,,Wielkanocny koszyczek”

1.Powitanka

Gdy się rączki spotykają,
To od razu się witają (podanie dłoni)
Gdy się kciuki spotykają,
To od razu się witają (kciuk dotyka kciuk)
Gdy się palce spotykają,
To od razu się witają (palce jednej dłoni dotykają palce drugiej dłoni)

2.Rodzic pokazuje dziecku obrazki przedstawiające wielkanocny koszyczek.

czwartek-01-04-2021r-112168.jpgczwartek-01-04-2021r-112169.jpgczwartek-01-04-2021r-112170.jpg

Pytania do dziecka:

- Co to jest święconka?

- Gdzie się chodzi ze święconką, z kim powinno się iść?

3.,,Co włożysz do koszyczka?” -  obejrzyjcie krótki film.

https://zsstany.com.pl/wp-content/uploads/2020/04/Tradycyjny-koszyk-wielkanocny-videoo.info_.mp4

Pytanie do dziecka:

- Jakie rzeczy wkłada się do koszyczka?

Rodzic wyjaśnia dziecku znaczenie poszczególnych potraw w koszyczku.

chleb – żeby go nigdy nie zabrakło, dostatek

jajko – nowe życie

wędlina- ma zapewnić zdrowie, bogactwo

baranek – symbol Pana Jezusa

ciasto – symbol doskonałości, umiejętności

sól- ma chronić przed zepsuciem, oczyszcza

pieprz – symbol gorzkich ziół

chrzan – ma zapewnić siłę fizyczną

Powiedz dziecku, że zgodnie z tradycją, wy również przygotujecie wielkanocny koszyczek w Wielką Sobotę,

  1. ,,Jajko do koszyczka” – zabawa zręcznościowa.

Dziecko otrzymuje ugotowane jajo i łyżkę. Zamiast jajka można wykorzystać małą piłeczkę. Zadaniem przedszkolaka jest przeniesienie jajka na łyżce do koszyczka stojącego w wyznaczonym miejscu. Zabawę można modyfikować ustawiając na drodze różne przeszkody.

5.,,Liczymy pisanki” – zabawa matematyczna.

Przygotujcie z kolorowego papieru szablony pisanek lub liczmanów ( 10 sztuk – starsze dzieci, 5 sztuk – młodsze dzieci). Przedszkolak operuje, manipuluje liczmanami i rozwiązuje treść zadań. Starsze dziecko może zapisać na kartce rozwiązanie  za pomocą cyfr, młodsze za pomocą kresek.

Przykładowe zadania:

- Ala do koszyczka włożyła 3 pisanki. Zosia dołożyła jeszcze 4. Ile pisanek jest w koszyku?

- Zosia włożyła do koszyka 2 pisanki. Asia włożyła 3 pisanki. Przyszedł Staś i włożył jeszcze 2 pisanki. Ile pisanek jest w koszyku?

- Mama pomalowała 3 pisanki. Tata pomalował 3 pisanki. Ich synek pomalował tylko jedną. Ile pisanek pomalowali razem?

- W koszyku było 10 jajek do malowania pisanek. Przyszedł Krzyś i potłukł 2 jajka. Ile jajek zostało w koszyku?

6.Zabawa muzyczno – ruchowa przy piosence ,,Wielkanocna kłótnia”

https://zsstany.com.pl/wp-content/uploads/2020/04/K__tnia-w-koszyku.mp3

7.,,Koszyk wielkanocny’ – kolorowanie obrazka.

W pliku ,,kolorowanki" zamieszczone są propozycje , które można wydrukować i pokolorować, wykleić itp

8.„Ciepło – zimno” – zabawa dydaktyczna

Rodzic chowa w pokoju gałązkę bukszpanu (nawiązując do tradycji wielkanocnych, koszyczek wielkanocny dekoruje się gałązkami bukszpanu). Jeśli nie mamy gałązki może to być inna rzecz symbolizująca święta wielkanocne np. pisanka, baranek, zajączek. Dziecko stoi przy drzwiach i powoli porusza się po pokoju. Gdy jest daleko od schowanego przedmiotu , rodzic mówi: Zimno. Gdy się zbliża, mówi: Cieplej. Gdy jest blisko, mówi: Ciepło. Gdy jest tuż, tuż, mówi: Gorąco. Dziecko zatrzymuje się, rozgląda wokół siebie. Gdy znajdzie gałązkę bukszpanu, zostaje nagrodzone brawami. Po skończonej zabawie dziecko odkłada rzecz w wyznaczone przez rodzica miejsce. 

Zabawa ma na celu doskonalenie u dzieci umiejętności orientacji w przestrzeni. Wdrażanie do odkładania zabawek na stałe miejsce.