Co się dzieje w kurniku?

  1. Zabawa na powitanie.

Gdy się rączki spotykają

Dziecko powtarza za dorosłym rymowankę:

 

Gdy się ręce spotykają,

To od razu się witają.                         Dziecko łączy dłonie z dorosłym.

Gdy się kciuki spotykają,

To od razu się witają.                         Kciuk jednej ręki dotyka kciuka drugiej ręki.

Gdy się palce spotykają,

To od razu się witają.                         Palce jednej dłoni dotykają palców drugiej dłoni.

 

  1. Jajko – słuchanie wiersza Jana Brzechwy.

https://www.youtube.com/watch?v=eIZpO8m24lY

Rozmowa na temat wiersza. Dorosły zadaje dziecku pytania: O kim był ten wiersz? Jakie było to jajko? Jak skończyła się ta przygoda dla tego jajka? Może też wytłumaczyć jaki morał płynie z wiersza.

sroda-07-04-2021r-112497.jpg

  1. Ćwiczenia rozwijające słownictwo dziecka.
  2. a) Dorosły inspiruje dziecko do wypowiedzi, opisania tego, co ono widzi na zdjęciach; może też pomóc dziecku ułożyć historyjkę do zdjęć.

sroda-07-04-2021r-112498.jpg

sroda-07-04-2021r-112499.jpg

sroda-07-04-2021r-112500.jpg

sroda-07-04-2021r-112501.jpg

  1. b) Po obejrzeniu filmu dorosły zachęca dziecko do podzielenia się swoimi wrażeniami:

https://www.youtube.com/watch?v=QoF1PtWj_xM  Pisklę wykluwa się z jaja.

  1. Małe – duże jajo kurze – zabawa ruchowa naśladowcza.

Dorosły czyta i razem z dzieckiem wykonuje określone ruchy.

Małe – duże     Na słowo „małe” – ręce blisko siebie, na słowo „duże” – ręce rozłożone.

jajo kurze,        Rysowanie w powietrzu obiema rękami jajka.

 jajo kurze,

 jajo kurze.

Duże – małe,     Na słowo „duże” – ręce rozłożone, na słowo „małe” – ręce blisko siebie.

doskonałe,         Klepanie się rękami po brzuchu.

doskonałe,

mniam.              Klaśnięcie w dłonie

  1. Kurka złotopiórka – zabawa plastyczna.

 Do wykonania pracy potrzebne będą  materiały: opakowanie po jajkach, czarny pisak lub ruchome oczy, klej, piórka, czerwony papier, nożyczki, żółte farby plakatowe, pędzel.

 Z opakowania na jajka dziecko wycina kształt kurki, maluje go na żółto farbami plakatowymi. Po wyschnięciu nakleja dziób wycięty z czerwonego papieru kolorowego. Na czubku wykonuje nacięcie i wkłada w nie, wycięty z czerwonego papieru, grzebień. Po bokach przykleja oczy i piórka jako skrzydełka.  

Inne propozycje prac plastycznych:

http://krokotak.com/2017/03/paper-roll-spring-chick/

http://krokotak.com/2016/03/baby-chick-easter-craft/

  1. Zabawa ruchowa Kura do kurnika.

Dorosły wyznacza miejsce do zabawy – kurnik. Dziecko naśladuje odgłos kury (ko, ko) i jej chód, poruszając rękami jak skrzydłami. Na hasło: Kura do kurnika, dziecko bardzo szybko chowa się do kurnika.

  1. „Co było pierwsze?” – czytanie opowiadania Grzegorza Kasdepke.

  Na Kurzym Uniwersytecie od rana panowało niesamowite zamieszanie. Zwłaszcza dwuletnie nioski robiły masę hałasu. Gdakały, przepychając się i dziobiąc. Jedna usiadła nawet na żyrandolu – a wszystko po to, by lepiej słyszeć profesora Koko, który lada moment miał rozpocząć wykład na temat: „Co było pierwsze – jajko czy kura?”.

– Oczywiście, że jajko! – krzyczały siedzące w drugim końcu sali jajka. Bardzo przeżywały swój pierwszy dzień na uniwersytecie.

– Ko – koleżanki, słyszałyście?! – wrzasnęła jakaś oburzona kwoka. – Ledwośmy zniosły tych smarkaczy, a już nam pyskują!

  Ale zanim inne nioski zdążyły wyrazić swe oburzenie, profesor Koko chrząknął – i tak właśnie zaczął się wykład.

– Jajko czy kura?… – mówił monotonnym głosem, drapiąc się w zamyśleniu po dziobie. – Oto jest pytanie… się kury!

– Ale to kury znoszą jajka! – zagdakała jedna z kur, a wszystkie inne narobiły takiego hałasu, że aż ta, która siedziała na żyrandolu, spadła profesorowi na głowę.

– Czy mogłaby pani ze mnie zejść? – zapytał uprzejmie profesor Koko.

  Okazało się jednak, że kura nie może, bo właśnie zniosła jajko – i teraz chciałaby je szybko wysiedzieć.

– No i co, no i co?! – triumfowały kury. – Samo to jajo się chyba nie zniosło?!

  Jajka popatrywały na siebie z wyraźnym zakłopotaniem – i już, już miały przyznać kurom rację, gdy naraz spod nioski siedzącej na głowie profesora wygramoliło się pisklę.

– Czy mogłaby pani bawić się z dzieckiem gdzie indziej? – zapytał uprzejmie profesor Koko. Nikt go jednak nie słyszał; jajka śmiały się i klaskały, a kury gdakały wniebogłosy. I tak skończył się wykład na temat: „Co było pierwsze – jajko czy kura?”.

– Na następnych zajęciach pomówimy o czymś mniej skomplikowanym – obiecał profesor Koko, choć nikt go nie słuchał. – Na przykład – jak zbudować kosmiczną rakietę…

Rozmowa na temat opowiadania. Dorosły zadaje dziecku pytania: O czym jest opowiadanie? Gdzie odbywa się dyskusja? Na jakie pytanie próbują znaleźć odpowiedź jej uczestnicy? Czy udało im się odpowiedzieć? Dlaczego?

8. Oglądanie teledysku Żółty kurczaczek.

 https://www.youtube.com/watch?v=SE8-tteo9wg

Dziecko przygotowuje inscenizację ruchową do piosenki. 

 

Dla chętnych…

https://mojedziecikreatywnie.pl/2019/04/naturalne-barwienie-jajek-nasze-eksperymenty-w-kuchni/

https://kreatywnadzungla.pl/2019/04/szukanie-jajek-wielkanocnych-zabawa-sensoryczna-klasyfikacja-kolorow-nauka-liczenia.html