I.

30.03.2020-poniedziałek

W poszukiwaniu wiosny.

  1. Powitanie piosenką „Wszyscy są”.
    Wszyscy są, witam Was. Zaczynamy już czas,
    Jestem ja, jesteś Ty, 1, 2, 3

*próby wspólnego śpiewania

https://www.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=l4OcX981Sww&fbclid=IwAR2dJYF7-4oPlyq1PW_22QpxvWdLJHx3FwNxNQDY_6A_TD1Nk440JiPEqXQ&app=desktop

  1. Opowiadanie „Chomik szuka wiosny” A.Galicy
    Pewnego dnia mały Chomik obudził się w swojej norce na skraju lasu. Ziewnął, przeciągnął
    się, przetarł oczy łapką i wyszedł z norki szukać wiosny.
    – Zimno – mruknął zaspany Chomik.
    Rozejrzał się dookoła, ale wiosny nigdzie nie było. Na gałązkach wierzby siedziały małe, puchate wierzbowe kotki.
    – Co robicie tak wysoko? – spytał Chomik.
    - Rośniemy, rośniemy – zawołały wierzbowe kotki.
    Ale właśnie nadleciał wiatr, wierzba zaszumiała gałązkami i chomik nie usłyszał, co mówią wierzbowe kotki. Poszedł więc dalej. Świeciło słonko, a po niebie przepływały małe chmurki.
    – Halo – zawołał do nich Chomik. – Czy nie widziałyście wiosny?
    A wtedy jedna z chmurek zasłoniła słońce i na Chomika spadły krople deszczu.
    – Brr... – skulił się Chomik przy ziemi i zobaczył małe, białe kwiatki.
    – Może widziałyście wiosnę? – spytał, ale kwiatki były malutkie i jeszcze nie potrafiły
    mówić.
    Chomik poszedł dalej szukać wiosny.
    W górze między drzewami fruwały ptaki. Były bardzo zajęte, bo zbierały gałązki i wiórki
    na budowę gniazd.
    – Może wy wiecie, gdzie jest wiosna? – zawołał Chomik, ale ptaki śpiewały, ćwierkały,
    gwizdały i nawet nie słyszały głosu Chomika.
    – Muszę iść dalej, tutaj jeszcze nikt wiosny nie spotkał – mruknął do siebie.
    Aż wreszcie Chomik doszedł na łąkę, a tam... na długich nogach stał pan bocian. Chomik
    zadarł wysoko głowę i przyjrzał się boćkowi.
    – Jego nawet nie warto pytać o wiosnę, jest taki zmarznięty, że aż nos i nogi ma czerwone.
    A bocian też przyjrzał się Chomikowi i zaklekotał:
    – Coś podobnego! Ta żaba cała ubrana jest w ciepłe futerko, a ja myślałem, że to już wiosna
    – i odleciał.
    A Chomik powędrował dalej szukać wiosny.

 

 

3.Zabawa inscenizowana „Chomik spotyka zwierzęta”.

Zachęcamy dzieci, aby powiedziały, jakie inne zwierzęta mógł spotkać chomik w lesie (sarnę, niedźwiedzia, jeża, borsuka, zająca, żabkę). Pytamy: Jak mogłaby przebiegać rozmowa chomika z tymi zwierzętami? O czym opowiedziałyby zwierzęta chomikowi? (jak spędziły zimę, czy widziały już oznaki wiosny itp.).

Następnie prosimy dziecko , aby odegrało rolę chomika i wymienione zwierzęta leśne.

  1. Film edukacyjny „Wiosna-pierwsze oznaki w przyrodzie”

https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY

  1. Zabawa ruchowa „Bocian i żabki”.

 Na podłodze układamy np. skakanki, sznur tworząc 2 równoległe linie – to rzeczka.

Dziecko – bociana. Rodzice, siostra, brat to żabki. Żabki, skacząc i kumkając, muszą przedostać się na drugą stronę rzeczki tak, aby nie złapał ich bocian brodzący w wodzie. Schwytane żabki odchodzą na bok. Po zmianie bociana zabawę powtarzamy.

6.Działania plastyczno- techniczne, które może umilić nam muzyka.

Nasza propozycja to Antonio Vivaldi - "Wiosna"

 https://www.youtube.com/watch?v=jdLlJHuQeNI

Żabka z kółek

Materiały:

Do wykonania żabki potrzebujemy biały, czarny oraz zielony papier w dwóch odcieniach oraz kółka w różnych rozmiarach:

  • 1 zielone ciemne duże (średnica małej doniczki),
  • 3 zielone średnie jasne (można odrysować od dużej taśmy klejącej),
  • 2 zielone małe ciemne ( średnica małej taśmy klejącej),
  • 2 malutkie białe i 2 czarne ( można odrysować od zakrętki dużego kleju biurowego).

 

Czy jest tu jakaś pułapka? Praca z pozoru wydaje się łatwa, ale pod warunkiem, że często korzystamy z nożyczek, ponieważ wycięcie kółka nastręcza młodszym dzieciom sporo trudności. Maluchy często tną końcówkami narzędzia. Kółko jest wtedy postrzępione i na ogół mniejsze niż oryginał. Uczmy dzieci, aby ciąć “środkiem” nożyczek.

Jedno ze średnich kółek składamy i przyklejamy jedną połówką tworząc głowę żabki. Małe kółka sklejamy, jak pawie oczko. Nogi tworzą połówki średniego zielonego kółka dodatkowo zagięte. Na koniec możemy przykleić żabkę do kolorowego papieru. I już możemy cieszyć się wiosną! Ciekawa jestem, czy macie doświadczenia w wykonywaniu prac plastycznych z dziećmi, które wydawały się z pozoru łatwe, a okazały się plastyczną pułapką, jak moje bociany i żabki.

 

Bocian - origami z kół i kółeczek

Do wykonania pracy potrzebne są następujące elementy:

- 1 duże białe koło

- 2 średnie białe koła

- 2 średnie czarne koła

- 4 małe białe koła

- 1 małe czerwone koło

- kilka małych kół zielonych i niebieskich (np. po 4)

- 1 małe żółte koło

- 1 dłuższy trójkąt czerwony

- 1 krótszy trójkąt czerwony

Nasza kolejność pracy była taka:

  1. Zginamy na pół duże białe koło i naklejamy na środku kartki. 
  2. Zginamy na pół średnie czarne koło i wklejamy do środka białego, tworząc ogon.
  3. Zginamy na pół średnie białe koło i naklejamy na dużym białym, tworząc skrzydło. Zginamy na pół średnie czarne koło i wklejamy do środka białego. 
  4. Zginamy na pół trzy małe białe koła i naklejamy, tworząc szyję.
  5. Zginamy na pół średnie białe koło i naklejamy, tworząc głowę. 
  6. Doklejamy trójkąty tworząc nogę i dziób. 
  7. Zginamy na pół małe czerwone koło i przyklejamy je na końcu nogi.
  8. Naklejamy nad bocianem małe żółte koło - słońce. Zginamy na pół małe zielone i niebieskie koła, przyklejamy je, tworząc trawę i chmurki.
  9. Dorysowujemy czarnym flamastrem oko.
  10. Gotowe! :)

 

Wiosenne sudoku : https://czasdzieci.pl/pliki_dz/kolorowanki/dd_68_610.jpg

Wspólne zaśpiewanie piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=AqBG2SmdOzc

 

DODATKOWE ZADANIA DLA ZERÓWSKI:

-rozmowa nt. opowiadania i filmu – zwrócenie uwagi na wypowiadanie się pełnym zdaniem

-analiza i synteza sylabowa i głoskowa wyrazu: „wiosna”

-wyszukiwanie w opowiadaniu słów zaczynających się na literę „w”