I. GÓRY NASZE GÓRY.
1.Posłuchajcie piosenki Kolorowe lato
https://www.youtube.com/watch?v=QJkGOmVm0ug
Zagadka
Co to za pora roku,
gdy słonko mocno świeci,
a na wakacje w różne strony
wyjeżdżają dzieci? (lato)
- Proszę przeczytać dziecku wiersz E. Stadtmüller Wakacyjny pociąg.
Jedzie pociąg wakacyjny,
pociąg kolorowy.
Już wjeżdżają wagoniki
na peron bajkowy!
Ref.: Stuku-puk, stuku-puk,
mkną koła po szynach.
Już się nowa, kolorowa
przygoda zaczyna.
Pierwsza stacja – wieś wesoła:
łąki, lasy, pole.
Zaraz tutaj urządzimy
zielone przedszkole.
Nauczymy kota liczyć,
a tańczyć konika.
Niech zobaczy każdy cielak,
jak przedszkolak bryka.
Ref: Stuku-puk...
Druga stacja to Podhale,
piękne górskie szczyty,
a ze szczytów, jak wiadomo,
widok znakomity.
Bajki będą opowiadać
potoki i skały,
bo w nich mieszka duch starego
bajarza Sabały.
Sabała lub Sabalik, właśc. Jan Krzeptowski (ur. 26 stycznia 1809 w Kościelisku, zm. 8 grudnia 1894 w Zakopanem) – polski góral, honorowy przewodnik tatrzański, muzykant, myśliwy, gawędziarz i pieśniarz. Melodie grane przez niego na złóbcokach (odmiana gęśli) nazywane Sabałowymi nutami są wykonywane przez ludowe kapele góralskie. Sam Sabała rzadko grywał w kapeli lub do tańca, jego muzyka była formą osobistej wypowiedzi, podporządkowanej nastrojom. Jego muzyką interesowali się kompozytorzy i muzykolodzy, w tym Ignacy Jan Paderewski, Karol Szymanowski, Stanisław Mierczyński, Adolf Chybiński i Jan Kleczyński
Dzisiaj wybierzemy się na wspólna wyprawę w góry.
https://www.youtube.com/watch?v=wS4SRvkvLio bezpieczeństwo w górach
Ćwiczenie umiejętności zmiany natężenia głosu – Zabawa w echo.
Dziecko powtarza za Rodzicem zdania z odpowiednim natężeniem głosu (cicho, umiarkowanym głosem, głośno).
Nadeszły wakacje.
Wędrujemy górskim szlakiem.
Kąpiemy się w morzu.
Pływamy kajakiem.
https://www.youtube.com/watch?v=JwbMnvfN2y8 dzwięki natury
II. WYPRAWA DO LASU
1.Zapraszamy do wspólnej zabawy. Zaproście do tańca- gygibańca wszystkich członków swojej rodziny.
https://www.youtube.com/watch?v=5OtqedVBlMg Boogie Woogie
2.W tym tygodniu byliśmy na wycieczce nad jeziorem, razem z Skrzatem Borówką poznaliśmy ptaki i zwierzęta tam mieszkające. Dziś nasz przyjaciel Skrzat zaprasza do lasu.
https://www.youtube.com/watch?v=54Rv8Dlm5m4 Las mieszany
Spróbujcie razem z dziećmi z filmu skonstruować składankę las z jego piętrami. Starszaki mogą podpisać swoją pracę i napisać wyraz LAS.
- Gimnastyka dla Mamy i Smyka.
Rodzic i dziecko lub dzieci w parach leżą na przeciwko siebie:
- Podawanie do siebie piłki rękami (ramiona ułożone w bok, łokcie uniesione)
- Siłowanie – obie osoby trzymają piłkę. Na sygnał każdy ciągnie piłkę do siebie licząc np. do pięciu. Wygrywa ten, kto zabierze piłkę.
- Klaskanie – dziecko powtarza rytm, którą rodzic pokaże (przy uniesionych łokciach).
- Dmuchanie – podawanie do siebie piłeczki ping-pongowej dmuchając ją.
Rodzic i dziecko lub dzieci w parach leżą obok siebie
- Rzucanie – rzucamy jak dalej oburącz woreczek (lub np. kulkę papierową). Następnie czołgamy się po woreczek.
- Ślizganie – leżąc na podłodze (lub na kocyku) ślizgi na brzuchu (ważne, by ręce odpychały się równocześnie). Zabawę można przeprowadzić w formie zawodów rodzic – dziecko.
Rodzic i dziecko lub dzieci w parach leżą na plecach, głowami do siebie
- Z kijkiem – chwytamy rękami za wspólny kijek (nad głową), nogi podnoszą się dotykając go stopami i wracają na podłoże.
- Z kijkiem nr 2 – chwytamy rękami za wspólny kijek (nad głową), ciągniemy kijek do siebie (kto silniejszy)
Profilaktyka płaskostopia i ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu
Rodzic i dziecko lub dzieci w pozycji siedzącej
- Co narysowałem? – rysujemy zakrętką butelki (trzymaną przez palce stóp) litery, cyfry, figury, zadaniem drugiej osoby jest odgadnąć co zostało zapisane/narysowane
- Podaj butelkę! – turlanie stopami butelki do siebie
- Porządku – wrzucanie do butelki palcami stóp np. żołędzi, kulek papierowych, pogniecionych wcześniej stopami
- Grzechotka – butelka wypełniona wodą z brokatem jest trzymana przez palce stóp, zadaniem dzieci jest potrząsanie butelką „grzechotką” w dowolnym rytmie, rytm może naśladować druga osoba
Rodzic i dziecko lub dzieci w pozycji leżącej
- Grzechotka nr 2 – jak wyżej, z tą różnicą, że butelkę trzymają ręce w leżeniu na brzuchu (łokcie w górze)
- Kółka – leżymy na brzuchu, rodzic trzyma butelkę w wyprostowanych rękach, dziecko obiema rękami (łokcie uniesione) wrzuca na butelkę kółka/obręcze. związane w pętlę sznurówki
4.Wysłuchanie wiersza Heleny Bechlerowej „Może zobaczymy” oraz rozmowa na temat treści wiersza: o jakim miejscu jest mowa w wierszu, jak należy się w tym miejscu zachowywać, dlaczego powinniśmy być tam cicho, jakie zwierzęta mieszkają w lesie?.
Wiersz „Może zobaczymy” Bechlerowa
Idźmy leśną ścieżką
cicho , cichuteńko,
może zobaczymy
sarniątko z sarenką.
Może zobaczymy
wiewióreczkę małą,
jak wesoło skacze
z gałęzi na gałąź.
I niech nikt po lesie
nie gwiżdże , nie woła-
może usłyszymy
pukanie dzięcioła.
A może zaśpiewa
między gałązkami
jakiś mały ptaszek,
którego nie znamy.
I będzie nas witał
wesołą piosenką,
tylko idźmy lasem
cicho, cichuteńko.
- Wybierzcie się na spacer do pobliskiego lasu. Możecie zabrać ze sobą zrobiona przez siebie składankę lasu. Sprawdzacie, czy potraficie wskazać poszczególne piętra lasu. Pamiętajcie, że
las jest domem zwierząt i nie wolno hałasować ani śmiecić.