WAKACJE TUŻ, TUŻ
1.Witamy wszystkie dzieci, które będą się wesoło bawić razem z nami,
Witamy wszystkie dzieci , które wstały dziś uśmiechnięte,
Witamy wszystkie dzieci, wybiorą się dziś na spacer.
Witamy wszystkie dzieci ,które lubią śpiewać i tańczyć.
Dzisiaj zapraszamy Was na wspólną wędrówkę do ZOO.
- Posłuchajcie piosenki , spróbujcie razem zaśpiewać refren.
Idziemy do Zoo (Hit): https://www.youtube.com/watch?v=rXz-h...
3.Razem z mamą lub tatą a może ze starszym rodzeństwem przeczytajcie wierszyki o zwierzętach. Spróbujcie te które ,znacie powiedzieć z pamięci.
Jan Brzechwa
Zoo
Matołek raz zwiedzał zoo
I wołał co chwila: –O-o!
– Jaka brzydka papuga!
– Żyrafa jest za długa!
– Słoń za wysoki!
– A po co komu te foki?
– Zebra ma farbowane żebra!
– Tygrys
Chętnie by mnie stąd wygryzł!
– No, a zajrzyjmy pod daszek:
Żółw – tuś, bratku, tuś!
– A to? Ptaszek.
Niezły ptaszek –
Struś!
Wreszcie zbliża się do wielbłąda,
Uważnie mu się przygląda
I powiada, wskazując na niego przez kraty:
– Owszem, niezły. Niczego! Szkoda tylko, że garbaty!
TYGRYS
– Co słychać, panie tygrysie?
– A nic. Nudzi mi się.
– Czy chciałby pan wyjść zza tych krat?
– Pewnie. Przynajmniej bym pana zjadł.
STRUŚ
Struś ze strachu
Ciągle głowę chowa w piachu,
Więc ma opinię mazgaja.
A nadto znosi jaja wielkości strusiego jaja.
PAPUGA
– Papużko, papużko,
Powiedz mi coś na uszko.
– Nic nie powiem, boś ty plotkarz,
Powtórzysz każdemu, kogo spotkasz.
LIS
Rudy ojciec, rudy dziadek,
Rudy ogon – to mój spadek,
A ja jestem rudy lis.
Ruszaj stąd, bo będę gryzł.
WILK
Powiem ci w słowach kilku,
Co myślę o tym wilku:
Gdyby nie był na obrazku,
Zaraz by cię zjadł, głuptasku.
ŻÓŁW
Żółw chciał pojechać koleją,
Lecz koleje nie tanieją.
Żółwiowi szkoda pieniędzy:
– Pójdę pieszo, będę prędzej”.
ZEBRA
Czy ta zebra jest prawdziwa?
Czy to tak naprawdę bywa?
Czy też malarz z bożej łaski
Pomalował osła w paski?
KANGUR
– Jakie pan ma stopy duże,
Panie kangurze!”
– Wiadomo, dlatego kangury
W skarpetkach robią dziury.
ŻUBR
Pozwólcie przedstawić sobie:
Pan żubr we własnej osobie.
No, pokaż się, żubrze. Zróbże
Minę uprzejmą, żubrze.
DZIK
Dzik jest dziki, dzik jest zły,
Dzik ma bardzo ostre kły.
Kto spotyka w lesie dzika,
Ten na drzewo szybko zmyka.
RENIFER
Przyszły dwie panie do renifera.
Renifer na nie spoziera
I rzecze z galanterią: – Bardzo mi przyjemnie,
Że będą panie miały rękawiczki ze mnie.
MAŁPA
Małpy skaczą niedościgle,
Małpy robią małpie figle
Niech pan spojrzy na pawiana:
Co za małpa, proszę pana!
KROKODYL
– Skąd ty jesteś, krokodylu?
– Ja? Znad Nilu.
Wypuść mnie na kilka chwil,
To zawiozę cię nad Nil.
ŻYRAFA
Żyrafa tym głównie żyje,
Że w górę wyciąga szyję.
A ja zazdroszczę żyrafie,
Ja nie potrafię.
LEW
Lew ma, wiadomo, pazur lwi,
Lew sobie z wszystkich wrogów drwi.
Bo jak lew tylko ryknie,
To wróg natychmiast zniknie.
NIEDŹWIEDŹ
Proszę państwa, oto miś.
Miś jest bardzo grzeczny dziś,
Chętnie państwu łapę poda.
Nie chce podać? A to szkoda.
PANTERA
Pantera jest cała w cętki,
A przy tym ma bieg taki prędki,
Że chociaż tego nie lubi,
Biegnąc – własne cętki gubi.
SŁOŃ
Ten słoń nazywa się Bombi.
Ma trąbę, lecz na niej nie trąbi.
Dlaczego? Nie bądź ciekawy –
To jego prywatne sprawy.
WIELBŁĄD
Wielbłąd dźwiga swe dwa garby
Niczym dwa największe skarby
I jest w bardzo złym humorze,
Że trzeciego mieć nie może
- „Porządkujemy zoo” – Rodzic podaje nazwę wybranego zwierzęcia zamieszkującego ZOO: małpa, zebra, wilk, lis, antylopa, hipopotam, papuga i inne, których nazwy są zgodne fonetycznie z zapisem i nie zawierają znaków diakrytycznych. Prosimy dziecko by podzieliło nazwę na sylaby, starszaki wyodrębniają pierwszą i ostatnią głoskę w nagłosie i wygłosie. Może któreś dziecko spróbuje przegłosować nazwy poszczególnych zwierząt.
Poproś by dziecko ułożyło nazwę wybranego zwierzęcia korzystając z liter napisanych przez rodzica lub z wydrukowanych literek.
5.Wspólnie obejrzyjcie zdjęcia zwierząt wykorzystując dostępne w domu albumy, atlasy, lub Internet. Porozmawiajcie o najbardziej niebezpiecznych zwierzętach, które nazwano„Wielką Piątką Afryki” (Big Five): lwa, słonia afrykańskiego, nosorożca czarnego, lamparta, bawoła afrykańskiego. Zwraca uwagę na przystosowanie się zwierząt do środowiska, w którym żyją.
Lew –łapy zakończone ostrymi pazurami, silne szczęki doskonałe do powalania i zabijania nawet bardzo dużych zwierząt, groźnie wyglądająca grzywa, która zwiększa przewagę samca broniącego terytorium stada, stanowi naturalną ochronę głowy i szyi podczas walki.
Słoń afrykański–duże uszy wykorzystywane do chłodzenia, długa trąba zakończona dwoma palczastymi wyrostkami służąca do oddychania, wąchania, picia, kąpieli, zbierania pożywienia i zrywania gałęzi z wyższych partii drzew, ciosy służące do obrony, miękka i delikatna spodnia strona stóp, dzięki czemu słoń może poruszać się bezszelestnie. Po kąpieli słonie obsypują wilgotną skórę piaskiem, a powstała w ten sposób warstwa kurzu i błota pomaga im chronić się przed słońcem i owadami.
Nosorożec czarny –żywi się zróżnicowanym pokarmem roślinnym, ma szerokie i płaskie zęby trzonowe służące mu do rozcierania liści. Róg wykorzystuje do obrony. Gruba skóra stanowi ochronny pancerz a tarzanie się w błocie pomaga utrzymać niską temperaturę ciała i chroni przed pasożytami. Nosorożec biega bardzo szybko.
Lampart –dzięki ubarwieniu jest prawie niewidoczny wśród traw lub liści drzew. Ma szerokie łapy z ostrymi pazurami. Cechują go niebywała zwinność i siła –lamparty potrafią się wspinać, wciągnąć na drzewa ofiary trzy razy cięższe od siebie. Lampart potrafi świetnie pływać i wykonywać siedmiometrowe skoki.
Bawół afrykański jest roślinożercą o ogromnej wadze (zwykle od 500 do 900 kg). Osadzone na dużej głowie potężne, ostre rogi służą do obrony i ataku. Bawoły mają silne kończyny, które są zakończone dwoma palcami pokrytymi
- Zapraszam aby „ Nasze dzieciaki naśladowały zwierzaki”.
https://www.youtube.com/watch?v=NeLnIzpByX8