I. GÓRY NASZE GÓRY.

1.Posłuchajcie piosenki Kolorowe lato

https://www.youtube.com/watch?v=QJkGOmVm0ug

 

Zagadka

Co to za pora roku,

gdy słonko mocno świeci,

a na wakacje w różne strony

wyjeżdżają dzieci? (lato)

 

  1. Proszę przeczytać dziecku wiersz E. Stadtmüller Wakacyjny pociąg.

Jedzie pociąg wakacyjny,

pociąg kolorowy.

Już wjeżdżają wagoniki

na peron bajkowy!

Ref.: Stuku-puk, stuku-puk,

mkną koła po szynach.

Już się nowa, kolorowa

przygoda zaczyna.

Pierwsza stacja – wieś wesoła:

łąki, lasy, pole.

Zaraz tutaj urządzimy

zielone przedszkole.

Nauczymy kota liczyć,

a tańczyć konika.

Niech zobaczy każdy cielak,

jak przedszkolak bryka.

Ref: Stuku-puk...

Druga stacja to Podhale,

piękne górskie szczyty,

a ze szczytów, jak wiadomo,

widok znakomity.

Bajki będą opowiadać

potoki i skały,

bo w nich mieszka duch starego

bajarza Sabały.

 

Sabała lub Sabalik, właśc. Jan Krzeptowski (ur. 26 stycznia 1809 w Kościelisku, zm. 8 grudnia 1894 w Zakopanem) – polski góral, honorowy przewodnik tatrzański, muzykant, myśliwy, gawędziarz i pieśniarz. Melodie grane przez niego na złóbcokach (odmiana gęśli) nazywane Sabałowymi nutami są wykonywane przez ludowe kapele góralskie. Sam Sabała rzadko grywał w kapeli lub do tańca, jego muzyka była formą osobistej wypowiedzi, podporządkowanej nastrojom. Jego muzyką interesowali się kompozytorzy i muzykolodzy, w tym Ignacy Jan Paderewski, Karol Szymanowski, Stanisław Mierczyński, Adolf Chybiński i Jan Kleczyński

 

Dzisiaj wybierzemy się na wspólna wyprawę w góry.

https://www.youtube.com/watch?v=wS4SRvkvLio bezpieczeństwo w górach

 

Ćwiczenie umiejętności zmiany natężenia głosu – Zabawa w echo.

Dziecko powtarza za Rodzicem zdania z odpowiednim natężeniem głosu (cicho, umiarkowanym głosem, głośno).

 

Nadeszły wakacje.

Wędrujemy górskim szlakiem.

Kąpiemy się w morzu.

Pływamy kajakiem.

https://www.youtube.com/watch?v=JwbMnvfN2y8     dzwięki  natury

II. WYPRAWA DO LASU

 

1.Zapraszamy do wspólnej zabawy. Zaproście do tańca- gygibańca  wszystkich członków swojej rodziny.

 https://www.youtube.com/watch?v=5OtqedVBlMg Boogie Woogie

2.W tym tygodniu byliśmy na wycieczce nad jeziorem, razem z Skrzatem Borówką poznaliśmy ptaki i zwierzęta tam mieszkające.  Dziś nasz przyjaciel Skrzat zaprasza do lasu.

https://www.youtube.com/watch?v=54Rv8Dlm5m4 Las mieszany

Spróbujcie razem z dziećmi z filmu skonstruować składankę las z jego piętrami. Starszaki mogą podpisać swoją pracę i napisać wyraz LAS.

  1. Gimnastyka dla Mamy i Smyka.

Rodzic i dziecko lub dzieci w parach leżą na przeciwko siebie:

  • Podawanie do siebie piłki rękami (ramiona ułożone w bok, łokcie uniesione)
  • Siłowanie – obie osoby trzymają piłkę. Na sygnał każdy ciągnie piłkę do siebie licząc np. do pięciu. Wygrywa ten, kto zabierze piłkę.
  • Klaskanie – dziecko powtarza rytm, którą rodzic pokaże (przy uniesionych łokciach).
  • Dmuchanie – podawanie  do siebie piłeczki ping-pongowej dmuchając ją.

Rodzic i dziecko lub dzieci w parach leżą obok siebie

  • Rzucanie – rzucamy jak dalej oburącz woreczek (lub np. kulkę papierową). Następnie czołgamy się po woreczek.
  • Ślizganie – leżąc na podłodze (lub na kocyku) ślizgi na brzuchu (ważne, by ręce odpychały się równocześnie). Zabawę można przeprowadzić w formie zawodów rodzic – dziecko.

Rodzic i dziecko lub dzieci w parach leżą na plecach, głowami do siebie

  • Z kijkiem – chwytamy rękami za wspólny kijek (nad głową), nogi podnoszą się dotykając go stopami i wracają na podłoże.
  • Z kijkiem nr 2 – chwytamy rękami za wspólny kijek (nad głową), ciągniemy kijek do siebie (kto silniejszy)

Profilaktyka płaskostopia i ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu

Rodzic i dziecko lub dzieci w pozycji siedzącej

  • Co narysowałem? – rysujemy zakrętką butelki (trzymaną przez palce stóp) litery, cyfry, figury, zadaniem drugiej osoby jest odgadnąć co zostało zapisane/narysowane
  • Podaj butelkę! – turlanie stopami butelki  do siebie
  • Porządku – wrzucanie do butelki palcami stóp np. żołędzi, kulek papierowych, pogniecionych wcześniej stopami
  • Grzechotka – butelka wypełniona wodą z brokatem jest trzymana przez palce stóp, zadaniem dzieci jest potrząsanie butelką „grzechotką” w dowolnym rytmie, rytm może naśladować druga osoba

Rodzic i dziecko lub dzieci w pozycji leżącej

  • Grzechotka nr 2 – jak wyżej, z tą różnicą, że butelkę trzymają ręce w leżeniu na brzuchu (łokcie w górze)
  • Kółka – leżymy na brzuchu, rodzic trzyma butelkę w wyprostowanych rękach, dziecko obiema rękami (łokcie uniesione) wrzuca na butelkę kółka/obręcze. związane w pętlę sznurówki

4.Wysłuchanie wiersza Heleny Bechlerowej „Może zobaczymy” oraz rozmowa na temat treści wiersza: o jakim miejscu jest mowa w wierszu, jak należy się w tym miejscu zachowywać, dlaczego powinniśmy być tam cicho, jakie zwierzęta mieszkają w lesie?.

Wiersz „Może zobaczymy” Bechlerowa

Idźmy leśną ścieżką

cicho , cichuteńko,

może zobaczymy

sarniątko z sarenką.

 Może zobaczymy

wiewióreczkę małą,

jak wesoło skacze

z gałęzi na gałąź.

I niech nikt po lesie

nie gwiżdże , nie woła-

może usłyszymy

pukanie dzięcioła.

 A może zaśpiewa

między gałązkami

jakiś mały ptaszek,

którego nie znamy.

 I będzie nas witał

wesołą piosenką,

tylko idźmy lasem

cicho, cichuteńko.

 

  1. Wybierzcie się na spacer do pobliskiego lasu. Możecie zabrać ze sobą zrobiona przez siebie składankę lasu. Sprawdzacie, czy potraficie wskazać poszczególne piętra lasu. Pamiętajcie, że

las jest domem zwierząt i nie wolno hałasować ani śmiecić.