14.04.2020 – WTOREK:

 

Wiosna na wsi – zwierzęta na wsi

  1. Mama lub tata razem z dzieckiem słuchają wiersza Wiejskie życie.

https://www.youtube.com/watch?v=FKzstuifakw&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2CMvFJ4Q-cfE4WZvK2WYAr9Zm64Qj7h05EYJ-zKtVj8ct_sQXEeRk9cUY&app=desktop

Rodzic prezentuje ilustracje z książek ze zwierzętami żyjącymi na wsi. Dziecko nazywa zwierzęta, naśladuje ich odgłosy. Określa wygląd: kolory, liczbę kończyn, wielkość, itp. Rodzic podaje nazwy zwierzęcych domów: koń mieszka w stajni, świnia – w chlewiku, krowa – w oborze, kura – w kurniku.

Można też porozmawiać na temat mieszkańców wiejskiego podwórka.

  1. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
  2. Rodzic z dzieckiem ogląda filmik logopedyczny Ćwiczenia logopedyczne dla dzieci – nauka mówienia (pierwszy film na stronie z obrazkiem krowy). Dziecko powtarza za lektorem nazwy zwierząt.

https://video.search.yahoo.com/yhs/search?fr=yhs-Lkry-newtab&hsimp=yhs-newtab&hspart=Lkry&p=%C4%87wiczenia+logopedyczne+dla+dzieci#id=1&vid=8cbdc469644b06

  1. Do ćwiczeń potrzebne będzie dla dziecka lusterko.

Dzieci wykonują ćwiczenia z rodzicami powtarzając je kilkakrotnie.

 Jedziemy na wieś – dziecko wibruje wargami – naśladuje samochód jadący na wieś.

 Konik – dziecko naśladuje kląskanie konika: mocno przykleja język ułożony szeroko przy podniebieniu i odklejają go zdecydowanym ruchem. Pracy języka towarzyszy praca warg, które raz są szeroko rozłożone, a raz ułożone w dziobek.

Krowa – dziecko naśladuje ruchy żucia, poruszając dynamicznie żuchwą.

Kot oblizuje się po wypiciu mleka – dziecko przesuwa językiem po górnej i po dolnej wardze, przy szeroko otwartej jamie ustnej.

 Pies gonił kota i bardzo się zmęczył – dziecko wysuwa język na brodę i dyszy.

 Świnka – dziecko wypowiada literę u wysuwając wargi mocno do przodu, naśladuje ryjek świnki.

 Myszka bawi się w chowanego – dziecko wypycha policzki czubkiem języka od wewnętrznej strony: raz z jednej, raz z drugiej strony.

 Miotła – dziecko naśladują gospodarza zamiatającego podwórko, przesuwając język od jednego do drugiego kącika ust, przy szeroko otwartych wargach.

  1. Gdzie ukrył się kot? – rozwijanie sprawności manualnej i orientacji przestrzennej.

Maskotka kota, karteczki z zadaniami do wykonania przez dziecko, np. Podskocz pięć razy. Zrób siedem przysiadów. Zaklaszcz cztery razy, kłębek wełny.

Rodzic chowa w dowolnym miejscu w pokoju  maskotkę kota, do której jest przyczepiona karteczka z zadaniem do wykonania dla dziecka (np. Podskocz pięć razy. Zrób siedem przysiadów. Zaklaszcz cztery razy). Od miejsca ukrycia do środka pokoju jest rozciągnięta wełna. Kłębek leży w centralnym miejscu pokoju. Dziecko odnajduje kota, nawijając wełnę na kłębek i podążając jej śladem. Rodzic  odczytuje napisane na kartce zadanie, dziecko je wykonuje. Rodzic prosi, aby dziecko zamknęło oczy. Umieszcza obok maskotki kota kolejne zadanie i ponownie chowa maskotkę.

  1. Quiz wiedzy Zwierzęta na wiejskim podwórku.

Potrzebne będą obrazki zwierząt żyjących na wsi i na wolności. Proponuję rysunki zwierząt, które dziecko po wykonaniu zadania będzie mogło pokolorować.

https://www.przedszkola.edu.pl/kolorowanki/zwierzeta_domowe/

https://www.przedszkola.edu.pl/kolorowanki/dzikie_zwierzeta/

Rodzic pokazuje obrazek zwierzęcia, dziecko podaje jego nazwę i odpowiada na pytanie: Czy to zwierzę żyje na wiejskim podwórku? Dziecko pokazuje uśmiechniętą buzię, jeśli uważa, że tak, a smutną buzię, jeśli uważa, że nie.

  1. 5. Zabawa ruchowa Kura do kurnika.

Rodzic wyznacza miejsce do zabawy – kurnik. Dziecko naśladuje odgłos kury (ko, ko) i jej chód, poruszając rękami jak skrzydłami. Na hasło: Kura do kurnika, dziecko bardzo szybko chowa się do kurnika.

  1. Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Nauka pływania.

Mały kaczorek Ptaś był najlepszym pływakiem na całym podwórku. Nawet kiedy spał, przez sen przebierał nóżkami jakby pływał w stawie. Nie musiał chodzić na basen ani brać lekcji pływania, bo gdy tylko wykluł się z jajka, od razu wskoczył do miski z wodą i zanurkował. Kaczorek myślał, że wszystkie zwierzęta są dobrymi pływakami: konie, psy, koty, krowy, świnie, króliki, a przede wszystkim kury. Pewnego dnia Ptaś ogłosił zawody pływackie w stawie nieopodal domu. Okazało się, że chętne do pływania były zwierzęta: pies Merduś, dwie kaczki bliźniaczki i żaba Kumcia.

– Jak to? – zdziwił się kaczorek Ptaś.

 – A dlaczego nie przyszły świnki?

– Świnki wolą kąpać swoje ryjki w korytku – wyjaśnił pies.

– A konie i krowy?

– One wolą brać prysznic na łące w czasie deszczu.

– A króliki i koty? – dopytywał się Ptaś.

– Uciekają na samą myśl o pływaniu w wodzie.

 – Całe szczęście, że jest chociaż kurczak – powiedział kaczorek, widząc stojącego nieopodal kurczaczka Pazurka.

– Ale ja tylko przyszedłem popatrzeć… – szepnął kurczak.

– Jak to? Nie chcesz zdobyć pierwszego miejsca w pływaniu? – zdziwił się Ptaś.

– Chciałbym, ale… kurczaczki i kurki nie potrafią pływać.

– Ja potrafię! – pisnęła żaba Kumcia, zakładając na głowę czepek kąpielowy.

– Umiem pływać żabką, delfinem, kraulem i pieskiem – pochwaliła się.

– Pieskiem to pływam ja! – oburzył się Merduś.

Kaczorek Ptaś nie mógł uwierzyć, że kurczaki nie znają się na pływaniu.

– Zaraz cię nauczę – powiedział i pokazał Pazurkowi, jak przebierać nóżkami i jak machać skrzydełkami.

– A teraz wskakuj do stawu i pamiętaj, dziób unoś nad wodą!

– Mama mi mówiła, żebym nigdy nie wchodził sam do wody – powiedział kurczaczek.

– Eee tam, przecież nie jesteś tu sam, zobacz, ilu nas jest.

– Ale ja się boję…

 – Nie bądź tchórzem.

– Dajmy mu spokój – powiedział pies.

– Ma prawo się bać.

– Merduś ma rację – powiedziała żaba Kumcia. – Niech kurczak stoi i patrzy.

– Wszystkie ptaki to superpływaki! – stwierdził rozgniewany kaczorek i chciał wepchnąć kurczaczka na siłę do wody.

Na szczęście w pobliżu przechadzała się pani Gęś i w porę zauważyła niebezpieczeństwo. Osłoniła kurczaczka swoim białym skrzydłem i powiedziała: – Nie można nikogo do niczego zmuszać ani wpychać na siłę do wody. Pazurek mógłby się utopić! Rozumiesz, że to niebezpieczne?

– Tak…

 – Czy ty, Ptasiu, umiesz latać tak wysoko jak orły?

– Nie…

– A gdyby orzeł chciał cię zepchnąć z wysokiej skały, żeby sprawdzić, czy umiesz latać, to jak byś się czuł?

– Bałbym się.

– No widzisz. Jedni potrafią świetnie pływać, inni latać, ale nikt nie umie wszystkiego.

 – Przepraszam – szepnął zawstydzony Ptaś.

– Brawo. To jest właśnie to, czego warto nauczyć wszystkich: słowa przepraszam.

Rozmowa na podstawie opowiadania.

Pytania do tekstu:

Jakie zwierzę ogłosiło zawody pływackie? Dlaczego nie wszystkie zwierzęta chciały brać w nich udział?  Kogo kaczorek Ptaś chciał nauczyć pływać?  Jak oceniasz zachowanie kaczorka?  Co powiedziała pani Gęś, osłaniając kurczaczka?  Co to znaczy, że nikt nie może nikogo do niczego zmuszać?

Rodzic może powiedzieć, że nikt nie umie wszystkiego, ale każdy  potrafi robić coś bardzo dobrze. Rodzic  prosi, aby dziecko powiedziało, co dobrze potrafi robić. Jeśli dziecko nie potrafi tego określić,  przychodzi mu z pomocą, nazywając mocne strony dziecka.

  1. 7. Zabawa ruchowo-naśladowcza Naśladujemy zwierzęta.

Dowolny instrument muzyczny (np. metalowa miska i drewniana łyżka, dwie pokrywki od garnków) lub dłonie, obrazki zwierząt hodowlanych.

Dziecko porusza się w rytmie wygrywanym przez rodzica. Podczas przerwy w grze rodzic pokazuje obrazek zwierzęcia lub wymienia jego nazwę, a dziecko je naśladuje (sposób poruszania się i odgłosy, jakie wydaje).

  1. Praca plastyczna. Rodzic wraz z dzieckiem ogląda wideo ze wskazówkami jak narysować kurę. Dziecko stara się wykonać rysunek samodzielnie.

Do wykonania pracy potrzebne będą kartki A4, flamastry lub kredki.

http://krokotak.com/2020/04/easy-to-draw-hen/

 

DODATKOWE ZADANIA DLA ZERÓWKI:

- Dziecko dzieli i wyklaskuje sylaby wyrazu,  wymienia głośno, po kolei litery tego wyrazu: koń, świnia, gęś, kura, kogut, pisklęta, pies, kot, krowa, indyk, kaczka, królik itp.

-Wprowadzenie litery „ż” – prezentujemy dziecku  jak wygląda mała, wielka, drukowana i pisana litera „ż”, dziecko  kreśli kształty liter w powietrzu, na dywanie, na plecach dorosłego, może też kreślić litery na rozsypanej mące lub kaszy, układa litery z grochu, guzików, lepi z plasteliny itp., następnie pisze litery po śladzie, a potem – samodzielnie.

-Dziecko wyszukuje w opowiadaniu „Nauka pływania” słowa z literą „ż”, następnie odszukuje literę w wybranych przez siebie tekstach ( np. gazety, książki) na początku słowa, w środku i na końcu, może je zakreślać np. czerwonym flamastrem, a potem dodatkowo policzyć ( w razie trudności – z pomocą dorosłego.

 

Pomocne w nauce będą poniższe filmy.

https://www.youtube.com/watch?v=eLANVg7IKBo

https://www.youtube.com/watch?v=6wpbuIFPhY4

Karty pracy- zwierzęta wiejskie  https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/WIEJSKA-ZAGRODA-KARTY-PRACY.pdf

https://drive.google.com/file/d/1jrLrxlnTRHZyabsuxXPwT3qB7WaYyOiH/view

https://drive.google.com/file/d/1pt_ZFb7KvL_1xVMH0rKbBGJZpTOPxm1x/view