CO SIĘ DZIEJE NA POLU?

  1. Ćwiczenia ogólnorozwojowe dla dzieci i rodziców:

- maszeruj po pokoju na palcach x 10, na piętach x 10

- maszeruj po pokoju z wysokim unoszeniem kolan

- biegaj w miejscu

- stań w rozkroku, ręce na biodra i zrób krążenie głowy powoli: 5 x w lewą stronę i 5x w prawą stronę

- w pozycji j/w krążenia bioder 10x w prawą stronę i 10x w lewą stronę

- wykonaj 10 przysiadów

- wykonaj 15 pajacyków

- turlaj się po pokoju

 

  1. Słuchanie wiersza E. Stadtmüller pt.:„Śniadanie”:

Jedźmy na wieś – daję słowo,

 że tam można podjeść zdrowo!

 Już od rana białą rzeką

wyśmienite płynie mleko.

 Płynie do nas wprost od krowy,

serek z niego będzie zdrowy

Kura chwali się od rana:

 – Zniosłam jajko, proszę pana!

 Proszę spojrzeć – to nie bajka.

Wprost od kury są te jajka!

Jeszcze tylko kromka chleba

 i do szczęścia nic nie trzeba.

 

Po przeczytaniu dziecku wiersza, rozmawiamy z nim nt. treści.

Potrzebne: obrazki / zdjęcia zwierząt z wiejskiego podwórka np.: krowy, kury, indyka, gęsi, koguta, świni, konia oraz kartoniki ze zdaniami: „Krowa daje mleko.”, „ Kura znosi jajka.” Rodzic zadaje  pytania: Dlaczego autor wiersza zachęca do wyjazdu na wieś? Czym chwaliła się kura? Jakie jeszcze inne zwierzęta można spotkać na wiejskim podwórku? Następnie układa na dywanie zdjęcia zwierząt, które można spotkać na wsi. Prosi o wybranie tych, o których jest mowa w wierszu i ułożenie ich obok pozostałych, jedno pod drugim. Potem układa kartoniki, na których znajdują się zdania: Krowa daje mleko. Kura znosi jajka. Dziecko odczytuje je same lub robi to rodzic, po czym układają pod odpowiednimi obrazkami.

 

  1. Określanie znaczenia zwierząt dla człowieka.

Potrzebne: zdjęcia zwierząt z wiejskiego podwórka, np.: krowy, kury, indyka, gęsi, koguta, świni, konia. Rodzic zadaje pytanie: Jak myślisz, po co ludzie hodują zwierzęta (np.: kury, gęsi, kaczki, konie)? Co otrzymujemy z hodowli tych zwierząt? Rodzic uzupełnia wypowiedzi dziecka. Zwraca uwagę na konieczność opiekowania się zwierzętami. Uświadamia dziecku kto zajmuje się hodowlą zwierząt  - rolnik.

  1. Co jeszcze robi rolnik? – zabawa sensoryczna:

 

Opowiadamy dziecku o czynnościach wykonywanych przez rolnika i pokazujemy, jakie ruchy należy wykonać sobie wzajemnie na plecach, np. sieje zboże (delikatne uderzanie opuszkami palców), grabi liście (drapanie rozczapierzonymi palcami), przerzuca siano (uderzanie dłońmi złożonymi w łódeczkę), zbiera owoce (delikatne szczypanie) itp.

 

  1. Czego potrzebują rośliny? Jak rosną, kwitną i owocują? – oglądanie filmu edukacyjnego dla dzieci:

 

https://www.youtube.com/watch?v=koVl4AFn3Js

 

  1. Jak rośliny piją wodę? Wykonanie z dzieckiem eksperymentu:

W jaki sposób rośliny piją wodę? Przeprowadzając z dziećmi proste doświadczenie możemy pokazać im w jaki sposób rośliny dostarczają łodygami wodę do liści:

 

      https://www.youtube.com/watch?v=3FQvwF_Uw50

  1. Rolnik zbiera ziemniaki – zabawa matematyczna:

Potrzebne: 10 ziemniaków różnej wielkości.

Przeliczanie, tworzenie zbiorów wg wielkości, porównywanie liczebności zbiorów, układanie logicznych ciągów – np. od najmniejszego do największego ziemniaka i odwrotnie.

 

  1. Traktor” – praca plastyczno – techniczna:

Potrzebne:  2 rolki po papierze toaletowym, 5 nakrętek plastikowych, kolorowy papier, farby i pędzel, klej – najlepiej do klejenia na gorąco.

Dziecko maluje farbami rolki. Gdy rolki wyschną, dziecko nacina jedną z nich w ten sposób, aby wsunąć w nią drugą rolkę pod kątem prostym (pionowa rolka jest kabiną kierowcy). Przykleja do poziomej rolki koła i komin z nakrętek po butelkach. Z papieru kolorowego wycina okna i daszek, nakleja je we właściwe miejsca na pionowej rolce.

 

  1. „Była babuleńka” – osłuchanie z piosenką tradycyjną:

https://www.youtube.com/watch?v=cVPHfyg3Nv8

 

Była babuleńka rodu bogatego,

miała koziołeczka bardzo upartego!

Ref.: fik mik fik mik szwadyrydy ram pam pam, bardzo upartego!

A ten koziołeczek swawolny i pusty

wyjadł babuleńce ogródek kapusty!

Ref.: fik mik fik mik szwadyrydy rach ciach ciach, ogródek kapusty!

Wzięła babuleńka kijka łozowego,

wygnała do boru koziołka psotnego!

Ref.: fik mik fik mik szwadyrydy ram pam pam, koziołka psotnego!

Widział to dziadulek, począł na nią hukać:

 — „Idź-że mi babulko koziołeczka szukać!“

Ref.: fik mik fik mik szwadyrydy rach ciach ciach, koziołeczka szukać!

 

Aktywne słuchanie piosenki – podczas słuchania dziecko siedzi wygodnie, słucha i ogląda piosenkę  wykonując dowolne ruchy górną częścią tułowia, rękami, głową.

Realizowanie rytmu piosenki – dziecko realizuje rytm piosenki klaszcząc, tupiąc, wybijając rytm na woreczkach dwiema złączonymi rękami, ręką wiodącą, ręką drugą i znowu ręką wiodącą.