, babcię, ciocię.

https://www.youtube.com/watch?v=kVVKcnxqm9U

Rolnik sam w dolinie, rolnik sam w dolinie.

Hejże dzieci, hejże ha, rolnik sam w dolinie.

Rolnik bierze żonę, rolnik bierze żonę.

 Hejże dzieci, hejże ha rolnik bierze żonę.

Żona bierze dziecko, żona bierze dziecko.

Hejże dzieci, hejże ha, żona bierze dziecko.

Dziecko bierze kotka, dziecko bierze kotka.

Hejże dzieci, hejże ha, dziecko bierze kotka.

Kotek bierze myszkę, kotek bierze myszkę.

Hejże dzieci, hejże ha, kotek bierze myszkę.

Myszka bierze serek, myszka bierze serek.

  1. „Jestem rolnikiem” – zabawa dydaktyczna.

 Do tej zabawy będą potrzebne pojemniki z ziemią np. po serkach. Rodzic pokazuje dziecku, w jaki sposób rolnik sieje ziarna zbóż, które wyrastają i później mamy z nich np. chleb rogaliki. Dzieci oglądają ziarenka np. owsa, potem wykonują w ziemi rowki i sieją ziarna. Można wyjaśnić, że po jakimś czasie ziarenka wykiełkują i będą rosnąć aż pojawią się kłosy. Gdy to nastąpi rolnik będzie mógł za pomocą specjalnej maszyny – kombajnu zebrać kłosy. Należy pamiętać, iż rolnik nie tylko sieje ziarna, ale również zajmuje się zwierzętami mieszkającymi na wsi

Dla chętnych zasianie ziaren w ziemi.

wtorek-06-04-2021r-112188.jpgwtorek-06-04-2021r-112189.jpgwtorek-06-04-2021r-112190.jpg

  1. „Od ziarenka do bochenka” –film edukacyjny dla dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=99wOP1R-9r8

6. „Praca rolnika”-zabawa naśladowcza. Rodzic czyta historyjkę, natomiast dziecko naśladuje wszystkie wskazane czynności lub zwierzęta występujące w opowiadaniu.

„Praca rolnika” Emilia Raczek
W wiejskiej zagrodzie praca wre od świtu. Gospodarz skoro świt wstał, by zająć się zwierzętami. Najpierw wszedł do chlewika, gdzie w wielkich kotłach mieszał paszę dla świnek, nalewał wodę do zbiorników i poidełek. Wielkimi widłami poprzenosił do boksów belki słomy i siana. Następnie poszedł do stajni, gdzie wsypał owies dla koni i oczywiście nalał wodę do zbiorników. Nanosił również z kopy obok – świeżego siana. Na koniec poszedł do obory, gdzie czekały na niego już krowy. Stały i muczały, a on najpierw nakarmił je i wziął się do dojenia. Trzeba było dojść do każdej i na małym stołeczku usiąść obok niej. Obiema rękoma chwycił wymiona i zaczął doić krowę. Do wiaderka zaczęło płynąć ciepłe mleko. Następnie gospodarz zjadł szybko śniadanie i wyprowadził z garażu traktor. Doczepił do niego pług i wyruszył w pole. Tam zaorał i zbronował całe pole równiutko, rządek przy rządku. Następnie w wielkie wiadro wsypał ziarno i zaczął siać – chodząc po polu w jedną i drugą stronę. Przyjechał do domu, zjadł obiad i wyszedł do stodoły, gdzie musiał poprzestawiać z miejsca na miejsce bardzo ciężkie worki z paszą dla zwierząt. Zaczęło zmierzchać, znowu doglądał swój dobytek: krowy, konie, świnki, kury oraz kaczki. Wieczorem po kolacji mógł nareszcie odpocząć.

7.„Praca rolnika” – film edukacyjny dla dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=nhBm9se9M4o

8.„Co robi rolnik?”- zabawa słownikowa. Dzieci dopowiadają możliwe zakończenie zdań:
Rolnik od rana …..
Rolnik dba o….
Praca rolnika jest….

  1. Dziadek fajną farmę miał- piosenka usprawniająca aparat mowy

https://www.youtube.com/watch?v=QvptilEBcK8

  1. „Zwierzątka z podwórka” - zabawa orientacyjno-porządkowa.

Dzieci poruszają się przy dźwiękach tamburyna. Gdy dźwięk instrumentu ucichnie, na hasło: - koniki – dzieci biegną, unosząc wysoko kolana i wydają dźwięki podobne do tych wydawanych przez konie;

 - kury – dzieci poruszają się na lekko ugiętych nogach, machają rękami tak jak skrzydłami, jednocześnie naśladując głos kury.

 Inne zwierzęta do naśladowania: kogut, krowa, koza.

 

11.Jakie maszyny potrzebne są rolnikowi? Film edukacyjny

https://www.youtube.com/watch?v=FNvZVvk0eZE

Rozmowa na temat pracy rolnika na podsta­wie obejrzanego filmu, zdjęć i doświadczeń dzieci.

 

  1. Zabawy dowolne w swoich domowych kącikach zabaw według pomysłu dzieci. Porządkowanie miejsca zabawy.

Układanie puzzli

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/zwierzeta/122403-farma-na-wsi