I.
30.03.2020-poniedziałek
W poszukiwaniu wiosny.
- Powitanie piosenką „Wszyscy są”.
Wszyscy są, witam Was. Zaczynamy już czas,
Jestem ja, jesteś Ty, 1, 2, 3
*próby wspólnego śpiewania
- Opowiadanie „Chomik szuka wiosny” A.Galicy
Pewnego dnia mały Chomik obudził się w swojej norce na skraju lasu. Ziewnął, przeciągnął
się, przetarł oczy łapką i wyszedł z norki szukać wiosny.
– Zimno – mruknął zaspany Chomik.
Rozejrzał się dookoła, ale wiosny nigdzie nie było. Na gałązkach wierzby siedziały małe, puchate wierzbowe kotki.
– Co robicie tak wysoko? – spytał Chomik.
- Rośniemy, rośniemy – zawołały wierzbowe kotki.
Ale właśnie nadleciał wiatr, wierzba zaszumiała gałązkami i chomik nie usłyszał, co mówią wierzbowe kotki. Poszedł więc dalej. Świeciło słonko, a po niebie przepływały małe chmurki.
– Halo – zawołał do nich Chomik. – Czy nie widziałyście wiosny?
A wtedy jedna z chmurek zasłoniła słońce i na Chomika spadły krople deszczu.
– Brr... – skulił się Chomik przy ziemi i zobaczył małe, białe kwiatki.
– Może widziałyście wiosnę? – spytał, ale kwiatki były malutkie i jeszcze nie potrafiły
mówić.
Chomik poszedł dalej szukać wiosny.
W górze między drzewami fruwały ptaki. Były bardzo zajęte, bo zbierały gałązki i wiórki
na budowę gniazd.
– Może wy wiecie, gdzie jest wiosna? – zawołał Chomik, ale ptaki śpiewały, ćwierkały,
gwizdały i nawet nie słyszały głosu Chomika.
– Muszę iść dalej, tutaj jeszcze nikt wiosny nie spotkał – mruknął do siebie.
Aż wreszcie Chomik doszedł na łąkę, a tam... na długich nogach stał pan bocian. Chomik
zadarł wysoko głowę i przyjrzał się boćkowi.
– Jego nawet nie warto pytać o wiosnę, jest taki zmarznięty, że aż nos i nogi ma czerwone.
A bocian też przyjrzał się Chomikowi i zaklekotał:
– Coś podobnego! Ta żaba cała ubrana jest w ciepłe futerko, a ja myślałem, że to już wiosna
– i odleciał.
A Chomik powędrował dalej szukać wiosny.
3.Zabawa inscenizowana „Chomik spotyka zwierzęta”.
Zachęcamy dzieci, aby powiedziały, jakie inne zwierzęta mógł spotkać chomik w lesie (sarnę, niedźwiedzia, jeża, borsuka, zająca, żabkę). Pytamy: Jak mogłaby przebiegać rozmowa chomika z tymi zwierzętami? O czym opowiedziałyby zwierzęta chomikowi? (jak spędziły zimę, czy widziały już oznaki wiosny itp.).
Następnie prosimy dziecko , aby odegrało rolę chomika i wymienione zwierzęta leśne.
- Film edukacyjny „Wiosna-pierwsze oznaki w przyrodzie”
https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY
- Zabawa ruchowa „Bocian i żabki”.
Na podłodze układamy np. skakanki, sznur tworząc 2 równoległe linie – to rzeczka.
Dziecko – bociana. Rodzice, siostra, brat to żabki. Żabki, skacząc i kumkając, muszą przedostać się na drugą stronę rzeczki tak, aby nie złapał ich bocian brodzący w wodzie. Schwytane żabki odchodzą na bok. Po zmianie bociana zabawę powtarzamy.
6.Działania plastyczno- techniczne, które może umilić nam muzyka.
Nasza propozycja to Antonio Vivaldi - "Wiosna"
https://www.youtube.com/watch?v=jdLlJHuQeNI
Żabka z kółek
Materiały:
Do wykonania żabki potrzebujemy biały, czarny oraz zielony papier w dwóch odcieniach oraz kółka w różnych rozmiarach:
- 1 zielone ciemne duże (średnica małej doniczki),
- 3 zielone średnie jasne (można odrysować od dużej taśmy klejącej),
- 2 zielone małe ciemne ( średnica małej taśmy klejącej),
- 2 malutkie białe i 2 czarne ( można odrysować od zakrętki dużego kleju biurowego).
Czy jest tu jakaś pułapka? Praca z pozoru wydaje się łatwa, ale pod warunkiem, że często korzystamy z nożyczek, ponieważ wycięcie kółka nastręcza młodszym dzieciom sporo trudności. Maluchy często tną końcówkami narzędzia. Kółko jest wtedy postrzępione i na ogół mniejsze niż oryginał. Uczmy dzieci, aby ciąć “środkiem” nożyczek.
Jedno ze średnich kółek składamy i przyklejamy jedną połówką tworząc głowę żabki. Małe kółka sklejamy, jak pawie oczko. Nogi tworzą połówki średniego zielonego kółka dodatkowo zagięte. Na koniec możemy przykleić żabkę do kolorowego papieru. I już możemy cieszyć się wiosną! Ciekawa jestem, czy macie doświadczenia w wykonywaniu prac plastycznych z dziećmi, które wydawały się z pozoru łatwe, a okazały się plastyczną pułapką, jak moje bociany i żabki.
Bocian - origami z kół i kółeczek
Do wykonania pracy potrzebne są następujące elementy:
- 1 duże białe koło
- 2 średnie białe koła
- 2 średnie czarne koła
- 4 małe białe koła
- 1 małe czerwone koło
- kilka małych kół zielonych i niebieskich (np. po 4)
- 1 małe żółte koło
- 1 dłuższy trójkąt czerwony
- 1 krótszy trójkąt czerwony
Nasza kolejność pracy była taka:
- Zginamy na pół duże białe koło i naklejamy na środku kartki.
- Zginamy na pół średnie czarne koło i wklejamy do środka białego, tworząc ogon.
- Zginamy na pół średnie białe koło i naklejamy na dużym białym, tworząc skrzydło. Zginamy na pół średnie czarne koło i wklejamy do środka białego.
- Zginamy na pół trzy małe białe koła i naklejamy, tworząc szyję.
- Zginamy na pół średnie białe koło i naklejamy, tworząc głowę.
- Doklejamy trójkąty tworząc nogę i dziób.
- Zginamy na pół małe czerwone koło i przyklejamy je na końcu nogi.
- Naklejamy nad bocianem małe żółte koło - słońce. Zginamy na pół małe zielone i niebieskie koła, przyklejamy je, tworząc trawę i chmurki.
- Dorysowujemy czarnym flamastrem oko.
- Gotowe! :)
Wiosenne sudoku : https://czasdzieci.pl/pliki_dz/kolorowanki/dd_68_610.jpg
Wspólne zaśpiewanie piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=AqBG2SmdOzc
DODATKOWE ZADANIA DLA ZERÓWSKI:
-rozmowa nt. opowiadania i filmu – zwrócenie uwagi na wypowiadanie się pełnym zdaniem
-analiza i synteza sylabowa i głoskowa wyrazu: „wiosna”
-wyszukiwanie w opowiadaniu słów zaczynających się na literę „w”