,,W kuchni pachnie Wielkanocą ‘’

  1. Muzyczna gimnastyka.

https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU&ab_channel=WPODSKOKACH

  1. „Z mamą i tatą w kuchni” – historyjka obrazkowa.

Rodzic przygotowuje obrazki z historyjką obrazkową, np.:

  1. Tata przynosi siatki z zakupami, mama stoi w kuchni, a dziecko rysuje przy stole.
  2. Tata wkłada do lodówki produkty, mama ma przygotowane na stole urządzenia kuchenne:

mikser, miski, formy do ciasta i inne, dziecko myje ręce.

  1. Przy stole siedzi cała rodzina: tata kroi sałatkę, mama mikserem w misce robi ciasto, a dziecko dekoruje mufinki.
  2. Na stole leży wiele przygotowanych potraw wielkanocnych, tata ustawia talerze, dziecko przynosi kwiaty, zaś mama wyjmuje z piekarnika wielkanocną babkę.

Rodzic  prosi dziecko, by opowiedziało, co przedstawiają obrazki ułożone w przypadkowej kolejności.

Następnie prosi o ułożenie ich zgodnie z kolejnością wydarzeń. Na koniec zadaje dziecku pytanie: Jak wyglądają przygotowania do świąt?

 3. „Wielkanocne potrawy” – zabawa dydaktyczna.

Rodzic pokazuje dziecku obrazki przedstawiające żurek w wazie, białą kiełbasę, babkę wielkanocną, mazurek, paschę, jajka w majonezie i sałatkę. Dziecko opowiada, co one przedstawiają i czy u nich w domu też jest tradycja jedzenia takich potraw.

 

 sroda-31-03-2021-112146.jpgsroda-31-03-2021-112145.jpgsroda-31-03-2021-112144.jpg

sroda-31-03-2021-112147.jpgsroda-31-03-2021-112148.jpg

sroda-31-03-2021-112149.jpgsroda-31-03-2021-112150.jpg

 

  1. „Kroimy wyrazy” – zabawa dydaktyczna

Rodzic  podaje wyrazy związane ze Świętami Wielkanocnymi: Wielkanoc, święta, jajko, pisanki, palma, życzenia, kurczaczek, zajączek, baranek oraz te przedstawione we wcześniejszej zabawie na obrazkach. Zadaniem dziecka jest powiedzieć, ile sylab mają te wyrazy i tyle samo razy klasnąć w ręce.

5 „Wielkanocny mazurek” – pieczemy ciasto.

Rodzic przygotowuje produkty i narzędzia kuchenne, potrzebne do upieczenia ciasta.

Dziecko razem z rodzicem przygotowuje ciasto zgodnie z poniższym przepisem:

Kruche ciasto na mazurek:

– 300 g mąki,

– kostka masła,

– 100 g cukru pudru,

– 2 żółtka,

– 2 łyżki śmietany (można zastąpić trzecim żółtkiem)

Dziecko wspólnie z rodzicem sieka na stolnicy mąkę z masłem i cukrem. Następnie dodajemy żółtka i śmietanę i całość ugniatamy. Ugniecione ciasto schładzamy w lodówce przez godzinę. Po wyjęciu ciasta układamy je w dużej formie tak, żeby miało niewielkie brzegi (zapobiegną wypłynięciu masy kajmakowej). Nakłuwamy ciasto widelcem, a następnie pieczemy 12–20 minut w 200°C..

Wystudzone ciasto polewamy roztopionymi krówkami albo gotową masą kajmakową z puszki.

  1. „Ozdabiamy mazurek – rytmiczne powtarzanki” – dekorowanie ciasta.

 Dziecko przy użyciu kolorowych cukierków typu „lentilki” układa na cieście wzory. Pamiętamy, że mają to być rytmy, które się powtarzają.

 Edukredka – Tradycje Wielkanocne/ Film edukacyjny.

https://www.youtube.com/watch?v=giRwxyKTXcg&ab_channel=EduKredka