WIOSNA NA WSI

Zajęcia dla dzieci 5,6 - letnich

WTOREK

Wyszukiwanie w książkach, bajkach i czasopismach obrazków lub zdjęć przedstawiających zwierzęta z wiejskiego podwórka. Swobodne wypowiedzi na temat pobytu na wsi. Dzielenie się wrażeniami. Rodzic układa na stole różne książki i czasopisma dla dzieci. Dzieci wyszukują w nich obrazki lub zdjęcia przedstawiające zwierzęta z wiejskiego podwórka. Podają ich nazwy, wyróżniają w nazwach pierwszą głoskę (5- latki), dzielą nazwy na głoski (6-latki). Wypowiadają się na temat wrażeń i doświadczeń z pobytu na wsi. Jeżeli dziecko nie było na wsi, to rodzic prowadzi z dzieckiem swobodną rozmowę na ten temat.

 Gdzie ukrył się kot? – rozwijanie sprawności manualnej i orientacji przestrzennej.

Maskotki lub kukiełki ok. 5, karteczki z zadaniami do wykonania przez dzieci, np. Podskocz pięć razy. Zrób siedem przysiadów. Zaklaszcz cztery razy,  Rodzic chowa w dowolnym miejscu w pokoju maskotki lub kukiełki, do których są przyczepione karteczki z zadaniem do wykonania dla dziecka (np. Podskocz pięć razy. Zrób siedem przysiadów. Zaklaszcz cztery razy). W momencie kiedy dziecko znajdzie maskotkę, rodzic odczytuje jakie ma wykonać zadanie.

Zabawa z rodzicem do piosenki z pokazywaniem: Głowa, ramiona, kolana, pięty

https://www.youtube.com/watch?v=idc7rz20iEs

Ćwiczenia ogólnorozwojowe dla dzieci i rodziców:

- maszeruj po pokoju na palcach x 10, na piętach x 10

- maszeruj po pokoju z wysokim unoszeniem kolan

- biegaj w miejscu

- stań w rozkroku, ręce na biodra i zrób krążenie głowy powoli: 5 x w lewą stronę i 5x w prawą stronę

- w pozycji j/w krążenia bioder 10x w prawą stronę i 10x w lewą stronę

- wykonaj 20 przysiadów

- wykonaj 15 pajacyków

- turlaj się po pokoju

 Zabawa „W poszukiwaniu zieleni”

Wyjaśniamy dziecku na czym polega zabawa: musimy znaleźć na początku w swoim ubraniu kolor zielony i go pokazać. Następnie szukamy tego koloru w pomieszczeniu gdzie się znajdujemy. Jeżeli możliwość odszukania koloru się skończyła, to wskazujemy w otoczeniu przyrodniczym wszystkiego, co ma kolor zielony: Trawa jest zielona, Las jest zielony. Rodzic prosi, aby dzieci zamknęły oczy i przypomniały sobie rzeczy, rośliny, zwierzęta, które są całe zielone.

Po wysłuchaniu wszystkich przykładów pyta: W jakiej porze roku jest najwięcej koloru zielonego? Prosi o uzasadnienie odpowiedzi. W jakim miejscu wiosną możemy najczęściej zobaczyć kolor zielony?

Recytacja wiersz przez rodzica pt. „Kogutek” A. Widzowskiej

Obudziło się słoneczko,

 zaświeciło tuż nad rzeczką

 i promyczkiem pac! kogutka.

 – Wstawaj, śpiochu! Piej! Pobudka!

Dzieci wołają: – Wstawaj!

 Lecz kogucik oczy mruży,

 chciałby pospać trochę dłużej…

 – Niech zwierzęta zbudzi kotek,

 który słodko śpi za płotem.

Kot przeciąga się na ganku.

 – Lubię miauczeć o poranku…

 Jak nie piśnie: – Miauuu! Pobudka!

Na to przybiegł pies z ogródka.

Warknął: – Słyszę kocie piski!

Aż mi kość uciekła z miski!

Hau! Hau! To najlepszy budzik,

 nawet świnki śpiochy zbudzi!

Świnki wyszły na podwórze.

 – My też chcemy śpiewać w chórze!

Miauczki, szczeki, kukuryki

zamieniamy w śliczne kwiki!

Wtem pojawił się kogucik.

– Proszę więcej się nie kłócić!

 Kto jest mistrzem przebudzanek?

 Niech rozstrzygnie pan baranek!

Baran rzekł: – Przestańcie skrzeczeć!

Budzik może tylko beczeć!

Beeee! I beeee! Każdego ranka,

więc głosujcie na baranka!

Przydreptała krówka w łaty.

 – Ja zamuczę! Kto jest za tym?

 Muuuu tak miłe jest dla uszka,

że obudzi w mig leniuszka!

Przyczłapały żółte kaczki,

białe gąski i kurczaczki.

Wszyscy chcą od rana gdakać,

 piszczeć, gęgać albo kwakać!

Dość miał kogut tego krzyku.

Zapiał głośno: – Kukuryyykuuu!

Wiecie, kto nas będzie budzić?

Zwykły elektryczny budzik.

Rodzic  pyta dziecko: Jakie zwierzęta występowały w wierszu? Jaki problem miały zwierzęta? Jakie zdanie miały zwierzęta na temat porannej pobudki? Jak zakończyła się ta historia? A Ty, które zwierze wybierzesz do budzenia rano?

 Gdzie mieszkają wiejskie zwierzęta i jakie wydają dźwięki? Na to pytanie dostaniecie odpowiedz w filmiku poniżej

https://www.youtube.com/watch?v=qQtJP40a1Iw

Ćwiczenia emisyjne na sylabach: chrum, chrum, ko, ko, kwa, kwa, hau, hau, gę, gę

Dziecko wydaje odpowiednie odgłosy i porusza się jak zwierze wypowiedziane przez rodzica.

 Wysłuchanie piosenki i dowolny taniec „Dziadek fajną farmę miał”

https://www.youtube.com/watch?v=30nw6AtuGiQ

 Zabawa  Gdzie ukryła się żabka? Sylwety kwiatów wycięte z kolorowego papieru (10 sztuk), sylweta żabki. Rodzic układa na dywanie 10 sylwet kwiatów wyciętych z kolorowego papieru. Dzieci odwracają się w drugą stronę. Rodzic chowa pod wybranym kwiatem sylwetę żabki. Informuje dzieci, że żabka ukryła się np. pod piątym kwiatem z lewej strony.  Dziecko wskazuje odpowiedni kwiat i odszukuje żabkę.

 Rodzic zadaje dziecku pytanie: Zastanów  się, co by było, gdyby wszystko wokół miało kolor zielony?  Swobodna rozmowa w formie zabawy.

Karta pracy 5-latki str. 60-63

Karta pracy 6-latki str. 72-75

ŚRODA

Wspólne zabawy rodziców i dzieci z pluszową zabawką

 - Dzieci chodzą po pokoju w rytmie wystukiwanym przez rodzica np.; klaskanie w dłonie, butelka z grochem w środku, dwie łyżki, bębenek lub wspólne liczenie. Gdy instrument milknie, zatrzymują się, kładą pluszową zabawkę na różnych częściach ciała, wymienianych przez rodzica., np. na głowie, na barku, na karku, na ramieniu wyprostowanym w przód, w tył, w bok, na dłoni, na plecach, na klatce piersiowej, pod kolanem, na kolanie ugiętej nogi, na stopie. Przyjmują taką pozycję, by zabawka nie spadła (skłon głowy w przód, opad tułowia w przód, w tył, stanie na jednej nodze).

- Dzieci i rodzice stoją, na głowach mają pluszowe zabawki. Na sygnał rodzica zrzucają zabawkę do dłoni ułożonych na wysokości pasa. W kolejnych powtórzeniach próbują chwytać zabawkę jedną ręką, na zmianę – prawą, lewą. Utrudnienie: ćwiczenie wykonują w marszu.

- Dzieci i rodzice stoją, trzymają zabawki na głowach. Na sygnał rodzica wykonują przysiad podparty, starając się, by zabawki nie zsunęły się im na podłogę, i wracają do pozycji wyjściowej. Utrudnienie: w przysiadzie wykonują obrót dookoła własnej osi i powrót do pozycji wyjściowej.

- Ćwiczenia oddechowe. Dzieci i rodzice maszerują po pokoju, unoszą woreczki trzymane w obu dłoniach przodem w górę, wykonując wdech, i opuszczają w dół – wykonując wydech.

-  Zabawa ruchowa z elementem pełzania – Sprytny kotek.

Przywiązujemy sznurek do dwóch krzeseł ustawionych naprzeciwko siebie na wysokości kolan rodzica. Zadaniem dziecka i rodzica jest przejść pod sznurkiem, tak aby go nie dotknąć. Po poprawnie wykonanym zadaniu obniżamy sznurek. Jeżeli ktoś dotknie sznurka, próbuje przejść kolejny raz.

Zabawy teatralne z użyciem sylwet zwierząt, zabawek, Samodzielne odgrywanie scenek i prowadzenie dialogów. Zbudowanie sceny, namiotu np.: z koca, prześcieradła

Słuchanie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby Kaczęta, prosięta… konięta?

 Książka (s. 62–65)

Dzieci przyglądają się ilustracjom w książce i słuchają opowiadania czytanego przez rodzica.

 Olek, Ada i dziadkowie odwiedzili ciocię Anielę. Ciocia mieszka na wsi, daleko od miasta. Ma tam własne gospodarstwo. Olek był kiedyś u cioci i zaprzyjaźnił się ze źrebakiem. Nie mógł się doczekać, kiedy zobaczy go ponownie. Ada jechała tam po raz pierwszy. Cieszyła się, że będzie mogła głaskać i karmić zwierzęta, które hoduje ciocia. Kiedy tylko stanęła na podwórku, wykrzyknęła: – Mogę pogłaskać owieczkę?

 Ciocia zatrzymała ją w ostatniej chwili. – Lepiej nie, to baran z twardymi rogami, nie lubi głaskania. Ada zrobiła krok w tył, ale już po chwili biegła przez podwórko.

 – Olek! Ciocia ma łabędzie! – piszczała zachwycona.

 – Oj, Ado, Ado, to nie łabędzie! To gęsi!

 Olek aż za brzuch się złapał. Gęsi rozbiegły się w cztery strony świata, za to gąsior wyciągnął długą szyję, zasyczał groźnie i złapał dziobem za sznurowadło u buta Ady.

 – Ty łobuzie, nie strasz mi gości – skarciła go ciocia. Wzięła Adę za rękę. – Chodźmy do kurnika. Zobaczysz kury i malutkie kurczęta. Jest też gęś z gąsiętami i kaczka z kaczętami. Będziesz mogła je głaskać bez problemów.

Olek skrzywił się. Wolałby od razu pobiec do źrebaka. Dziadek musiał się tego domyślić, bo powiedział: – Ada pójdzie z ciocią, babcia odpocznie w domu po podróży, a my zajrzymy do stajni. Do koni i źrebaków. Kiedy po godzinie wszyscy wrócili do domu, dzieci zasypały babcię opowieściami o swoich przygodach. – Źrebak się do mnie uśmiechnął! Poznał mnie! Pokazał wszystkie zęby w uśmiechu i zawołał „I-haa!”. To na pewno znaczyło „dzień dobry”! – mówił uradowany Olek.

 – A mnie pocałowało prosię – chwaliła się Ada.

 Ciocia potwierdziła. Gdy Ada pogłaskała wszystkie dwadzieścia kurcząt, dziesięć gąsiąt i pięć kacząt, poszły do chlewni. „Tutaj są świnie z prosiętami”, uprzedziła ją ciocia. Wzięła jedno różowe prosię na ręce i podsunęła Adzie do pogłaskania. Prosię, niewiele myśląc, trąciło Adę noskiem w policzek i chrząknęło. Ada była zachwycona. Potem odwiedziła owce z owieczkami i barankami. Nie odważyła się jednak na ich pogłaskanie, chociaż ciocia zapewniała, że owcze dzieci, nawet te z małymi różkami, nie są groźne. Później, już razem z dziadkiem i Olkiem, poszli do obory, do krów i cieląt. Co się tam wydarzyło, tego dzieci nie opowiedziały. Zdradzę wam w tajemnicy, że jedna z krów pacnęła Adę ogonem w nos

. – Nic nie mówicie o krowach? – zdziwiła się babcia.

 – Bo krowie ogony brzydko pachną – wyjaśniła Ada, krzywiąc się przy tym okropnie.

– A wiesz, czego się dziś nauczyłam? – pospiesznie zmieniła temat. – Posłuchaj: dziecko kury to kurczątko, gęsi – gąsiątko, kaczki – kaczątko, świnki – prosiątko, konia – koniątko, a krowy – krowiątko – wyliczyła. Ciekawe, dlaczego ciocia, dziadkowie i Olek śmiali się długo i głośno.

 Rozmowa na temat opowiadania. Książka (s. 62–65) Dzieci przyglądają się obrazkom w książce i opowiadają o wizycie Olka i Ady na wsi. Czytają tekst umieszczony pod obrazkami (6-latki).

Gdzie jest moja mama?- na to pytanie zapraszam do obejrzenia filmiku

 https://www.youtube.com/watch?v=E5bWIQo182c

Po zakończonej bajce rodzic  wymienia wiejskie zwierzęta, a dziecko mówi jak nazywa się jego dziecko.

 Wymyślanie przez dzieci i rodziców krótkich rymowanek do podanych zdrobnień nazw młodych zwierząt, np. Prosiątko bardzo polubiło żółte kurczątko. Cielątko to bardzo miłe zwierzątko. Kaczątko wygląda jak niewiniątko. Cielaczek nosi biało-czarny kubraczek.  Zdania nie muszą być poprawne pod względem logicznym, mogą być śmieszne). Jeśli dzieci mają problem z układaniem krótkich rymowanek, układają rymy tylko do zdrobnień, np. jagniątko – słoniątko, cielątko – kurczątko,

 Opisywanie młodych zwierząt za pomocą określeń przymiotnikowych, np. prosię jest różowe, gładkie, niewinne, śmieszne.

 Karta pracy 5 – latki str. 64 -65

Karta pracy 6 –latki str 76-79

 

CZWARTEK

Ćwiczenie umiejętności modulowania głosem – zmiany jego wysokości i natężenia – Mówimy szeptem, cicho, głośno. Dzieci starają się ją powtórzyć, np.: kogut – głośno, kot - wysoko, kura – cicho, nisko, pies – cicho, nisko, głośnio, krowa – szeptem, kaczka – pierwsza sylaba nisko, druga wysoko; raz cicho, raz głośno

 Rozwiązywanie zagadek o zwierzętach z wiejskiego podwórka. Rodzic wypowiada zagadki o zwierzętach z wiejskiego podwórka, podając ich charakterystyczne cechy. Jeżeli dziecko poda prawidłowe rozwiązanie, układa kolejną zagadkę.

Jak narysować kota?

https://www.youtube.com/watch?v=Dzji96Pdc6c

Proszę przygotować sztywny karton i plastelinę. Z plasteliny dzieci lepią sylwety wiejskich zwierząt. Można wykonać inne, potrzebne elementy wiejskiego podwórka np.; płot, staw dla kaczek, drzewa, kwiaty, według własnego pomysłu

Słuchanie wiersza E. Stadtmüller Śniadanie.

 Obrazek przedstawiający wiejskie podwórko.

Jedźmy na wieś – daję słowo,

 że tam można podjeść zdrowo.

 Już od rana białą rzeką

wyśmienite płynie mleko.

 Płynie do nas wprost od krowy,

serek z niego będzie zdrowy

Kura chwali się od rana:

 – Zniosłam jajko, proszę pana!

 Proszę spojrzeć – to nie bajka.

Wprost od kury są te jajka!

Jeszcze tylko kromka chleba

 i do szczęścia nic nie trzeba.

 Rozmowa na temat wiersza. Zdjęcia zwierząt z wiejskiego podwórka, np.: krowy, kury, indyka, gęsi, koguta, świni, konia, kartoniki ze zdaniami:

 Krowa daje mleko. Kura znosi jajka. Rodzic zadaje  pytania: Dlaczego autor wiersza zachęca do wyjazdu na wieś? Czym chwaliła się kura? Jakie jeszcze inne zwierzęta można spotkać na wiejskim podwórku? Następnie układa na dywanie zdjęcia zwierząt, które można spotkać na wsi. Prosi o wybranie tych, o których jest mowa w wierszu (5-latki), i ułożenie ich obok pozostałych, jedno pod drugim. Potem układa kartoniki, na których znajdują się zdania: Krowa daje mleko. Kura znosi jajka. Dzieci (6-letnie) odczytują je i układają pod odpowiednimi obrazkami

 Określanie znaczenia zwierząt dla człowieka. Zdjęcia zwierząt z wiejskiego podwórka, np.: krowy, kury, indyka, gęsi, koguta, świni, konia. Rodzic zadaje pytanie; Jak myślisz, po co ludzie hodują zwierzęta (np.: kury, gęsi, kaczki, konie)? Co otrzymujemy z hodowli tych zwierząt? Rodzic  uzupełnia wypowiedzi dzieci. Zwraca uwagę na konieczność opiekowania się zwierzętami.

Proszę przygotować; kłębek wełny, jajko, opakowanie po mleku, poduszka z pierza, pędzel,

Zdjęcie; krowy, konia, owcy, kury, gęsi. Zadaniem dziecka jest połączenie produktów ze zdjęciami zwierząt, od których pochodzą. Rodzic omawia z dzieckiem wykorzystanie wełny, włosia końskiego, jaj, gęsich piór, mleka.

Zabawy z dzieckiem w domu

 https://www.youtube.com/watch?v=Bwi8nn9dB1g

 https://www.youtube.com/watch?v=FacAJxiIzh4

Karta pracy 5-latki 66-67

Karta pracy 6-latki 81-82

PIĄTEK

 Obserwowanie cienia, jaki rzucają drzewa. Sprawdzanie, czy cień zawsze znajduje się w tym samym miejscu. Wyjaśnienie tego zjawiska. Dzieci przyglądają się cieniom, jakie rzucają poszczególne drzewa w ogrodzie, na ulicy. Możemy takie obserwacje przeprowadzić w domu. Ustawiamy przedmiot w nasłonecznionym miejscu i zaznaczamy cień /możemy dany przedmiot postawić na kartce papieru i obrysować cień/. Następnie po dwóch godzinach sprawdzamy, czy cień jest w tym miejscu co wcześniej, czy w innym. Dziecko się zastanawia nad przyczyną zmian z pomocą rodzica.

Pieczątki z ziemniaka. Proszę przygotować 3 ziemniaki, nożyk, farby, kartki. Przekrajamy ziemniaki na pół i wcinamy wzór. Następnie odciskamy wzór w farbie i przenosimy na kartę papieru. Na każdym ziemniaku staramy się wyciąć inny kształt np.; koło, kwadrat, trójkąt, kwiatek,

Zapraszam do obejrzenia filmu o figurach geometrycznych;

https://www.youtube.com/watch?v=Lv-1s65cgJM

Dla dzieci 5-letnich /proszę przygotować 4-5 działań/

Proszę narysować na kartce  5 kół, 5 kwadratów, 5 trójkątów, 5 prostokątów i dziecko wycina poszczególne   figury.   Wycięte figury posłużą nam do wykonania działań na; +, -, =,

 znaków >,<

Dla dzieci 6-letnich /proszę przygotować 5-6 działań/

 Proszę przygotować karteczki z liczbami od 0 do 10

Możemy znaki narysować na kartce i wykonywać poszczególne działania. Wcześniej tłumaczymy dziecku jakie działanie będzie wykonywać i układać figury np.;

2 koła + 3 trójkąty = 5 figur,                                        2 + 4 = 6

5 kwadratów – 3 koła = 2 figury                                  7 – 2 = 5

Żabki akrobatki – filmik: znak >,<

 https://www.youtube.com/watch?v=NBAiuJ6O6Hk

 Po obejrzeniu filmu rodzic tłumaczy dziecku znaki >,< Następnie wykonuje z dzieckiem zadania wykorzystując wcześnie przygotowane liczby, figury, zabawki, owoce, cukierki np.;

3 cukierki  <  5 cukierków ,                                4 < 5

4 cukierki  >  2 cukierki ,                                    8 > 1

 3 cukierki = 3 cukierki ,                                     6 = 6

Proszę przygotować dla dziecka 2 małe butelki z wodą, a dla rodzica 2 duże butelki z wodą.

Ćwiczenia z butelkami;

- stajemy w rozkroku, butelki trzymamy w dłoniach, ramiona w bok i w dół x 10

-  stajemy w rozkroku, ramiona do góry i w dół x 10

-  w rozkroku wykonujemy 10 przysiadów ramiona z przodu

-  wykonujemy 10 pajacyków

- butelki kładziemy na podłodzie i wykonujemy10 przeskoków obunóż

- wykonujemy 10 przeskoków na lewej nodze, a później na prawej

- w leżeniu tyłem, wkładamy butelkę miedzy stopy i unosimy nad podłogę x10

- w leżeniu tyłem, butelka między stopami i staramy się przysunąć  stopy do pośladków x 10

- w leżeniu tyłem nogi wyprostowane w kolanach i kładziemy butelkę za głową x 10

- wstajemy, wykonujemy 5 wdechów nosem, powietrze wypuszczamy ustami

Wspólny taniec i śpiew do piosenki „Dziadek fajną farmę miał”

Możemy wykorzystać do zabawy  balony, piórka lub chusteczki higieniczne

Praca techniczna z wyprawki plastycznej Łaciata krówka. Wyjaśnienie sposobu wykonania pracy,  karta 21. Rodzic  wyjaśnia sposób wykonania pracy.

Karta pracy 5 – latki str. 68-69

Karta pracy 6- latki str. 80-83