1. Powitanka:

Powitania nadszedł czas,

 Miło dzisiaj widzieć Was!

            Ręce w górę, mały skok

Teraz w górę hop, hop, hop.

 

  1. Obejrzyjcie wspólnie filmpt.,,Poznajemy samoloty”.

https://www.youtube.com/watch?v=vI_Euz7wiQc

           Możecie też oglądać albumy, książki i czasopisma dotyczące różnych

           rodzajów samolotów. Zwróćcie uwagę na samoloty pasażerskie i zalety

           tego typu podróżowania. Jeśli dziecko leciało kiedyś samolotem, poproś,

           aby opisało swoje wrażenia.

  1. Zabawa ruchowa – pobawcie się w ,,Samoloty” przy piosence pt. ,,Jestem pilotem” https://www.youtube.com/watch?v=JEvAczwCSIg
  2. ,,Podróż do Włoch” – przeczytaj dziecku opowiadanie B. Szelągowskiej ,,Wakacyjne podróże”

Na wakacje czas!

Powoli zbliżały się wakacje. Każdy dzień był odrobinę dłuższy od poprzedniego. Robiło sięcoraz cieplej. Ada od dawna marzyła o locie samolotem.

Lubiła bawić się starym globusem swojej mamy. Plastikowym samolocikiem lądowała namaciupeńkich, ledwie widocznych wysepkach.

Któregoś dnia tata z tajemniczą miną podszedł do dziewczynki.

– Córeczko, czy ja mogę wylądować na twoim globusie?

– Oczywiście, że możesz. A gdzie chcesz wylądować, tatusiu?

– Widzisz, tutaj jest taki but na obcasie. To są Włochy i tu chciałbym wylądować razem z tobą,Olkiem, babcią, dziadkiem i mamą.

– To wspaniale, ale nie wiem, czy się zmieścimy w takim małym samolociku – zaśmiała siędziewczynka.

– W takim razie może polecimy dużym samolotem? Takim prawdziwym! Co ty na to?

– Bardzo, bardzo bym chciała, tatusiu! – krzyknęła uradowana Ada.

– To powiem ci w tajemnicy, że już kupiłem bilety.

– Naprawdę?! – zapytała z niedowierzaniem dziewczynka. – Olek, słyszałeś, będziemylądować na bucie! Naprawdę!

Olek, podobnie jak jego siostra, nie mógł doczekać się wyjazdu. Kilka dni później całą rodzinąprzyjechali na lotnisko.

– Kochani – powiedział tata - lotnisko jest bardzo duże i łatwo się zgubić. Musimy się wzajemniepilnować – dodał i popatrzył na dzieci.

Rodzeństwo z zaciekawieniem rozglądało się po ogromnej, pełnej ludzi hali wylotów.

– A kim są ci ludzie w mundurach? – zapytała Ada, ściskając Dinusia.

– To kapitan i stewardesy – odpowiedziała mama. – Może będą z nami lecieć do Włoch.Zobaczymy.

Dwie godziny później cała rodzina usadowiła się wygodnie w samolocie. Początkowo dziewczynkaodrobinę bała się hałasujących silników.

– Startujemy! Nareszcie! – ucieszył się Olek i patrzył przez okno, jak z każdą chwilą wszystkorobiło się coraz mniejsze i mniejsze. W końcu wlecieli w chmury i tylko od czasu do czasu widaćbyło ląd, a potem morze. Wreszcie samolot wylądował i zaczęły się prawdziwe wakacje.

Upalne dni dzieci spędzały w krystalicznie przeźroczystej i ciepłej wodzie. Wieczorami zaśzwiedzały piękne miasta, miasteczka i wsie pełne gajów oliwnych i winorośli. Ada uwielbiałapozować do zdjęć – zwłaszcza w towarzystwie Dinusia. Najbardziej spodobała się jej FontannaPszczół.

– Mamo, czy mogę posadzić tutaj Dinusia? – zapytała dziewczynka i w tym momencie Dinuśwpadł prosto do wody. Na szczęście tata szybko wyłowił niesfornego pluszaka.

– Musisz go bardziej pilnować, córeczko – zaśmiał się tata. – Nie wiem, czy jest zadowolonyz kąpieli.

– Chyba nie. Coś smutno wygląda. I co teraz zrobimy? Jeszcze się na mnie pogniewa – zasmuciłasię Ada.

– Nie martw się. Myślę, że poprawi mu się humor, gdy tylko spróbuje prawdziwej włoskiejpizzy! –powiedział dziadek. – Zrobiłem się naprawdę głodny. A wy? – I wskazał budynek, z któregounosił się świeży zapach ziół i ciasta.

– W końcu jak Włochy, to i pizza! – zawołał Olek i cała rodzina weszła do pobliskiej pizzerii.

Dinusiowi też poprawił się humor. Tak naprawdę nawet nie zdążył się mocno zmoczyć.

 

Porozmawiaj z dzieckiem na temat opowiadania, zapytaj:

- Gdzie wybrali się Olek i Ada z rodzicami i dziadkami na wakacje?

- Co stało się z Dinusiem tuż przed tym, jak tata zrobił jemu i Adzie zdjęcie?

- Jakie miejsce odwiedziła cała rodzina Olka i Ady?

- Co jeszcze robili na wakacjach Olek, Ada i ich rodzina?

- W jaki sposób rodzina Olka i Ady dotarła do Włoch?

 

  1. Pokaż dziecku globus. Wyjaśnij, co on przedstawia. Poproś, aby opisało jego wygląd, wymieniło kolory, których jest najwięcej. Zwróćcie uwagę na kolor niebieski (jeziora, rzeki, morza, oceany). Odczytaj na mapie miejsca, które dziecko wskaże, podzielcie rytmicznie ich nazwy na sylaby.
  2. Wykonajcie papierowe samoloty techniką origami. Na spacerze zorganizujcie ,,Podniebne zawody”.
  3. Wysłuchajcie powtórnie piosenkę pt. ,,Jestem pilotem”. Spróbujcie śpiewać refren.