Na koncercie
1. Wprowadzenie. „Na koncercie w filharmonii”
W filharmonii
Już muzyków zdolnych zespół
w ciszy rozsiadł się na scenie.
W dłoniach ich lśnią instrumenty,
na twarzach widać skupienie.
Wszystkie oczy są wpatrzone
w dyrygenta jak w wyrocznię-
wraz z pierwszym ruchem batuty
piękny koncert się rozpocznie
Skrzypce, harfa i oboje,
flety, trąbki i puzony-
w filharmonii je usłyszysz,
i brzemieniem ich będziesz zdumiony.
Na widowni melomani-
dzieci, panie i panowie-
siedzą w ciszy zasłuchani,
co muzyka im opowie.
A gdy koncert się zakończy
i gdy wszystkie światła zgasną,
dumne z siebie instrumenty
szybko w futerałach zasną
Rozmawiamy z dzieckiem w oparciu o treść wiersza: Po co się chodzi do filharmonii? Jakie instrumenty można usłyszeć w filharmonii. Kto kieruje muzykami? I co trzyma w ręce? Jak nazywa się taki zespół muzyczny? (orkiestra)
"Z wizytą w filharmonii": https://www.youtube.com/watch?v=ITcbDB0QETE
Wesoła orkiestra – Dyrygent: https://www.youtube.com/watch?v=Uy4xW1LYDag
2. Kto w orkiestrze gra? Rozmowa na temat rodziny instrumentów. Pokazujemy obrazek z instrumentami muzycznymi i wyjaśniamy, że dzielimy je na strunowe, czyli takie, w których są struny na których gramy; dęte, czyli takie w które dmuchamy i perkusyjne, czyli takie w które uderzamy. Poznajemy ich nazwy i wygląd.
Cykl „Wesoła orkiestra”: https://www.youtube.com/results?search_query=weso%C5%82a+orkiestra
Orkiestra symfoniczna - tajniki muzyki i Smyki: https://www.youtube.com/watch?v=UhxmIGMhC3Y
Dźwięki i odgłosy - instrumenty muzyczne: https://www.youtube.com/watch?v=MadTiSUv4Jo
Instrumenty odgłosy i nazwy film edukacyjny dla dzieci: https://www.youtube.com/watch?v=g6oQHc6zPcY
Wizyta w szkole muzycznej - Poznajemy instrumenty: https://www.youtube.com/watch?v=f43qSH2Nq9w
3. Zagadki dźwiękowe- ćwiczenie percepcji słuchowej.
a) możemy grac na zrobionych przez siebie instrumentach za plecami dziecka, które będzie próbowało odgadnąć na jakim instrumencie gracie
b) dziecko próbuje odgadnąć co to za instrument słuchając jego odgłosów:
Zagadki dźwiękowe - instrumenty muzyczne: https://www.youtube.com/watch?v=FwkAnAZo_zM
Instrumenty muzyczne – zagadki: https://www.youtube.com/watch?v=rXaURvBhjsI
4. Propozycje zabaw grafomotorycznych oraz ćwiczących percepcję wzrokową
a) Narysuj kontury każdego instrumentu innym kolorem. Otocz zdjęcie instrumentu tym samym kolorem co jego kontury. Nazwij instrumenty. Karta pracy tutaj: https://drive.google.com/file/d/1zkzNt98plfM0sGxP0BSXp7IZ3mc4GcVY/view
b) Pokoloruj ilustrację według instrukcji: 1 – na czarno, 2 – na czerwono, 3 – na żółto, 4 – na zielono i 5 – na pomarańczowo. Nazwij instrument, który wyszedł. Karta pracy tutaj: https://drive.google.com/file/d/1CRMAd4UdCO8kPUc5Ph1wloHXvPhknQ94/view
c) Pokoloruj ilustrację i popraw szlaczek po przerywanej linii. Karta pracy tutaj:
https://drive.google.com/file/d/1Jgm1UN-1dk3t4mB89V0pGcu1DHVi1bQu/view
d) Narysuj kropkę obok instrumentu, w takim kolorze jaki jest obok dziecka, który gra na tym instrumencie. Karta pracy tutaj:
https://drive.google.com/file/d/1Qw00gYfjV7S2gSdP2xBEFkvQGWEA1_Du/view
e) Policz instrumenty, które ukryły się na ilustracji i narysuj tyle kropek ile jest instrumentów danego rodzaju. Karta pracy tutaj: https://drive.google.com/file/d/1ztK5uZEjSZqjQ4JAwTwfFSmj2eH_232Y/view
f) Połącz z nutką instrumenty. Karta pracy tutaj: https://drive.google.com/file/d/1o4T7VUNmIKUthmD0VYe7bIOCDo5CDcXO/view
5 „Muzyczny kuferek”- teatrzyk muzyczny.
W bardzo starym,małym domku przy ulicy Wiolinowej
pochowały się w kuferku instrumenty wyjątkowe.
Pan MARAKAS cały w paski
dziś się trzęsie jak szalony.
Dla KOŁATKI stracił głowę,
już od dawna szuka żony.
Lecz KOŁATKA jest wybredna,
Kłapie:”Wolę TAMBURYNO!”
Zastukała w rytmie cza-cza,
bo KOŁATKI z tego słyną.
Cóż miał począć pan MARAKAS?
Szumi teraz dla GITARY,
lecz ta bardzo jest wyniosła,
rzekła:”Pan to jest za stary!”.
I zagrała w rytmie reggae,
chcąc WERBELKA zauroczyć,
lecz WERBELEK woli rocka,
za to BĘBEN już się toczy.
Do GITARY rzecze nisko:
„Zagram z panią , moja miła”.
Gdy zabębnił, to GITARA
wszystkie struny pogubiła.
BĘBEN przerwał, chwycił struny,
pędzi do swej ukochanej,
a GITARA grzecznie prosi,
żeby BĘBEN bębnił dalej.
Pan MARAKAS bardzo bacznie
się przyglądał owej scenie.
Zrobił cztery piruety
i wywołał poruszenie.
Wygrzechotał passodoble,
ten jegomość cały w paski.
I KOŁATKA zachwycona
głośne biła mu oklaski.
Poruszyły ją te dźwięki,
serce jej zaklekotało.
Pokochała MARAKASA
-to historia jakich mało.
W bardzo starym, małym domku przy ulicy Wiolinowej
pochowały się w kuferku instrumenty wyjątkowe.
Jeśli chciałbyś poznać więcej opowieści fanatycznych,
znajdź ukryty na dnie szafy złoty kuferek muzyczny.
a) Po wysłuchaniu wiersza dziecko próbuje wymienić wszystkie instrumenty, które występowały w wierszu.
b) Możecie wspólnie zrobić wymienione instrumenty wraz z kuferkiem z pudełka. Będzie można je wykorzystać jako kukiełki do inscenizacji wiersza.
c) Aktywne słuchanie muzyki. Dziecko słucha wiersza trzymając zrobione instrumenty. Za każdym razem, gdy usłyszy nazwę instrumentu w wierszu bierze ten instrument do ręki i na nim gra.
6. Propozycje zabaw plastyczno- przestrzennych
Z dostępnych w domu materiałów możecie wykonać eko - instrument np: gitarę z pudełka po chusteczkach, rolki po papierze toaletowym i gumki recepturki; grzechotkę z pojemnika do którego wsyp groch lub fasolę, owiniętych taśmą; kastaniety z guzików i kartonu, dzwonki z kapsli sznurka i pędzelka, itp. Może sam wymyślisz jeszcze inny.
Do Teatrzyku możecie zrobić marakas z rolki po folii, plastikowego pojemnika np. z dużego jajka niespodzianki, dowolne ziarna. Werbelek z małej puszki i balona, który będzie membraną. Bęben robimy tak samo tylko z dużej puszki. Tamburyno z plastikowej pokrywki np. z pudełka po kiszonej kapuście, do której mocujemy po dwie w równych odstępach zakrętki na druciku.
7. Zabawa z gestem- ćwiczenia motoryki małej poprawiające sprawność manualną
Muzykalna myszka
Myszka mała w kącie stoi -zamykamy dłoń i wystawiamy kciuk, którym poruszamy jak ogonkiem myszki
Mała myszka kota się boi- chowamy kciuk w zamkniętej dłoniach
Myszka w chórze dyryguje- wystawiamy palce wskazujące obu dłoni i naśladujemy dyrygowanie
Mysz na pianinie koncertuje- wystawiamy do przodu obie dłonie i poruszamy palcami naśladując grę na pianinie
Mysz na perkusji pięknie gra-uderzamy otwartymi dłońmi o kolana
Widownia z radości krzyczy:hurra!- otwieramy obie dłonie i kierujemy palce ku górze
Myszka za występ brawa dostała- bijemy brawo
Widownia kciuki w górę wystawiała- wystawiamy kciuki w górę
Mama jej gratulowała-robimy uścisk prawej i lewej dłoniach
Mysz z radości aż skakała-zamykamy i otwieramy obie dłonie
Pogłaszcz myszkę, przyjacielu-jedną dłonią głaszczemy druga
Zostań fanem myszki-takich jest już wielu-z zaciśniętych dłoni kolejno otwieramy palce, naśladując odliczanie.
7. Dla relaksu i podsumowania wiedzy obejrzyjcie któryś z filmów z tematyką muzyczną w tle
- https://www.youtube.com/watch?v=Z3vCFpsz37E
„Muzyczne przygody Matyldy”. Matylda, uczennica klasy skrzypiec, nie potrafi opanować zadanego ćwiczenia. Z pomocą przychodzi Świerszcz, który zaprasza ją do magicznego Świata Muzyki, gdzie dziewczynka uczy się gry od muzykujących zwierzaków.
- MUZYCZNE POPOŁUDNIE - seria Pomysłowy Dobromir
https://www.youtube.com/watch?v=ulUMGsqMELA
- Jak można wykorzystać muzykę do zabawy i relaksu - „Pięciolinia Pana Mozarta”https://www.youtube.com/watch?v=r9vbj7flPRM
- Filharmonia DZIECIOM. Dla wszystkich najmłodszych melomanów kwartet instrumentów dętych drewnianych "a quattro" przygotował melodie ze znanych wszystkim dzieciom bajek. https://www.youtube.com/watch?v=aS-HPa-AY7E
- znana piosenka „Jestem Muzykantem Konszabelantem „w animacji: https://www.youtube.com/watch?v=3UYIl4iwnO4