WAKACJE TUŻ, TUŻ

1.Witamy wszystkie dzieci, które będą się wesoło bawić razem z nami,

   Witamy wszystkie dzieci , które wstały dziś uśmiechnięte,

   Witamy wszystkie dzieci, wybiorą się dziś na spacer.

   Witamy wszystkie dzieci ,które lubią śpiewać i tańczyć.

 

Dzisiaj zapraszamy Was na wspólną wędrówkę do ZOO.

 

  1. Posłuchajcie piosenki , spróbujcie razem zaśpiewać refren.

Idziemy do Zoo (Hit): https://www.youtube.com/watch?v=rXz-h... 

3.Razem z mamą lub tatą a może ze starszym rodzeństwem przeczytajcie wierszyki o zwierzętach. Spróbujcie te które ,znacie powiedzieć z pamięci.

 

Jan Brzechwa

Zoo

Matołek raz zwiedzał zoo

I wołał co chwila: –O-o!

– Jaka brzydka papuga!

– Żyrafa jest za długa!

– Słoń za wysoki!

– A po co komu te foki?

– Zebra ma farbowane żebra!

– Tygrys

Chętnie by mnie stąd wygryzł!

– No, a zajrzyjmy pod daszek:

Żółw – tuś, bratku, tuś!

– A to? Ptaszek.

Niezły ptaszek –

Struś!

Wreszcie zbliża się do wielbłąda,

Uważnie mu się przygląda

I powiada, wskazując na niego przez kraty:

– Owszem, niezły. Niczego! Szkoda tylko, że garbaty!

 

TYGRYS

– Co słychać, panie tygrysie?

– A nic. Nudzi mi się.

– Czy chciałby pan wyjść zza tych krat?

– Pewnie. Przynajmniej bym pana zjadł.

 

STRUŚ

Struś ze strachu

Ciągle głowę chowa w piachu,

Więc ma opinię mazgaja.

A nadto znosi jaja wielkości strusiego jaja.

 

PAPUGA

– Papużko, papużko,

Powiedz mi coś na uszko.

– Nic nie powiem, boś ty plotkarz,

Powtórzysz każdemu, kogo spotkasz.

 

LIS

Rudy ojciec, rudy dziadek,

Rudy ogon – to mój spadek,

A ja jestem rudy lis.

Ruszaj stąd, bo będę gryzł.

 

WILK

Powiem ci w słowach kilku,

Co myślę o tym wilku:

Gdyby nie był na obrazku,

Zaraz by cię zjadł, głuptasku.

 

ŻÓŁW

Żółw chciał pojechać koleją,

Lecz koleje nie tanieją.

Żółwiowi szkoda pieniędzy:

– Pójdę pieszo, będę prędzej”.

 

ZEBRA

Czy ta zebra jest prawdziwa?

Czy to tak naprawdę bywa?

Czy też malarz z bożej łaski

Pomalował osła w paski?

 

KANGUR

– Jakie pan ma stopy duże,

Panie kangurze!”

– Wiadomo, dlatego kangury

W skarpetkach robią dziury.

 

ŻUBR

Pozwólcie przedstawić sobie:

Pan żubr we własnej osobie.

No, pokaż się, żubrze. Zróbże

Minę uprzejmą, żubrze.

 

DZIK

Dzik jest dziki, dzik jest zły,

Dzik ma bardzo ostre kły.

Kto spotyka w lesie dzika,

Ten na drzewo szybko zmyka.

 

RENIFER

Przyszły dwie panie do renifera.

Renifer na nie spoziera

I rzecze z galanterią: – Bardzo mi przyjemnie,

Że będą panie miały rękawiczki ze mnie.

 

MAŁPA

Małpy skaczą niedościgle,

Małpy robią małpie figle

Niech pan spojrzy na pawiana:

Co za małpa, proszę pana!

 

KROKODYL

– Skąd ty jesteś, krokodylu?

– Ja? Znad Nilu.

Wypuść mnie na kilka chwil,

To zawiozę cię nad Nil.

 

ŻYRAFA

Żyrafa tym głównie żyje,

Że w górę wyciąga szyję.

A ja zazdroszczę żyrafie,

Ja nie potrafię.

 

LEW

Lew ma, wiadomo, pazur lwi,

Lew sobie z wszystkich wrogów drwi.

Bo jak lew tylko ryknie,

To wróg natychmiast zniknie.

 

NIEDŹWIEDŹ

Proszę państwa, oto miś.

Miś jest bardzo grzeczny dziś,

Chętnie państwu łapę poda.

Nie chce podać? A to szkoda.

 

PANTERA

Pantera jest cała w cętki,

A przy tym ma bieg taki prędki,

Że chociaż tego nie lubi,

Biegnąc – własne cętki gubi.

 

SŁOŃ

Ten słoń nazywa się Bombi.

Ma trąbę, lecz na niej nie trąbi.

Dlaczego? Nie bądź ciekawy –

To jego prywatne sprawy.

 

WIELBŁĄD

Wielbłąd dźwiga swe dwa garby

Niczym dwa największe skarby

I jest w bardzo złym humorze,

Że trzeciego mieć nie może

  1. „Porządkujemy zoo” – Rodzic podaje nazwę wybranego zwierzęcia zamieszkującego ZOO: małpa, zebra, wilk, lis, antylopa, hipopotam, papuga i inne, których nazwy są zgodne fonetycznie z zapisem i nie zawierają znaków diakrytycznych. Prosimy dziecko by podzieliło nazwę na sylaby, starszaki wyodrębniają pierwszą i ostatnią głoskę  w nagłosie i wygłosie. Może któreś dziecko spróbuje przegłosować nazwy poszczególnych zwierząt.

Poproś by dziecko ułożyło nazwę wybranego zwierzęcia korzystając z liter napisanych przez rodzica lub z wydrukowanych literek.

 

5.Wspólnie obejrzyjcie zdjęcia zwierząt wykorzystując dostępne w domu albumy, atlasy, lub Internet. Porozmawiajcie o najbardziej niebezpiecznych zwierzętach, które nazwano„Wielką Piątką Afryki” (Big Five): lwa, słonia afrykańskiego, nosorożca czarnego, lamparta, bawoła afrykańskiego. Zwraca uwagę na przystosowanie się zwierząt do środowiska, w którym żyją.

 

Lew –łapy zakończone ostrymi pazurami, silne szczęki doskonałe do powalania i zabijania nawet bardzo dużych zwierząt, groźnie wyglądająca grzywa, która zwiększa przewagę samca broniącego terytorium stada, stanowi naturalną ochronę głowy i szyi podczas walki.

Słoń afrykański–duże uszy wykorzystywane do chłodzenia, długa trąba zakończona dwoma palczastymi wyrostkami służąca do oddychania, wąchania, picia, kąpieli, zbierania pożywienia i zrywania gałęzi z wyższych partii drzew, ciosy służące do obrony, miękka i delikatna spodnia strona stóp, dzięki czemu słoń może poruszać się bezszelestnie. Po kąpieli słonie obsypują wilgotną skórę piaskiem, a powstała w ten sposób warstwa kurzu i błota pomaga im chronić się przed słońcem i owadami.

Nosorożec czarny –żywi się zróżnicowanym pokarmem roślinnym, ma szerokie i płaskie zęby trzonowe służące mu do rozcierania liści. Róg wykorzystuje do obrony. Gruba skóra stanowi ochronny pancerz a tarzanie się w błocie pomaga utrzymać niską temperaturę ciała i chroni przed pasożytami. Nosorożec biega bardzo szybko.

Lampart –dzięki ubarwieniu jest prawie niewidoczny wśród traw lub liści drzew. Ma szerokie łapy z ostrymi pazurami. Cechują go niebywała zwinność i siła –lamparty potrafią się wspinać, wciągnąć na drzewa ofiary trzy razy cięższe od siebie. Lampart potrafi świetnie pływać i wykonywać siedmiometrowe skoki.

Bawół afrykański jest roślinożercą o ogromnej wadze (zwykle od 500 do 900 kg). Osadzone na dużej głowie potężne, ostre rogi służą do obrony i ataku. Bawoły mają silne kończyny, które są zakończone dwoma palcami pokrytymi

  1. Zapraszam aby „ Nasze dzieciaki naśladowały zwierzaki”.

https://www.youtube.com/watch?v=NeLnIzpByX8